کل کتاب‌های تاریخ بشر در فضایی به اندازه یک تمبر ذخیره می‌شود؟/هر 500 ترابایت در 6.5 سانتیمتر مربع

ایرنا نوشت: محققان انستیتوی تحقیقاتی کاولی در علوم نانو واقع در دانشگاه فنی دلفت، نوعی فناوری ذخیره سازی اطلاعات را توسعه دادند که در آن هر اتم، نماینده یک بیت اطلاعات است.

بر اساس گزارش شرکت IBM روزانه 2.5 میلیون ترابایت اطلاعات تولید می شود. ذخیره این اطلاعات نیازمند فضای فیزیکی و انرژی چشمگیری برای به کارگیری و خنک سازی تجهیزات ذخیره سازی است. از گذشته، سیستم های ذخیره سازی اطلاعات با استفاده از ذرات مغناطیسی یا کارت های پانچ پلاستیکی عمل می کردند و برای افزایش ظرفیت ذخیره سازی، اندازه سوراخ ها یا ذرات مغناطیسی را کوچکتر می کردند. اما محققان دلفت به طور کلی فناوری ذخیره سازی اطلاعات را متحول کردند و برای ذخیره اطلاعات از اتم های منفرد بهره گرفتند.
این محققان توانستند روی یک صفحه مربعی شکل با ابعاد 96 در 126 نانومتر از جنس مس، هشت هزار بیت یا یک کیلو بایت اطلاعات را ذخیره کنند. ابعاد این صفحه مسی در حدود 800 برابر کوچکتر از قطر یک تار موی انسان است. در این شیوه، مس نقش زیرساخت را بر عهده دارد و اتم های کلر ساختار اصلی ماتریس ذخیره سازی را تشکیل می دهند. محققان با استفاده از این فناوری می توانند در هر 6.5 سانتیمتر مربع، 500 ترابایت اطلاعات ذخیره کنند. این ظرفیت ذخیره سازی، 500 برابر هارددیسک های تجاری موجود در بازار است.
به عبارت دیگر با استفاده از این فناوری می توان محتوای تمام کتاب هایی را که تا کنون به رشته تحریر درآمده است، در فضایی به اندازه یک تمبر پستی ذخیره کرد.
در حال حاضر این فناوری در حال آزمایش و بررسی در لابراتوار است، اما محققان امیدوارند در آینده نزدیک بتوانند کاربردهای عملی این فناوری را در اختیار عموم قرار دهند.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 558142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • وحشتزده A1 ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
    0 0
    ساختنه میکرو چیپ یا همون آی سی جدا که پیچیده و خیلی خیلی سخته. من هرچی فکر میکنم نمیتونم بفهمم که کارخانجات تولید سخت افزار ،چطوری با این حجم دارن آی سی یا چیپ تولید میکنند . جدا که شعبده است . حالا نانو که هیچ.