اقتصادنیوز نوشت: نماینده سابق ایران در اوپک درباره تاثیر ناآرامی‌ها و فضای سیاسی ترکیه بر بازار نفت و مبادلات نفتی این کشور با ایران عنوان کرد: ایران در جریان کودتا موضع خود را به درستی اعلام کرده و این رویکرد تاثیری بر روابطمان نخواهد گذاشت و قراردادهایمان در زمینه انرژی تداوم خواهد یافت.

محمدعلی خطیبی درباره تاثیر ناآرامی‌ها و فضای سیاسی ترکیه بر بازار نفت این کشور اظهار کرد: ترکیه از مصرف‌کنندگان نفت محسوب می‌شود و یکی از مشتریان نفتی ایران است. این نابسامانی‌ها بر فضای اقتصادی این کشور اثرگذار خواهد بود و هر اندازه که بازار این کشور ثبات خود را از دست بدهد، قطعا تاثیر خوبی بر روابط نفتی ما با این کشور ندارد و تاثیر منفی به جا خواهد گذاشت.

او افزود: در حال حاضر کودتا در ترکیه تقریبا خاتمه یافته و این جریان ناآرام متوقف شده اما اگر نابسامانی‌ها در ترکیه ادامه یابد مسلما تاثیرات بدتری بر روابط تجاری ما با این کشور خواهد گذاشت. ما با ترکیه قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی امضا کردیم که اگر جو سیاسی این کشور مخدوش شود، بی‌ثباتی در این قراردادها باعث می‌شود امیدواری‌مان نسبت به روابط‌ نفتی‌مان کاهش یابد.

نماینده سابق ایران در اوپک با بیان اینکه اوضاع سیاسی اقتصادی باثبات در هر کشوری برای طرف‌های خارجی در راستای همکاری و معاملات اطمینان‌بخش است، تصریح کرد: اوضاع آشفته ترکیه برای تاجران ایران نگران‌کننده است، چرا که ایران به ترکیه صادرات نفت و گاز دارد و همین موقیت تجاری هر دو طرف را در معرض خطر قرار می‌دهد.

خطیبی متذکر شد:: در حال حاضر جریان کودتا در ترکیه متوقف شده و دولت دوباره روی کار آمده به همین دلیل هیچگونه تاثیری در روابط نفتی‌مان نخواهد داشت اما امیدواریم این ثبات تداوم یابد و بتوانیم در قراردادها به منابع مالی مقرر دست یابیم. ممکن است دولت ترکیه از این پس با کشورهایی که حامی کودتاچیان بوده روابط خود را کمرنگ کند اما ایران در این جریان موضع خود را به درستی اعلام کرد و این رویکرد تاثیری بر روابطمان نخواهد گذاشت و قراردادهایمان در زمینه انرژی تداوم خواهد یافت.
22539

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 556788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =