ایسنا نوشت: چند روز پس از تصمیم پر سروصدا و دردسر آفرین نمایندگان کنگره آمریکا برای متوقف کردن فرآیند فروش هواپیمای بوئینگ به ایران حالا به نظر می‌رسد این ماجرا ابعاد تازه‌تری نیز به خود خواهد دید و این‌بار موضوع بر سر رقابت یا رقابت نکردن در آسمان ایران خواهد بود.

هواپیماهایی که احتمالا بخش قابل توجهی از آنها از طریق دو هواپیماساز بزرگ جهان یعنی بوئینگ و ایرباس خریداری خواهند شد. همین پیش‌بینی در عمل خود را نشان داده و در شرایطی که ایران قرارداد خرید 118 فروند ایرباس را به امضاء رسانده، چند هفته قبل تفاهم‌نامه ابتدایی خرید بیش از 100 فروند هواپیمای بوئینگ نیز نهایی شد.

با وجود آنکه این تفاهم‌نامه پس از دریافت چراغ سبزهای لازم از سوی دولت ایالات متحده به امضاء رسید، اما کنگره آمریکا در تصمیمی عجیب شرایط را سخت کرد تا طرح ممنوعیت فروش بوئینگ به ایران در این کنگره به تصویب برسد.

هرچند برای اجرایی شدن این مصوبه نیاز به تایید مجلس سنا و سپس دور زدن وتوی رییس جمهوری آمریکا خواهد بود، اما از هم‌اکنون پس لرزه‌های این مصوبه در روابط ایران با دیگر شرکتهای بزرگ هواپیماسازی نیز مشخص شده است.

شرکت بوئینگ که خطر از دست دادن کامل بازار ایران را تجربه می‌کند، در قالب اظهارنظرهای چندگانه‌ای اعلام کرده یا باید مجوز لازم برای ورود این شرکت به ایران صادر شود و یا هیچ شرکت و هواپیماسازی حق فروش هواپیما به ایران نداشته باشد.

مدیر اجرایی بوئینگ در این رابطه گفته در شرایطی که این شرکت حق معامله با ایران را نداشته باشد، قطعا قطعه‌سازان و شرکت‌های آمریکایی دیگر نیز باید جزو همین مصوبه به حساب بیایند و از این‌رو حتی هواپیماهای ایرباس نیز که حداقل 10 درصد قطعات‌شان آمریکایی است نباید به ایران فروخته شوند.

هرچند تا زمانی که دولت ایالات متحده نظر خود درباره‌ی برجام را تغییر نداده و براساس رویه قبل هر مصوبه‌ای که برخلاف این توافق باشد را وتو خواهد کرد، اما در صورت تداوم فشارها علیه ایران مشخص نیست که تکلیف تفاهم‌نامه‌های بسته شده با شرکت‌های بزرگ هواپیماسازی چه خواهد شد. موضوعی که برای صنعت هوانوردی کشور اهمیت بسیار زیادی دارد.
22539

کد خبر 555091

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
    16 5
    يه دوقدم هم ما بايدكوتاه بيايم اسمون به زمين نمياد كه، چطور براي هسته اي ملياردها هزينه مادي و انساني كرديم، تو اين قضيه هم چون ارزش داره و واقعا ركن اقتدار كشور در اسمان هست بايد راه اومد، منظورم اينه كه از دولت در اين مسيله حمايت بشه
    • بی نام A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
      0 19
      یه مسئله مهم با توجه به بزرگ بودن هواپیماها , این نوع هواپیما فقط برای سفرهای خارجی و معدود سفرهای داخلی کاربرد داره چه ضرورتی به خرید این تعداد هواپیما هست؟؟؟ چرا ناوگان هوایی سبک اصلاح نمیشه؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
    8 25
    متخصصان ما باید دنبال راه حل های جایگزین باشند. نمی توانیم تا آخر عمر لنگ این مصوبات مجلس امریکا بمانیم. حوصله این وقت کشی ها را نداریم.
    • جیم جارموش A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
      24 2
      نظرتون چیه یک راست بریم سراغ آشغال های روسی از اونا خرید کنیم که خیال همه راحت بشه ؟
    • بی نام A1 ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
      12 0
      متخصصصصصص.کدوم متخصصی و دیدی که تو ایران بمونه .بعد ابدا رچی تو سیستم بیاد بشه رییسش بگه بال هواپیمارووصل کن به دمش.من میگم .