۰ نفر
۳۰ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۸:۳۹

حدود 40 نوع نمایش خاص ایرانی از جمله «سوگ سیاووش، میرنوروزی، حاجی فیروز، کوسه برنشین، بغان فراج، گلین، غول بیابانی و ...» در این مجموعه معرفی و عرضه شده است که در مورد این نمایش ها مطالب مفصلی نیز ذکر شده است.

به گزارش خبرآنلاین، چهار جلد از مجموعه شش جلدی «نمایش ایرانی» پژوهشی در آیین ها و نمایش های ایرانی تدوین صادق عاشورپور از سوی انتشارات سوره مهر به نمایشگاه کتاب تهران عرضه می شود.  در این مجموعه 6 جلدی، بطور کلی به پیدایش نمایش، چگونگی اجرا و ریشه یابی نمایش ها پرداخته و از کتاب های مختلف از جمله تاریخ شیعه، متون مذهبی، تاریخ طبری، تاریخ کامل ابن اثیر و متون پهلوی، اوستایی، ترکی، کردی و عربی استفاده کرده ام.

همچنین حدود 40 نوع نمایش خاص ایرانی از جمله «سوگ سیاووش، میرنوروزی، حاجی فیروز، کوسه برنشین، بغان فراج، گلین، غول بیابانی و ...» در این مجموعه معرفی و عرضه شده است که در مورد این نمایش ها مطلاب مفصلی نیز ذکر شده است.

بنابراین گزارش، جلد نخست این کتاب درباره «آیین زروان»(خدای نور و روشنایی و اولین خدایی که آریایی‌ها می‌پرستیدند) و نمایشی به نام «زروکرت» است. 

فصل بعدی کتاب شامل نمایش‌هایی است که مربوط به «آیین میترا بوده و به دو بخش «عهد میدرا» و «عهد زروان» تقسیم می‌شود، که در هر کدام پاره‌ نمایش هایی شکل گرفته است. در این فصل، نمایش «بغان فراج» (فراق مغ مقدس)، نمایش های «کوسه برنشین»، «گلین»، «غول بیابانی» و «حاجی فیروز» معرفی و بررسی می شود.

جلد دوم مجموعه‌های «نمایش‌های ایرانی» نیز شامل معرفی و بررسی «تعزیه» است و به دو بخش تعزیه قبل و بعد از اسلام تقسیم می شود.
عاشورپور در توضیح این جلد با اشاره به اینکه در بررسی تعزیه بعد از اسلام به تغییر شکل تعزیه پرداخته می شود، گفت: بعد از اسلام به وسیله دیلمیان موضوع گذشته از تعزیه خارج ‌شده و موضوع کربلا جایگزین شده و واقعه تاریخی و اسلامی کربلا از منظری هنری به مردم ارائه شده است.

بر اساس این گزارش، جلد سوم، شامل نمایش‌های عصر مزدا یسنا، (آیین زرتشت)، جلد چهارم «نقالی در ایران» و جلد پنجم شامل «نمایشنامه‌های عامیانه» ای که در مجالس اجرا می‌شده و جلد ششم درباره نمایش های "بعد از اسلام تا دفاع مقدس" است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 55831

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =