گلایه های یک کارگردان تئاتر عروسکی از فضای ایجاد شده/حسن دادشکر: 5 سال است نتوانسته ام کار کنم

حسن دادشکر گفت: من به عنوان یک مدرس تئاتر عروسکی 5 سال است نتوانسته‌ام کار کنم و هیچ تشکیلاتی هم از امثال من دعوت به کار نمی‌کند و انگار هنرمندی فراموش شده‌ام.

افرا امیری: یکی از پیشکسوتان تئاتر کودک و نوجوان معتقد است: متاسفانه تئاتر عروسکی در کشور ما هنوز خوب شناخته نشده است و همچنان عده‌ای تصور می‌کنند این شاخه هنری مخصوص کودکان است در حالیکه در دنیا بزرگترین نمایشنامه‌ها را هم به شیوه عروسکی برای تماشاگر بزرگسال اجرا می‌کنند.

حسن دادشکر خواستار شکل‌گیری جریان روتین تئاتر عروسکی در طول سال شد و افزود: نباید همه فعالیت‌های تئاتر عروسکی به برگزاری جشنواره محدود شود.جشنواره نماد و پرچمی است که هر دو سال یک بار برافراشته می‌شود و با آن پز می‌دهیم تئاتر عروسکی داریم اما وقتی در طول سال، جریان مداومی نداریم، همه چیز بعد از جشنواره به حال خود رها می‌شود در حالیکه تئاتر هر شب باید اجرا شود و به دل مردم برود.

بازيگر مجموعه «آب پريا» با اشاره به خیل گسترده دانش‌آموختگان این رشته در دانشگاه‌ها و دیگر مراکز فرهنگی متذکر شد: در حال حاضر تعداد زیادی فارغ‌التحصیل تئاتر عروسکی داریم که فرصت کار پیدا نمی‌کنند و ناچارند به مشاغل دیگر روی آورند اما با ایجاد جریان روتین تئاتر عروسکی، این افراد بازار کار پیدا خواهند کرد و گروه‌های عروسکی هم منسجم‌تر می‌شوند.

این کارگردان اضافه کرد: گروه‌های تئاتر عروسکی از امکانات محدودی برخورداند و بیشتر فعالیت‌شان جنبه خصوصی دارد. از سوی دیگر در تئاتر عروسکی چندین انجمن و نهاد داریم مانند یونیما، انجمن نمایشگران عروسکی، خانه عروسک و ... داریم اما اینها عملکرد منسجمی ندارند..

بازيگر مجموعه «هتل» افزود:خود من به عنوان یک مدرس تئاتر عروسکی 5 سال است نتوانسته‌ام کار کنم و هیچ تشکیلاتی هم از امثال من دعوت به کار نمی‌کند و انگار هنرمندی فراموش شده‌ام.

بازيگر «شاگرد اولي‌ها» با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی در تئاتر عروسکی خاطرنشان کرد: 40 سال است فریاد می‌زنیم تئاتر عروسکی را باید از مدرسه شروع کرد. باید از مدارس تماشاگر تربیت کنیم، تماشاگری که در هر مقطع سنی تئاتر برایش مهم است و این هنر را در سبد فرهنگی‌اش می‌گنجاند. هر زمان مردم با میل و رغبت خودشان به تماشای تئاتر آمدند، مشکل حل می‌شود اما تا زمانیکه همه چیز به دولت وابسته است و بودجه‌ای هم به تئاتر اختصاص پیدا نمی‌کند، همین آش است و همین کاسه.

دادشکر با اشاره به تفاوت جشنواره تئاتر عروسکی و جشنواره تئاتر کودک و نوجوان یادآور شد: حسن جشنواره تئاتر کودک در این است که  در آن نمایش‌هایی اجرا می‌شوند که پیش از این اجرای عمومی شده‌اند و جشنواره برآیند همین آثار است اما در جشنواره تئاتر عروسکی چنین اتفاقی نمی‌افتد و کاش می‌شد شیوه برگزاری این جشنواره را نیز تغییر داد.

وی در پایان صحبتش گفت: به هر حال در تئاتر عروسکی، جوانان و نیروی انسانی مستعدی داریم اما باید با اختصاص بودجه، سالن و  انجام حمایتهای لازم کمک کنیم تا این استعدادها در جهت درستی هدایت و به کار گرفته شود.

 

58247

 

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 558231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =