با اصرار طراحان استیضاح وزیر آموزش و پرورش، این طرح روز چهارشنبه اعلام وصول خواهد شد.

جواد آرین منش، از جمله طرحان استیضاح علی احمدی، در حالی این خبر را به "خبرآنلاین" اعلام کرد که او به همراه جمعی از دیگر نمایندگان از نخستین دقایق صبح امروز با تجمع در جایگاه هیات رئیسه خواستار اعلام وصول هرچه سریعتر این طرح بودند.

طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش با بیش از 50 امضا پیش از تعطیلات هفته گذشته مجلس تقدیم هیات رئیسه شده بود اما این مدیران صحن مجلس بنا بر رویه همیشگی، لابی و رایزنی متقابل میان نمایندگان طراح استیضاح و وزرای مربوطه را به اعلام وصول این استیضاح ترجیح داد. در حالی این رایزنی ها به دلیل تعطیلات مجلس به تعویق افتاد که وزیر آموزش و پرورش از این وقفه، بهره بسیار برد. چه آنکه وی با دعوت از خبرنگاران حوزه آموزش در رسانه های مختلف و ارائه چک پول پنجاه هزار تومانی به آنان خواستار عدم پرداختن رسانه ها به موضوع استیضاح خود شد. البته برخی خبرنگاران حاضر به دریافت این وجه نشدند اما این مانع از آن نشد که آقای وزیر در این جلسه غیر رسمی، بی پرده در مورد استیضاح نمایندگان سخن نگوید و آنها را متهم به تسویه حساب های شخصی با وزارت آموزش و پرورش نکند. به گفته وی حداکثر خواسته نمایندگان تغییر مدیر استانی در حوزه انتخابیه شان است.

 آرین منش با اطلاع از آنچه در این جلسه مطرح شده است، سخنان وزیر را تکذیب کرد و گفت: متاسفانه وزیر آموزش و پرورش در فرصت 9 ماهه ای که در این مسند قرار داشته است به خوبی اعمال مدیریت نکرده و با ضعف های بسیاری مواجه است.

نماینده مشهد در مجلس از عدم اجرای قانون احیاء امور تربیتی، بی توجهی به رهنمودهای مقام معظم رهبری در ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش، محجوریت قرآن در نظام آموزش و پرورش، کم توجهی به منزلت معلم، عدم پرداخت حق التدریس معلمان، به عنوان محورهای طرح استیضاح علی احمدی یاد کرد و گفت: نارضایتی نمایندگان از عملکرد مدیران استانی این وزارتخانه تنها بخش کوچکی از نارضایتی های نمایندگان است.

آرین منش در پاسخ به سوالی که به فرصت کوتاه باقی  مانده از عمر دولت نهم اشاره داشت و می پرسید که در این شرایط استیضاح وزیر آموزش و پرورش چقدر شانس رای آوری دارد؟ گفت: اگر چه ممکن است که پایان عمر یک دولت زمان مناسبی برای یک استیضاح نباشد اما این نمی تواند مانع از اعمال وظایف نظارتی نمایندگان شود.

به گفته وی حتی اگر این استیضاح رای هم نیاورد، طرح دغدغه های نمایندگان در این عرصه و انعکاس آن به مسئولان عالی رتبه نظام، حاوی نتایج مثبتی است که حتی وزیر آموزش و پرورش را نیز به اصلاح عملکرد خود وا می دارد.

 گفتنی است علی عباسپور رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز اگر چه از طراحان استیضاح نیست اما از منتقدان عملکرد وزیر است. با این حال او معتقد است که چون رئیس جمهور پس از حذف هر وزیر، فرد ضعیف تری را جایگزین کرده است، بهتر است که استیضاحی صورت نگیرد چون امیدی به معرفی یک وزیر قویتر نیست.

وساطت هیات رئیسه برای استیضاح 
محمدرضا باهنر به عنوان رئیس جلسه امروز و مامور رایزنی با نمایندگان برای بازپس گیری استیضاح وزرا در واکنش به تذکر نمایندگان نسبت به تاخیر هیات رئیسه در اعلام وصول استیضاح وزرا اظهار داشت: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، قاعدتا هیات رییسه مجلس موقعی که استیضاح را دریافت می‌کند مکلف است این استیضاح را همان جلسه یا جلسه بعد اعلام وصول کند.

باهنر تصریح کرد: این‌گونه تصور نشود که اگر یک وزیر استیضاح بشود و در جلسه علنی بیاید و استیضاحش رای نیاورد، انگار که هیچ اتفاقی نیفتاده است، این طور نیست؛ خیلی اتفاق‌ها می‌افتد، چرا که هم اتفاقات سیاسی در کشور رخ می‌دهد و هم تحلیل می‌شود و هم عملکرد مجلس در رسانه‌ها مطرح می‌شود و هم بحث‌های پیرامونی شکل می‌گیرد.

وی با بیان این‌که متاسفانه در کشور ما جابه‌جایی و عوض شدن وزرا بحث‌های حاشیه‌ای زیادی دارد، گفت: البته ممکن است ضرورت داشته باشد، ما این حواشی را بپذیریم و هیچ مشکلی وجود ندارد، کما این‌که مجلس هشتم هم استیضاح داشته است هم رای اعتماد و انواع و اقسام را آن ظرف چهار ماه آغاز کار مجلس داشته‌ایم، اما خواهش من و توصیه کلی آن است که اگر واقعا برای نمایندگان امکان‌پذیر است که با مذاکره، جلسه گذاشتن، صحبت کردن و موظف کردن هیات رییسه به مذاکره و حل بعضی از مشکلات اقدام شود، از این راه استفاده شود، تا هم وقت مجلس گرفته نشود و هم رسانه‌های عمومی کشور تحت تاثیر قرار نگیرند، چرا که متاسفانه در کشور ما یک استیضاح که مطرح می‌شود، همه رسانه‌ها و بسیاری از دستگاه‌های اجرایی کشور هم تحت تاثیر این استیضاح که آیا موفق باشد و یا نباشد قرار می‌گیرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =