۰ نفر
۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۰
تنها بانوی جهانی راگبی ایران

فاطمه نوری، داور بین المللی راگبی ایران است که با دریافت مدرک داوری اش از فدراسیون جهانی راگبی به جمع داوران جهانی پیوست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ نوری که اولین داور بانوی مسلمان دنیاست که با حجاب اسلامی در رشته راگبی در مسابقات قهرمانی آسیا قضاوت کرده است، با ابراز خوشحالی از این اتفاق می گوید: از اینکه تاکنون نماینده شایسته ای برای کشورم بودم بسیار خرسندم. امیدوارم با حضور در مسابقات بین المللی بیشتر و کسب تجربه افزون تر ضمن ارتقاء درجه ام بیش از این افتخار آفرینی کنم.
نوری بعنوان یکی از قدیمی ترین راگبی بازان بانوی ایران است که از سال ۸۳ فعالیت خود را در این رشته، همزمان با راه اندازی راگبی بانوان در ایران شروع کرده و از سال ۸۷ بطور رسمی داوری خود را با المپیاد ایرانیان استارت زده است. تنها بانوی جهانی راگبی ایران بیان می کند: ۲۳ قضاوت در مسابقات ۲۰۱۴ قهرمانی آسیا در هند و ۱۹ داوری در لیگ ۲۰۱۵امارات در دبی در کنار قضاوت در تمامی مسابقات قهرمانی کشور و لیگ های ایران از سال ۸۷ تاکنون کارنامه داوری ام است.
وی تاکید می کند: ارتقا درجه ام و حضور در میادین بین المللی مستلزم مکاتبات و پیگیری های انجمن راگبی ایران است. با حضور پررنگ در مسابقات بین المللی مختلف علاوه بر شناخته شدن و حضور بیشتر در مسابقات بین المللی، تجربه گرانبهایی بدست می آید که قطعا باعث رشد داوری ایران و در نهایت راگبی کشورمان می شود.
وی که عنوان تنها داور بانوی راگبی محجبه دنیا را به یدک می کشد، از نگاه بین المللی نسبت به حجابش می گوید: در اولین حضورم در مسابقات قهرمانی آسیا نهایت احترام به اعتقاداتم را به چشم دیدم. مسئول کمیته داوران با تاکید بر اینکه ما به عقاید شما احترام میگذاریم ست های داوری را بمن تحویل داد و بیان کرد که به هرشکلی که میتوانی، مجاز به استفاده از لباس های داوری هستی. قطعا این برخورد و نگاه را در برخی رشته ها نمیبینیم اما در راگبی چه مقابل تیم ملی کشورمان و چه داور جز احترام به اعتقاداتمان چیز دیگری نمیبینیم.
وی که تنها(coach match official) CMO ایران است، می گوید: "جین تانگ" مدرس جهانی راگبی که برای تدریس دوره داوری درجه دو جهانی به ایران آمده بود پس از تست عملی داوری ام این عنوان را بمن داد و به مسوولان انجمن تاکید کرد که توانایی مربیگری داوران و حتی مردان را هم دارد.
نوری تاکید می کند: ارتقاء سطح داوری در ایران باعث ارتقاء سطح فنی راگبی در کشور می شود. اگر دانش داوران با سرعت بیشتری نسبت به بازیکنان رشد کند قطعا باعث ارتقا سطح فنی مسابقات داخلی و در نهایت تیم ملی می شود. امیدوارم به زودی تعداد داوران بین المللی بانوان با دانش فنی راگبی و تجربه عملی، نه حرفی افزایش یابد چراکه داشتن یک مدرک تنها دلیل داور بودن و رشدکردن نیست.
نوری می گوید:اگرچه ۹سالی است که قضاوت میکنم اما سه سالی است که بصورت حرفه ای بحث داوری در راگبی را دنبال می کنم. حتی برای اینکه همواره از آمادگی جسمانی بالایی برخوردار باشم در دوره های تخصصی مربیگری آمادگی جسمانی شرکت کردم و بخشی از برنامه روزانه ام به مربیگری در باشگاه می گذرد تا همیشه آماده باشم. برنامه تمرینات تخصصی راگبی هم در طول سال پابرجاست ضمن اینکه پای ثابت تمرینات تیم تهرانم. چراکه معتقدم با بازی، بسیاری از نکات کلیدی داوری در ذهن ماندگار میشود. ضمن اینکه داورانی که تجربه بازی راگبی را دارند موفق  ترند.
وی تاکید می کند: به جرات می گویم که تنها داور بانوی ایرانم که همپای بازیکنان تمرین میکنم، راگبی بازی میکنم و مسابقه راگبی می دهم. این یکی از دلایل اصلی موفقیتم در راگبی است. حتی بارها مربی تیم پیشنهاد بازی در مسابقات رسمی را داده که شدنی نیست چون در مقابل داوری احساس مسئولیت میکنم.
 فاطمه نوری نیاز امروز راگبی ایران را انگیزه می داند و می گوید: متاسفانه در بخش بانوان این تفکر وجود دارد که تکلیف کادر و اعضای تیم ملی روشن است.این مسئله باعث شده تا بسیاری مطمئن از جایگاهشان و با این تفکر که به ما احتیاج دارند دست روی دست بگذارند. ضمن اینکه این عملکرد انگیزه بسیاری از مربیان و بازیکنان زحمتکش و فعال در بسیاری از استانها را کور کرده است و دلشان را به سالی یکبار مسابقه کشوری خوش کرده اند. در صورتی که اینها همان سرمایه ها و پشتوانه های راگبی هستند که در بدترین شرایط مالی و کمترین امکانات در تمام کشور با پول توجیبی شان به مسابقات می آیند تا راگبی بانوان زنده بماند. خوشبختانه رئیس انجمن نگاه مثبتی در خصوص تغییرات اساسی در تیم های ملی دارد همانطور که در تیم ملی مردان این اتفاق سازنده افتاد و تغییرات منجر به فرصت های جدید و رشد چهره های مستعد شد.

41257

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 562383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    2 0
    چقدر عالی مایه افتخارن