۰ نفر
۳۰ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۷

غلامحسین بزرگمنش

 متاسفانه طی چند سال اخیر شاهد افزایش بانک های خصوصی در کشور هستیم که در نگاه اول این امر به جهت ایجاد رقابت بیشتر و افزایش رضایت مشتری بسیار مثبت به نظر می رسد اما این امر در ایران نه تنها باعث رقابت نشده بلکه در دراز مدت نیز به ضرر اقتصاد کشورخواهد بود.

اکثر بانک هایی که این روزها به اسم بانک خصوصی وارد عرصه رقابت بانکی در کشور شده اند به طریقی به سازمان ها و وزارتخانه های دولتی مربوط می شوند و به قولی هدف آنها جذب سرمایه برای پیشبرد اهداف در صنف   خود هستند .

بانک تعاون قرار است بخش تعاون را در کشور توسعه دهد .بانک شهر توسعه حوزه شهری را هدف قرارداده و بانک نفت هم که بزودی قراراست به جمع بانک های خصوصی بیپوندد نیز قرار است صنعت نفت را از جهت تامین نقدینگی تحت پوشش قرار دهد .براین اساس تمامی این بانک ها به قولی وابسته به یک سازمان و یک نهاد خاص هستند و در تلاشند منابع مالی بیشتری را جذب کنند.

این در حالی است که این بانک ها باید براساس بسته سیاستی و نظارتی بانک مرکزی که در هر سال ابلاغ می شود عمل کنند و فضایی برای ایجاد روش هایی خاص جهت جلب بیتشر نقدینگی ندارند .بنابراین نمی توان امیدوار بود با ایجاد بانک های جدید فضای رقابتی ایجاد شود که در نهایت به نفع مشتری تمام شود .

در چنین شرایطی امیدی بر جذب سپرده چندانی در این بانک ها وجود ندارد مگر بواسطه وابستکی به صنفی خاص بتوانند بخشی از سپرده های هم صنفی های خود را حذب کنند .در این بین به دلیل نبود فضای رقابتی قطعا امیدی چندانی نیز بر جذب نقدینکی نیز وجود ندارد .بنابراین تنها راه بانک ها وارد کردن سرمایه خود و جذب مقداری پس انداز  است .

به نظر نمی آید در این شرایط بانک های خصوصی بتوانند برای صنعت کشور نقش موثری را ایفا کنند .

در حال حاضرحداقل  نرخ سود تسهیلات ، نرخ های علی الحساب سود  در بخش سپرده ها و ابزارهای اعتباری همه و همه از سوی بانک مرکزی به عنوان یک بسته اجرایی به تمام بانک ها ابلاغ می شود بنابراین در چنین شرایطی ابزار خاصی باقی نمی ماند که یک بانک دست به ابتکار جدیدی بزند و فضای رقابتی از ان جاصل شود .

در نهایت باید اینگونه جمع بندی کرد که تاسیس بانک های خصوصی تا زمانیکه ابزارهای مالی و اعتباری از سوی بانک مرکزی به آنها ابلاغ می شود نمی توانند فضای رقابتی ایجاد کنند و این یعنی افزایش بانک های خصوصی بدون پشتوانه قوی اقتصادی.

*کارشناس بانکی

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 56035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =