ایسنا نوشت: نشست رهبران سرویس‌های ویژه آژانس‌های امنیتی و اطلاعاتی و مقامات مجری قانون طی امروز (چهارشنبه) به ریاست سرویس امنیت فدرال روسیه در سن پترزبورگ آغاز به کار کرد.

ولادیمیر پوتین در پیامی به این نشست گفت: تروریسم بین‌المللی تبدیل به خطری جهانی علیه تمدن انسانی شده است.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، مرکز روابط عمومی سرویس امنیتی فدرال روسیه گفت: در این نشست ۹۹ هیات از ۴۶ کشور و سازمان بین‌المللی همچون سازمان‌ ملل، سازمان همکاری شانگهای، کشورهای مستقل مشترک المنافع و اتحادیه اروپا شرکت دارند.

این مرکز گفت: اصلی‌ترین موضوع در برنامه این نشست مقابله با فعالیت‌های تروریستی مزدوران خارجی، اقدامات نظام‌مند سازماندهی شده برای شناسایی عاملان انتحاری، شناسایی افرادی که در آمادگی آن‌ها دست داشتند و جلوگیری از حملات تروریستی خواهد بود.

همچنین قرار است درباره طیفی از اقدامات در مبارزه با گسترش ایدئولوژی‌های افراط گرایی و تروریسم صحبت شود در حالیکه یکی از موضوعات کلیدی استفاده از شبکه‌های اطلاعات و ارتباطات برای اهداف تروریستی است.

انتظار می‌رود در آستانه المپیک ۲۰۱۶ میلادی در برزیل درباره توافقات بر سر استفاده از این مکانیسم برای تبادل اطلاعات در مورد تهدیدات امنیتی واقعی و بالقوه و واکنش مشترک به آن‌ها صحبت شود. مکانیسم واکنش متقابل سرویس‌های ویژه ضمن تضمین امنیت در بازی‌های المپیک سوچی و تعداد دیگر از رویدادهای ورزشی بین‌المللی در روسیه و دیگر کشورها استفاده شده است.

این پانزدهمین نشست اختصاصی دول محور همکاری در مبارزه با تروریسم است که به سرپرستی سرویس امنیت فدرال روسیه برگزار شده است. نخستین نشست در مارس ۲۰۰۲ در سن پترزبورگ برگزار شد که ۴۹ هیات از ۳۹ کشور را گردهم آورد. از آن زمان تاکنون تعداد شرکت کنندگان افزایش یافته است.

این نشست‌های سالانه به سرپرستی سرویس امنیت فدرال روسیه که هیچ همتایی ندارد در شهرهای مختلف روسیه برگزار شده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با بیان اینکه تروریسم بین‌المللی یک خطر جهانی شده است که تمدن انسانی را به چالش می‌کشد خواهان تقویت همکاری سازمان‌های اطلاعاتی و دستگاه‌های امنیتی در زمینه مبارزه با تروریسم شد.

رئیس جمهوری روسیه در پیامی به شرکت کنندگان در پانزدهمین نشست رهبری سازمان‌های اطلاعاتی و دستگاه‌های امنیتی که امروز آغاز به کار کرد، گفت: در سایه این شرایط مهم است که دستگاه‌های اطلاعاتی سطح همکاری را بالا برده و به تبادل تجارب بپردازند و از جدیدترین ابزارهای کاری برای پیشگیری و جلوگیری از وقوع حملات تروریستی استفاده کنند و مانع از تبلیغات رادیکالیستی و انزجار علیه قومیت‌ها و ادیان دیگر شوند.

رئیس جمهوری روسیه اظهار امیدواری کرد که این نشست قومی بخش گسترده‌ای از مسائل را مورد بررسی قرار دهد که ایجاب می‌کند مواضع یکپارچه‌ای بر مبنای قانون بین‌المللی در پیش گرفته شود و در این نشست پیشنهادهایی که به تقویت امنیت کشورها و امنیت جهانی کمک می‌کند، مطرح شود.

از سوی دیگر، الکساندر پورتونیکوف، مدیر هیات امنیت فدرال روسیه گفت که مسئولان روسی در سال میلادی گذشته اعلام کردند که بیش از ۲۹۰۰ تن از شهروندان در سوریه، عراق، افغانستان و دیگر کشورها آموزش دیده‌اند.

وی در سخنرانی خود در نشست امنیتی در سن پترزبورگ گفت: این افراد تبلیغ کنندگان رادیکالیسم تبدیل می‌شوند و به صورت محرمانه دست به اقدامات ترویستی می‌زنند و سازمان اطلاعات روسیه اسامی بیش از ۲۲۰ عامل انتحاری احتمالی را تعیین کرده است و به صورت منظم برای شناسایی افراد ذی ربط در مدیریت حملات انتحاری کار می‌کند.

وی افزود که در نتیجه بازگشت گروهی افراد مسلح تروریست روسیه با خطر افزایش فعالیت ترویستی مواجه است.

وی گفت که تروریست‌ها در نتیجه ریزش تعداد روز افزونی از مهاجران از خاورمیانه در شمال آفریقا از نابسامان شدن اوضاع امنیتی و اجتماعی سوء‌استفاده کرده تا دست به حملات تروریستی در دو سال اخیر در فرانسه، بلژیک و ترکیه بزنند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 560962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =