ایسنا نوشت: در واکنشی تازه به کودتای نافرجام ترکیه، پلیس این کشور محمدسعید گولن، برادرزاده فتح الله گولن را بازداشت کرد.

 آن‌طور که رسانه‌های ترکیه گزارش کرده‌اند، علت بازداشت محمدسعید گولن با کودتا در ارتباط بوده است.

خبرگزاری دولتی آناتولی گزارش کرده محمدسعید گولن پیش از بازداشت، از ارزروم، زادگاه فتح‌الله گولن در شرق ترکیه به آنکارا انتقال داده شده است.

همچنین مقامات ترکیه یکی از برجسته‌ترین معاونان گولن را بازداشت کرده‌اند. یک مسئول ترکیه‌ای که خواست نامش فاش نشود، گفت: نیروهای امنیتی ترکیه هایلز هانچی یکی از معاونان برجسته گولن را در استان طرابزون در شمال کشور در سواحل دریای سیاه بازداشت کردند.

 این مقام گفت:‌ هانچی دست‌راست گولن و مسئول انتقال پول‌هایی بوده که به دست گولن می‌رسد.

این مقام ادامه داد که هانچی به نظر می‌رسد که دو روز قبل از کودتا وارد کشور شده بود.

این مسئول همچنین بازداشت داماد اکین اوزتورک فرمانده سابق نیروی هوایی را نیز به عنوان یکی از مظنونان اصلی کودتای نافرجام تایید کرد و گفت در آنکارا تحت بازداشت است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه فتح‌الله گولن را طراح اصلی نقشه کودتا می‌خواند. رییس‌جمهوری ترکیه می‌گوید کسانی که در ارتباط با کودتای هفته گذشته دستگیر شده‌اند، اعتراف کرده‌اند که فتح‌الله گولن کودتا را هدایت می‌کرده است.

دولت ترکیه با اعلام وضعیت اضطراری در این کشور، اقدامات گسترده‌تری در مقابله با آنچه توطئه‌ کودتاچیان خوانده شده، آغاز کرده است. شرایط اضطراری به دولت ترکیه این اختیار را می‌دهد که بدون مصوبه مجلس مقررات تازه اعمال کند و حقوق متهمان محدودتر شود. بر اساس قوانین ترکیه در شرایط اضطراری می‌توان مظنونان را بدون تفهیم اتهام تا ۳۰ روز در بازداشتگاه نگه داشت.

بی.بی.سی گزارش داده که از زمان وقوع کودتای نافرجام در هفته گذشته دست‌کم ۶۰ هزار کارمند دولت، سرباز و پلیس و نیروهای دیگر بازداشت یا برکنار شده‌اند. در چند روز گذشته دولت شماری از بازداشت‌شدگان را آزاد کرده است.

معاون نخست‌وزیر ترکیه گفته است، فقط کسانی که عضو جنبش فتح‌الله گولن هستند، بازداشت می‎‌شوند اما او اضافه کرده که این فقط نوک کوه یخ است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 559500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =