پیش‌شرط‌ های جذب سرمایه‌گذارخارجی معرفی شد / سنگینیان: ابهامات در حوزه سرمایه‌گذاری برطرف شود

رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران گفت: ارائه خدمات از سوی کارگزاران و ایجاد صندوق های سرمایه‌گذاری برای تسهیل دسترسی خارجی ها، از جمله پیش شرط های ضروری برای جذب سرمایه گذاری خارجی در بازار سرمایه است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از بازار سرمایه، «علی سنگینیان» حقوق برابر سرمایه گذاران خارجی با سرمایه گذاران داخلی، به روز و توانمند شدن سیستم معاملاتی، ارائه خدمات از سوی کارگزاران و ایجاد صندوق های سرمایه گذاری برای تسهیل دسترسی خارجی ها، رفع ابهامات قانون تجارت و قانون مالیات و همچنین اصلاح ساختار نظام بانکی و تعامل با دنیای خارج را از جمله پیش شرط های ضروری برای جذب سرمایه گذاری خارجی در بازار سرمایه عنوان کرد.

وی افزود: اگر سرمایه‌گذار خارجی را به دو بخش تقسیم کنیم که یک بخش سرمایه گذاری در سهام شرکت های بورسی به صورت سرمایه گذاری در پرتفوی باشد، به طور عمده الزام های سرمایه گذاری به حقوق برابر سرمایه گذاران خارجی با سرمایه گذاران داخلی بر می گردد.

این مقام مسوول توضیح داد: همه امکانات و قابلیت هایی که برای سرمایه گذاران خارجی فراهم می شود، از جمله رویه ها، مقررات و محدودیت های احتمالی برای سرمایه گذاران خارجی باید برابر با سرمایه گذاران داخلی باشد.

وی در ادامه گفت: بر اساس توصیه فدراسیون جهانی بورس ها، بورس های عضو فدراسیون نباید برای سرمایه گذاران خارجی محدودیت بیشتر از سرمایه گذاران داخلی وضع کنند و تا حد امکان، شیوه ها را آسان کرده و مطابق رویه هایی که برای سرمایه گذاران داخلی استفاده می شود، قرار دهند.

این فعال بازار سرمایه افزود: اگر علاقه‌مند به جذب سرمایه گذاران خارجی در حجم بالا هستیم، در کنار این عامل برای جذب سرمایه گذاران خارجی نیاز است تا رویه ها و سازو کارهای بازار ارتقا پیدا کند و سیستم معاملاتی به روز شود؛ ضمن اینکه شرکت سپرده گذاری باید بتواند کلیه خدماتی را که شرکت های سپرده گذاری در بازارهای توسعه یافته ارایه می کنند، به سرمایه گذاران ارایه دهند.

سنگینیان ادامه داد: کارگزاران باید بتوانند خدمات متناسبی به سرمایه‌گذاران ارایه کنند و اطلاعات بازار هم باید با همان تناسب و تقارن در اختیار سرمایه گذاران خارجی قرار گیرد. از سویی باید صندوق های سرمایه گذاری که دسترسی خارجی ها را به بازار تسهیل می کنند و سرعت می بخشند ایجاد شود و در کنار این امکانات، رویه و رفتار برابر سرمایه گذار خارجی نیز مدنظر قرار گیرد. ضمن اینکه مواردی که برای سرمایه گذاران داخلی وجود دارد، باید ارتقا داده شود و بازار از نظر انجام معاملات سریع تر شده و هزینه های معاملات کاهش یابد.

وی در ادامه به سرمایه گذاری مستقیم در شرکتها با کنترل مدیریت و خریدهای کنترلی اشاره کرد و افزود: سرمایه گذاران خارجی به دنبال شفافیت مقررات و رویه های واحد مالیاتی هستند و انتظار دارند بتوانند حقوق مالکانه را رعایت کنند؛ دولت و مقامات نظارتی، رفتار برابری با آنها داشته باشند و ابهامات موجود در قانون تجارت و قانون مالیات ها برطرف شود.

رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران به سایر مشکلات سرمایه گذاران خارجی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مشکلاتی برای سرمایه گذاران خارجی وجود دارد؛ به عنوان مثال برخی از امتیازات که به سرمایه گذاران داخلی ارایه می شود، به خارجی ها داده نشده و در حوزه تبلیغات محدودهایی ایجاد می کنیم و رفتار برابری که برای ایرانیان وجود دارد با آنها نداریم.

وی اضافه کرد: در کنار این عوامل، باید در سطح کلان نیز اقداماتی صورت گیرد زیرا به جز بازار سرمایه، سرمایه گذاران خارجی با هدف سرمایه گذاری در اقتصاد ایران وارد کشور می شوند و با وجود قوانینی که در این خصوص وجود دارد، همچنان ابهاماتی در این حوزه داریم، در حقیقت رویه های اجرایی همچون ثبت شرکت ها و اخذ مجوز یکی از پروسه های سخت برای سرمایه گذاران خارجی است ضمن اینکه در خصوص قانون مالیات و پوشش ریسک نرخ ارز نیز ابزاری نداریم.

این مقام مسوول تصریح کرد: این در حالی است که تغییرات پی در پی مقررات می تواند آسیب زا باشد علاوه بر اینکه ساختار نظام بانکی و فضای تعامل با دنیای خارج نیاز به اصلاح دارد بنابراین باید روابط مالی بین المللی برقرار شود و در سطح اقتصاد کلان نیز باید اقداماتی صورت بگیرد تا اطمینان و ریسک ها به حداقل ممکن کاهش پیدا کند.

به گفته سنگینیان، سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه به طور عمده در حوزه تولید کالاهای مصرفی همچون مواد غذایی، دارویی، خدمات فروشگاهی و بهداشت سرمایه گذاری می کنند.

22339

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 554899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =