کارنامه دو دهه صادرات؛ گرانترین کالاهای صادراتی ایران در چه سالی راهی بازارهای جهانی شد؟

تشدید تحریم ها علیه ایران طی چند سال گذشته قیمت کالاهای صادراتی ایران را بیش از 10 درصد در بازارهای جهانی کاهش دهد که پس از برجام روند رو به بهبود است.

 به گزارش خبرآنلاین،هر چند فاصله قيمت كالاهاي صادراتي از ايران و وارداتي به ايران بسيار قابل ملاحظه است اما بررسي ها نشان مي دهد روند افزايشي قيمت كالاهاي صادراتي از ايران با تشديد تحريم هاي غربي عليه كشور متوقف و قيمت اقلامي كه از ايران به بازارهاي جهاني عرضه مي شدند، كاهش يافت .

 بررسي‌ها نشان مي دهد قيمت هر تن كالاي صادراتي از ايران در سال 1390 در حدود 509 دلار بوده است كه اين رقم در سال پس از آن ، با تشديد تحريم‌هاي غربي به 466 و در سال 1392 به 389 دلار كاهش يافته است .

 قيمت كالاهاي صادراتي از ايران در بهترين شرايط نيز يك سوم قيمت كالاهاي وارداتي به ايران بوده است . اين بدان معناست كه صادرات غير نفتي ايران نيز از ارزش افزوده پاييني برخوردار است و همان طور كه آمارهاي گمرك نشان مي دهد بخش مهمي از اين اقلام را گازهاي همراه نفت و مواد خام معدني و ... تشكيل مي دهد .

 با اين حال بالاترين قيمت كالاهاي صادر شده از ايران به سال 1390 ، يعني سال پيش از تحريم ها بازنمي‌گردد . در اين سال قيمت هر تن كالاي صادراتي از ايران 509 دلار برآورد شده است ، در حالي كه در سال 1387 بانك مركزي قيمت هر تن كالاي صادراتي از كشور را در حدود 551 دلار تخمين زده است .

 اين رقم ، بالاترين قيمت كالاهاي صادراتي از كشور طي دو دهه اخير محسوب مي شود و ايران حتي در بهترين سال هاي رشد درآمد نفتي و بهبود وضعيت اقتصادي از منظر تامين نقدينگي نتوانست اين رقم را در كارنامه خود تكرار كند .

 دوري از خام فروشي و تلاش براي افزايش ارزش افزوده كالاهاي صادراتي از ايران سال هاست كه در راهبردهاي تجارت خارجي ايران جاي دارد .

 آخرين برآوردها نشان مي دهد متوسط قيمت هر تن كالاي صادراتي از ايران در سال گذشته حدود 468 تن بوده است كه نسبت به سال پيش از آن افزايشي اندك را نشان مي دهد . ركود حاكم بر اقتصاد ايران از يك سو و تحريم هاي سفت و سخت عليه ايران از سوي ديگر سبب شده است بازارهاي صادراتي ايران تحليل برود هر چند پس از برجام اين اميدواري وجود دارد كه ايران بتواند سرزمين هاي از دست داده تجاري خود را باز پس گيرد .

 نمودار زير قيمت هر تن كالاي صادراتي از ايران طي سال هاي 1377 تا 1394 را نشان مي دهد

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 557298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =