محمدحسین نجاتی

برای آنکه این نوشتار خاطر پزشکان را آزرده نکند و من نیز متهم به سیاه نمایی نشوم از همین ابتدا جا دارد که بگویم هنوز بسیارند پزشکان بی ادعا و زلالی که در کارشان مشغول باز کردن گره ای در کار خلق اند.
برای اینکه نوشتار مستند تر شود و این بند اول تعارف و محافظه تلقی نشود، به مصداقی اشاره می کنم.


گروهی از پزشکان هستند که با نیت خیرخواهی سازمان مردم نهادی را تاسیس کرده اند، به نام نورآوران سلامت. اعضای این سازمان مردم نهاد عمدتا پزشکان حاذق چشم پزشکی و دندان پزشکی هستند که در تهران مراجعه کنندگان زیادی دارند و به طبع آن از سطح درآمدی خوبی برخوردارند. 

اما آن نکته ای که این گروه از پزشکان را با سایر هم لباسان خود متمایز می کند این است که این پزشکان با صرف هزینه شخصی چند دستگاه تریلی را خریداری کرده اند. کانتیر های تریلی را تبدیل به اتاق عمل های سیاری کرده اند. استارت تریلی ها را می زنند و به مناطق محروم می روند و خدمات دندانپزشکی و چشم پزشکی به مردم می دهند، بدون آنکه چشم داشتی مالی از دولت یا نهاد حاکمیتی ای داشته باشند.
 تا این لحظه که این یادداشت نوشته می شود نیز 105 هزار معاینه چشم پزشکی انجام داده اند، 6109 عمل جراحی چشم انجام داده اند و 40149 عمل دندانپزشکی برای مردم محروم انجام داده اند.


اما روی سخن این نوشتار با گروهی دیگر از پزشکان است که طی 15 سال اخیر، ضعف بیمارستان های دولتی به دلیل افزایش تقاضا، باعث شد به فکر تاسیس بیمارستان ها و کلینیک های خصوصی بیافتند. اتفاقی که فی نفسه دارای ایراد نیست اما راهی که برای خدمات درمانی در بخش خصوصی پیش گرفتند راه روشنی نبود.
هجمه ای که امروز افکار عمومی در دادگاه های فضای مجازی علیه پزشکان به راه انداخته و با ماجرای پرونده پزشکی عباس کیارستمی پر حرارت تر شده است، در واقع مکافاتی است بر عمل دیروز و امروز پزشکان زیاده خواه.



این مکافات از زمانی شروع شد که برخی پزشکان، بیماران خود را در بیمارستان های دولتی ویزیت می کردند و در بیمارستان های خصوصی عمل کردند.

 از روزی که دیدند مردم برای نجات جان عزیزانشان صرفه جویی نمی کنند و دستیارهای آنها شماره کارت پزشکان را برای همراهان بیمار اس ام اس می کردند.


از روزی که در بیمارستان های خصوصی اتاق های دیپلمات و وی آی پی ساخته شد.

از روزی که تا پول به حساب بیمارستان واریز نمی شد، درهای اتاق عمل به روی بیماران بد حال باز نمی شد.

از روزی که انتقادات رسانه ها را سیاه نمایی خواندند و مدیران مسئول در رسانه ها را تهدید به شکایت کردند.

از روزی که اشتباهات پزشکی همکارانشان را هجمه علیه قاطبه پزشکان خواندند، مختلفان را به دادگاه های پزشکی نبردند، تا نکند روزی مردم عادت به شکایت کنند.

از روزی که نظام پزشکی عنوان کرد اگر بیماری به ناحق از پزشکی شکایت کند و ادعای بیمار ثابت نشود، سازمان نظام پزشکی ورق را بر می گرداند و از آن بیمار شکایت می کند.

از روزی که سهامدار بیمارستان های خصوصی شدند واز همه مهم تر و حیاتی تر گمان کردند این تحرکات اقتصادی در کار پزشکی به چشم مردم نمی آید و مردم توان قضاوت ندارند.
همه اینها پزشکی را در افکار عمومی از یک خدمت اجتماعی، انسان دوستانه و خداپسندانه، تبدیل به یک بیزینس چراغ خاموش کرد: بیزینسی بدون نظارت، بدون مالیات و بدون مسئولیت اجتماعی.


حالا پزشکان اعم از پزشکانی که خدمات اجتماعی می دهند و پزشکانی که بیزنس چراغ خاموش دارند، در دادگاه های فضای مجازی به یک چوب رانده می شوند و مکافات عمل خویش را مشاهده می کند. طبیعی است که آن چیزی که عوض دارد گله ندارد.

 

 

۴۲۴۲


 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 554660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 38
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شیدا IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    90 18
    حرفه مقدس پزشکی در چنبره مال اندوزان سنگدلی که نان از خون دل خلق میخورند
    • بی نام A1 ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
      38 10
      اون لحظه ای که خود این عده ی بی رحم از پزشکان دارن با مرگ دست و پنجه نرم میکنن به نتیجه ی این اعمالشون واقف خواهند شد روزی که فرصتی برای جبران داده نخواهد شد
    • پری A1 ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
      19 2
      کجا هستن دکتر قریب ها، پرفسور شمس ها، دکتر ادیب ها و ... که در خدمت خلق خدا و رضایت قلبیشون بودند نه در خدمت پول و مال اندوزی...... متاسفم برای مردمی که دانش آموخته هاشون دنبال مال اندوزی هستن... ای کاش دوباره امیرکبیری زاده میشد تا شاید مردانی مرد توی این مملکت بوجود میومدن...
  • بی نام IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    66 6
    عالی بود،دمت گرم
  • مهدي ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    42 96
    و هنوز هم همه مردم آرزو دارن كه خودشون يا فرزندانشون و يا حداقل عروس يا دامادشون پزشك بشه ... با اين حرف ها عقده هاي خودتون رو خالي ميكنيد ... آيا كارمندان بانك و بيمه و معماران و مهندسان و جاده سازان و خودروسازان و مديران و ... همه كارشون صد درصد درست و بدون عيب و نقص هست !!! نتيجه اين كارها الان به اينجا رسيده كه اكثريت پزشكان حتي اونهايي كه نيت واقعا خير دارن از جراحي كردن بيماران بدحال به خاطر ترس از تبعاتش طفره ميرن ... جامعه اي كه نخبگانش رو مورد هجوم قرار بده به سمت قهقرا خواهد رفت ....
    • بی نام A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
      47 24
      پزشک معالج کیارستمی هستی؟
    • بی نام A1 ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
      49 22
      دیگه حالمان از این جمله هر کی انتقاد کرد حتما عقده پزشک شدن داشته به هم میخوره
    • بی نام A1 ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
      42 15
      سطح فکر رو ببینید و حظ ببرین جالبه که خودشون رو نخبه هم میدونن درحالیکه عوامی بیش نیستند که اگر نبودند و ذره ای فرهیختگی در وجودشون بود بهترین کارگردان بین المللی این مملکت رو حداقل از روی اسم میشناختن
    • بی نام A1 ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
      8 2
      ببخشید مثبت اشتباه دادم
    • اصلان IR ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
      17 8
      پزشكان حاصل همين عقده و آرزوي خانواده هاشونند
    • بی نام A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
      4 1
      كاش والدين قبل از اينكه تلاش كنن فرزندشون دكتر بشه روش كار كنن كه آدم بشه
    • صالح IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
      2 1
      مهندسا و معمارا با جون آدم سروکار ندارن
  • بی نام A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    29 5
    الان تو بیمارستان هر کی فوت میکنه خانوادش شکایت میکنه
  • بی نام A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    41 29
    براستی این ها کیستند؟ چرا کشورهای دیگر پزشک ها سو شده در اثر قصوراتشان بیچاره می شوند ولی در ایران وزارت بهداشت وکیل پزشکان است؟ شاید دیگر نباید وزیر بهداشت پزشک باشد شاید قوه قضائیه با پزشکان خاطی که به راحتی آدم می کشند مانند یک قاتل رفتار نمی کند. کاش برای قصورات منجر به فوت بیمار جزای اعدام به این ها داده میشد شاید انسان شوند به بوی خون عادت دارند. وای بر وزیر اگر اینبار هم وکالت این پزشکان را بر عهده گیرد نه خون استاد رنگین تر اما او تاجی برسر هنر ایران بود و مقصر باید به بدترین شکل مجازات شود.
  • بی نام IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    52 40
    به عنوان یک متخصص و جراح ... از وقتی این همه هجمه رو دیدم ..حتی یک عمل جراحی انجام ندادم... چون این احساس دست داده به من که به سرعت مورد حجم وسیع شکایت و شکایت کشی قرار خواهی گرفت ... حتی اگر عمل و رو با کمال دقت و درستی انجام بدی کسی از تو تشکر خشک‌و خالی هم نخواهد کرد... جوی راه افتاده که حتی نمیشه به مریض دست زد.. با اینکه در این ده سال بیش از هزار عمل موفق و جان بیش هزار انسان رو با یاری خدا و سایر پرسنل اتاق عمل نجات دادیم .. ولی در این شش ماه همه چیز رو‌کنسل و فقط ویزیت بالینی انجام میدم.. امیدوارم انصاف سرلوحه همه بشه..
    • بی نام IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
      35 27
      جناب متخصص و جراح خرج تحصیل شما پزشکان از جیب همین مردمی که حاضر نیستی وظیفه خودت را در مقابل آنها انجام دهی پرداخت شده است هزینه تحصیلات شما را مردم پرداخت کرده اند شما و همکارنتان این را هیچوقت فراموش نکنید
    • هانی A1 ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
      22 15
      با ایجاد این بی اعتمادی فقط مردم هستن که ضرر میکنن چون دیرتر به پزشک مراجعه میکنن و علایم بیماریهاشون رو نادیده میگیرن و در نتیجه تشخیص و درمان مریضیشون سخت تر میشه و هزینه هاش هم بیشتر میشه. آقای نجاتی نباید از چوب بی اعتمادی مردم به همه پزشکان اعم از خطاکار و بی گناه خوشحال باشن. شاخصهای سلامتی جامعه از اینی که هست پایینتر میاد و اوضاع وخیمتر میشه و عامه مردم بیشترین ضرر رو میکنن
    • بی نام IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
      23 16
      مشکل رو خودتون ایجاد کردین این عاقبت کارای خودتونه من مطمئنم با این غروری که دارید وضع از این هم بدتر میشه فقط یک لحظه تصور کن که بچه های رشته ریاضی تصمیم میگرفتن تجربی بخونن و پزشکی قبول بشن به نظرت اون موقع شما قبول میشیدین؟ این همه ادعای سواد و برتری و..میکنید و منت میذارید برا چی؟ مردم ما تصمیم گرفتن که دوره رایگان پزشکی راه بندازن که پزشک بیاد به مشکلاتشون رسیدگی کنه نه اینکه خودش طلبکار بشه اداعای سواد دارید ولی حتی توان تشخبص اسم عباس کیارستمی رو هم نداشتید و خطای شما باعص فوتش شد یک درصئ هم مردم از شما پول پرستها راضی نیستن من خودم وضع فجیع بیمارستانها و نحوه برخورد شما رو دیدم طلبکاری هم حدی داره
    • بی نام RO ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
      26 9
      ان را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است؟تو اگه کارت رو درست انجام بدی ،وظیفه شناس باشی و وسط درمان مریض نری مسافرت یا اینکه در قبال جان بیمار احساس مسوولیت کنی نباید ترسی داشته باشی.حتی اگر هم از تو شکایت بشود تبریه میشوی ولی مشکل از جایی پیش میاد که خودت میدونی چکار کردی و مثال تا چوب رو برداری گربه دزده حساب کارش رو میکنه میشید
    • بی نام A1 ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
      38 5
      باز هم گروگان گرفتن مردم برای باج خواهی بیشتر از ما انتفاد نکنید وگرنه اخرش مردم ضرر میکنند به درآمد صد ها میلیونی ما کار نداشته باشید وگرنه آخرش مردم ضرر میکنن ما خوبیم همه بدن وگرنه اخرش مردم ضرر میکنن آدم میکشیم حرف نزنید و شکایت نکنید وگرنه آخرش مردم ضرر میکنن اینهمه بی اخلاقی و بی مسئولیتی و اهمال کاری کسی صداش در نیاد وگرنه آخرش مردم ضرر میکنن بسه بابا شما که اینقدر تافته جدا بافته هستید چرا فرار مغزها نمیشید؟ کاملا مشخصه چون مدرکتون رو هیچ کجای دنیا قبول ندارن حتی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و دوم اینکه اینجا بهشته واستون کجا میتونید اینهمه پول بی حساب و کتاب و بدون مالیات رو ادم در قبال بی مسئولیتی بگیره؟ فقط ایران
    • بی نام IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
      9 3
      شما به همین رویه ادامه بده بهتره
  • من هموطن چنین مردمی نیستم... A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    45 19
    آقای کیارستمی در اثر عوارض طبیعی و نادر پزشکی فوت کردن... هر چند که پزشکان عامل بیماری نبودن... هر چند که همین پزشکان جان هزاران نفر را با همین عمل ها نجات دادن... حتی یه چیز دیگه باید بگویم کیارستمی در اثر عارضه پزشکی نمرد ... خیلی وقت بود مرده بود... کیارستمی خیلی سالها قبل در اثر جهل مردمی مرد که در زمان زنده بودنش حتی یه فیلم از وی ندیدن ولی در زمان مردنش نامش را صدا زدن.
    • بی نام A1 ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
      11 5
      تا کی می خواهید دفاع کنید برادرم در انگلیس جراح است پزشکی عمومی اش را هم ایران تمام کرده می گوید دوره های پزشکی ان جا خیلی سخت تر و طولانی تر از اثرات است ولی در انتها کمتر از ایران
  • بی نام A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    22 4
    با تایید سخنان فوق باید بگم علیرغم وجود عده معدودی از پزشکان مادی هنوز پزشکانی هستند که با وجود داشتن فوق تخصص درتهران ویزیت 30000 تومانی میگیردو یا پزشک اورولوژیستی که علیرغم اصرار برادرم برای عمل در بیمارستان خصوصی ایشان نامه بستری برای بیمارستان دولتی دادندو میگفتند هیچ فرقی نمی کنه نهایتا برادرم بعد ا زاصرار زیاد نامه برای بیمارستان خصوصی گرفت وعمل بسیار سنگین ایشان با موفقیت انجام شد روزانه هزاران عمل خوب در این کشور انجام میشود ولی موارد معدود چنان بزرگنمایی میشود که انگارر پزشکان قاتل بالفطره هستند من یک پزشک عمومی هستم همیشه حسرت داشتم که چرا تخصص نگرفتم ولی با جو موجود در جامعه روزی هزار بار خدا را شکر میکنم که بیشتر ازاین الوده این عقده گشاییها نشدم
  • بی نام A1 ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    19 13
    فقط ویزیت میگیرند برای نوشتن ازمایشات تکراری که در دست داری و حاضر نیستند وقت بگذارند و مطالعه کنند راهی ازمایشگاه های خاص معرفی شده میشوی و دوباره برای نشان دادن ازمایشات دوباره ویزیت و کاش دقتی میکرد چون به فکر جمعیت پشت در است که تا 9شب همه را ویزیت کند ویزیت هم فقط پول نقد
  • بی نام RO ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    11 2
    اقا جان از بدي هاي بيمارستان هاي خصوصي زياد گفتي به اين پرسش من صادقانه پاسخ بده وقتي بيمار ميشوي دوست داري اگر توان مالي داشتي خصوصي مراجعه كني يا دولتي اگر پاسخ اولي است تو را به انصاف توصيه مي كنم
  • احسان A1 ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    21 0
    همه دکترها هم این طوری نیستد. امروز از پیش متخصص قلبی اومدم که دفعه دوم که نتایج آزمایش را چک می کرد دیگه پول ویزیت نگرفت. اما سال قبل یه متخصص ریه واسه بررسی نتایج آزمایشی که نوشته بود هم دوباره پول ویزیت گرفت.
  • بی نام A1 ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    1 5
    كيارستميش كجاش بود؟؟
  • بی نام IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    20 6
    یعنی میخواهم بدانم آن نادکتر بی وجدان پولکی که این کارگردان جهانی ارزشمند را با بی سوادی کامل با آن جراحی افتضاح در جاده ی مرگ قرار داد وبه تعطیلات عیدش رفت تا عفونت همه ی بدن این مرد شریف را بگیرد الان شبها سر راحت روی بالین میگذارد؟ از عقوبت الهی نمی ترسد که به طور حتم روز یا شبی دامان خود یا عزیزانش را خواهد گرفت؟؟
  • لیلا DE ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    23 2
    چرا اونایی که سنگ پزشکان رو به سینه میزنند خودشون رو زدن به کوری و کری ؟ دخترمو رو میبرم دکتر پنجاه تومت ویزیت میکیرن ،دو دقیقه هم معاینه نمیکنند ،جواب سوال هم سربالا میدن و جالبه منشی مریض بعدی رو میفرسته داخل ،تا مجبور بشی بیایی بیرون ،
  • ماهرخ A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
    14 1
    چرا آقاي دكتر احمد مير كه از سهامدار ان بيمارستان جم هستند و آقاي عباس كيارستمي را ايشان عمل كرده اند حاضر به توضيح كامل ماجراي اشتباهشان و مرگ مرحوم كيارستمي نيستند تا همه چيز براي همه روشن و شفاف شود.اگر به كارشان اقرار و معدرت خواهي كنند شايد از گناهشان كم شود.
  • کامران IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
    9 7
    مگر ورود به حرفه پزشکی انحصاری است که می گویید در چنبره عده ای گرفتار شده. اگر واقعا چنین است باید به جای فحاشی بر گردید ببینید چه شده یا چه کرده اید که عده ای که بدون انحصار وارد یک رشته دانشگاهی می شوند همگی یا بیشتر آنها پول پرست یا هر چیز بد دیگری میشوند. یک رذیله اخلاقی وقتی فراگیر باشد ایراد از جامعه یا سیستم آموزشی است و تنها زمانی که استثنایی باشد می توان فرد را سرزنش کرد بنا بر این همین فحاشی ها خودش خبر از ناپختگی یا زیاده خواهی اجتماع از یک صنف یا گروه خاص است.
  • بی نام IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
    7 8
    پیشنهاد می شود که همه پزشکان را از ایران بیرون کنیم تا برای همیشه از دست شان راحت شده و دیگر شاهد قصور آنها در مورد هنرمندان و .. نیز نباشیم .
  • ابرج IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
    7 3
    سالهاست اخلاق را به خاک سپردند همه ما در این مراسم شرکت کردیم بعضی شادی کردند چون اطمینان داشتند به نان و نوایی خواهند رسید و برخی خاک بر سر و شیون و تعدادی عمق فاجعه را درک نمیکردند ودر این وانفسای بی اخلاقی کسی که درس عشق و دوستی محبت میداد در زلزله بی اخلاقی جان باخت کسانی که از شرایط موجود بیمارستانهای ایران راضیند خدا کند اسفند و فروردین و تعطیلات چند روزه پشت سرهم حداقل سکته مغزی نکنند
  • يك پزشك A1 ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    1 1
    سلام دوستان. با ابراز تاسف از مرگ آن استاد بزرگوار و تمام انسان هايي كه به هر دليل از بيماري يا عوارض پزشكي فوت ميكنن. دوستان سرطان كولون يا روده بزرگ جز ٤ علت مرگ از سرطان در ايران است و تقريبا تماما از پوليپ شروع ميشوند، لذا اگر در فرايند بررسي پاتولوژي نمونه گيري طي كلونوسكوپي يا تصويربرداري اين ثابت بشه در اغلب موارد براي پيشگيري حتي كل روده تخليه ميشه همونطور كه پستان برداشته ميشه من در جريان اين ماجرا نيستم ولي مسلما استاد رو پزشك مطرحي عمل كردن كه اي كاش نظر ايشون رو همم روزنامه ها مياوردن. اساتيدي مثل كيارستمي چشم همه هستن ولي نذاريم عواطف و احساسات بر قضاوت منطقي ما تاثير بذاره. به عنوان يك پزشك ميتونم به جرعت بگم مرگ هر بيمار بعد از خانواده اون عزيز براي پزشكش از همه دردناكتر خ
  • بی نام US ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    1 1
    وجدانن چند تا مریض مورد عمل قرار گرفته میتونن بگن اضافه بر صورتحساب بیمارستان به حساب شخصی دکتر پول کارت به کارت نکرده تو یک ماه گذشته هم خودم هم پسرم دو عمل جداگانه انجام دادیم یکی جراحی دندان یکی حلق و حنجره بابت دندان غیر از 3.5 هزینه بیمارستان 2 تومان منشی دکتر شماره کارت دکتر را داد گفت جداگانه باید واریز کنید برای گلو غیر از 4 و خورده ای هزینه کلینیک جراحی 4 تومان اضافه تر با کارت به کارت گرفتن وقتی صورت حساب برای بیمه خواستم همان 4 و خورده ای به من صورت حساب دادن تازه خصوص هم که عمل میکنی عین سر گردنه پول زوری تا ازت نگیره جواب سلامتم نمیدن حالا بگوی پزشک وجدان میفهمه چیه کلا 13 14 تومن هزینه کردم بیمه 500 تومن بیشتر تقبل نکرد از خیرش گذشتم.
  • بی نام EU ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    0 1
    درود بر مهران مديرى با آن آينده نگى جالبش
  • بینام IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    3 0
    دوست عزیزی که راجع به دانش اموزان ریاضی فرمودید که اگر رشته ی تجربی میخوندن دانش اموزان تجربی پزشکی قبول نمیشدن لطفا کمی تحقیق کنید بعد همچین حرفی بزنیدبنده بیست ساله ریاضی تدریس میکنم هم کلاس تجربی دارم هم ریاضیالان در دبیرستان ها بچه هایی که نمرشون به تجربی نمیرسه رو وادار میکنن برن ریاضیبجز افراد معدودی که خودشون میان بقیه فقط برای قبولی دانشگاه میان ریاضیقرار نیست اگر پزشکانی خطا کردند به همه هجوم ببریداون اشخاص مستحق مجازات هستن نه همه