درگذشت حمیده خیرآبادی، بانویی که با عنوان نادره سال​ها در سینما درخشید و لقب مادر سینمای ایران را از آن خود کرد، اهالی سینما و دوستداران این هنرمند را در غم و اندوه فرو برده است.

به گزارش خبرآنلاین، بازیگر پیشکسوت سینمای ایران که سابقه بازی در بیش از 160 فیلم سینمایی را داشت، شامگاه دوشنبه 30 فروردین بر اثر سکته مغزی در 86 سالگی دار فانی را وداع گفت.

مراسم تدفین پیکر این هنرمند فقید، برخلاف دیگر بازیگران سینما بدون مشارکت خانه سینما و به صورت شخصی از سوی خانواده او با حضور جمعی از هنرمندان در قطعه 66 بهشت​ زهرا برگزار شد.

ثریا قاسمی دختر زنده​یاد خیرآبادی و هنرمندانی چون علی نصیریان، ابوالحسن داودی، سینا رازانی، عسل بدیعی، امیرمحمد زند، قاضی‌ مرادی، مهوش وقاری، مائده طهماسبی، صدرالدین شجره، بیتا منصوری، مهری شیرازی در این مراسم حضور داشتند.

از سال​های دور
خیرآبادی قصد داشت روز جمعه سوم اردیبهشت ماه بعد از شش سال مقابل دوربین برود. او براساس توافقی که با ابوالحسن داودی انجانم داده بود، می​خواست در نقش خودش در مجموعه «زمین انسان‌ها» ایفای نقش کند اما فرصت این همکاری فراهم نشد تا بعد از «جیب​برها به بهشت می​روند» دومین همکاری ابوالحسن داودی و خیرآبادی رقم بخورد.

زنده​یاد حمیده خیرآبادی سال 1303 در رشت به دنیا آمد و تحصیلات خود را تا مقطع دیپلم ادامه داد. او فعالیت در تئاتر را از سال 1326 آغاز کرد و سال 1332 با بازی در فیلم «میهن‌پرست» به کارگردانی غلامحسین نقشینه وارد سینما شد. 

خیرآبادی در بیش از شش دهه فعالیت سینمایی در بیش از 160 فیلم سینمایی نقش‌آفرینی کرد و سه بار نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل از جشنواره فیلم فجر شد.

از جمله مجموعه‌های تلویزیونی زنده‌یاد خیرآبادی می‌توان به «پدرسالار»، «تلخ‌ و شیرین»، «خانه سبز»، «همه فرزندان من» و «پدر خوانده» اشاره کرد.

«الماس 33» داریوش مهرجویی، «دختر شاه پریان» شاپور قریب، «شب فرشتگان» فریدون گله، «حسن کچل» علی حاتمی، «رضا موتوری» مسعود کیمیایی، «اجاره‌نشین‌ها» داریوش مهرجویی، «خانه ابری» اکبر خواجوی، «ریحانه» علیرضا رئیسیان، «مادر» علی حاتمی، «شب بیست‌ و نهم» حمید رخشانی، «بچه‌های طلاق» تهمینه میلانی، «بانو» داریوش مهرجویی، «جیب‌برها به بهشت نمی‌روند» ابوالحسن داودی، «هنرپیشه» محسن مخملباف و «بازیگر» محمدعلی سجادی از فیلم‌های اوست. آخرین فیلم مرحوم خیرآبادی «سرود تولد» تولید سال 1383 بود.

خیرآبادی در شش سال گذشته به دلیل بیماری در فیلم و مجموعه​ای مقابل دوربین نرفت و در حالی که قصد داشت نقش خود را در مجموعه​ای ایفا کند، دارفانی را وداع گفت.

شهرام اسدی: حمیده خیرآبادی هنرمندی بانشاط بود
کارگردان فیلم سینمایی «روز واقعه» با ابراز تاسف از درگذشت حمیده خیرآبادی او را هنرمندی با نشاط دانست که انگیزه​ای بالا برای عوامل تولید فیلم به وجود می​آورد.

شهرام اسدی که با زنده​یاد خیرآبادی در تولید فیلم سینمایی «روز واقعه» همکاری داشت، در گفت​و​گو با خبر، در مورد این هنرمند اظهار داشت:​ «سعادت همکاری با زنده یاد خیرآبادی را در جریان تولید فیلم سینمایی «روز واقعه» داشتم. ایشان در آن فیلم نقش نسبتاً کوتاهی ایفا می​کردند و اما در همین مدت زمان اندک همکاری دریافتم کار با ایشان بسیار لذت​بخش است.»

او ادامه داد: «بخشی از فیلمبرداری «روز واقعه» در بافق یزد اتفاق می​افتاد. ایشان با وجود سختی​هایی که کار در این منطقه داشت،​ با گروه همراهی می​کردند و با بزرگواری خود را با شرایط هماهنگ می​کرد.»

اسدی گفت: «فیلمبرداری صحنه عروسی فیلم در شمس​آباد ساوه اتفاق افتاد. سکانس​های ما داخلی بود و فیلمبرداری را در داخل آغلی انجام می​دادیم. دو روز به عید مانده بود و وضعیت کار ما در آن​جا نسبتاً دشوار بود اما خانم خیرآبادی با روی گشاده در کنار گروه بودند.»

این کارگردان در پایان سخنانش گفت: «متاسفم که سینمای ایران بازیگری همانند حمیده​ خیرآبادی را از دست داده است. در جریان بودم که مدت زیادی در بستر بیماری بودند. علو درجات را برای ایشان آرزومندم.»

ابوالحسن داودی: برخورد مدیران سینمایی با هنرمندانی مانند خیرآبادی شرم​آور است
کارگردان فیلم سینمای «جیب​​برها به بهشت نمی​روند» با انتقاد از برخورد مدیران با هنرمندانی همانند زنده​یاد حمیده خیرآبادی، از او به عنوان بازیگری حرفه​ای و با روحیه یاد کرد.

ابوالحسن داودی در گفت​و​گو با خبر، در مورد این هنرمند، اظهار داشت: «خانم خیرآبادی قرار بود روز جمعه در مجموعه​​ای که در دست ساخت دارم، مقابل دوربین بروند. ایشان هفت سالی بود که بازی در کاری را نمی​پذیرفتند، اما با لطفی که به من داشتند، حاضر شدند، در نقش خودشان در مجموعه من بازی کنند.»

او ادامه داد: «یک ساعت قبل از درگذشت خانم خیرآبادی با ایشان صحبت کردم. حالشان خوب بود. فیلمنامه را در اختیارشان گذاشته بودم و ایشان هم تغییراتی را در آن اعمال کرده بودند، ایشان اظهار خوشحالی کردند و گفتند که جمعه سر صحنه حاضر خواهند شد، اما متاسفانه یک ساعت بعد از این گفت​و​گو خانم خیرآبادی چشم از جهان فروبستند.»

داودی در مورد روحیه زنده یاد خیرآبادی در جریان کار گفت: «خانم خیرآبادی یکی از حرفه​ای​ترین کسانی بودند که در سینما روبرو شده بودم. ایشان به نقش اهمیت زیادی می​دادند و از جان و دل مایه می​گذاشتند. نقشی که برای ایشان در «جیب​برها به بهشت نمی​روند» در نظر گرفته بودم بعد از دیدن اهمیتی که ایشان برای کارشان قائل بودند، پررنگ تری شد.»

او ادامه داد: «ایشان به گونه​ای نقش خود را ایفا می​کرد که کارگردان حس می​کرد باید نقش​ او را پررنگتر کند، به گونه​ای که برخی شوخی​هایی که در فیلمنامه برای آتنه فقیه​نصیری در نظر گرفته بودم، در جریان تولید به نقش خانم خیرآبادی واگذار کردم.»

این کارگردان با اشاره به اینکه جای بازیگری همانند خیرآبادی در سینمای ایران پرنخواهد شد، گفت: «حمیده خیرآبادی حدود 70 سال در عرصه هنر و بازیگری فعالیت داشتند، این یعنی دو برابر سن برخی از مدیران سینمای ما. اما در مقابل پولی که شاید صرف یک وعده از ناهار این مدیران شود به عنوان حقوق هنرمند از کار افتاده به ایشان پرداخت می​شد.»

داودی گفت: «اختصاص ماهی 75 هزار تومان به بازیگری که سال​ها در سینما فعالیت کرده واقعاً​ مایه شرمساری است. ارشاد در نهایت شرمساری، این میزان از دستمزد را برای ایشان در نظر گرفته بود.»

بیانیه انجمن بازیگران
انجمن بازیگران سینمای ایران در پیامی درگذشت حمیده خیرآبادی بازیگر سینما، تئاترو تلویزیون ایران را تسلیت گفت.

در پیام تسلیت انجمن بازیگران سینما آمده است: «بهار امسال در آخرین روز فروردین‌ماه، با اندوهی بزرگ رقم خورد و خانواده سینمای کشورمان را به سوگ نشاند. بانوی دوست‌داشتنی، بانوی همیشه مادر، همیشه مهربان‌ترین مادر، بانوی نادره هنر نقش‌آفرینی، حمیده خیرآبادی هم از میان ما رفت.»

در ادمه این پیام آمده: «انجمن بازیگران سینمای ایران در گذشت این بازیگر پیشکسوت و عضو طلایی خود را به خانواده محترم ایشان، همکاران و تمامی هموطنان هنردوست که سال‌های سال با آثار سینمایی و تلویزیونی او مانوس بوده و زیسته‌اند تسلیت عرض می‌کند.»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 56346

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام MY ۱۵:۴۵ - ۱۳۸۹/۰۱/۳۱
    0 0
    خدا رحمت کند
  • حيدر هاشم خاني IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۸۹/۰۱/۳۱
    0 0
    عجب فرورديني بود يك به يك هنرمندان ما رفتند خدايا به ما آگاهي ده قدر بازماندگان هنرمند راب دانيم خدايا به آنان طول عمر بده و ديگر از بين ما نبرشان خدايا ما آنان را دوست داريم ما مردم هنردوست . درگذشت هنرمند هميشه مادر سينماي ايران حميده خير آبادي را به خانواده محترم بخصوص سركار خانم ثريا قاسمي - جامعه هنري و مردم هنردوست تسليت ميگويم روحش شاد
  • masi IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۱
    0 0
    خدا من عاشقش بودم و با تمام وجودم دوسش داشتم.اي كاش مراسم خاكسپاري با شكوهي براي اين هنرمند بزرگوار مي گرفتند. روحش شاد
  • منصور IR ۰۳:۱۶ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۲
    1 0
    نادره رکورددار تعداد بازی فیلم در تاریخ سینمای ایران است با حدود 175 فیلم. بدنیست بدانید بعد از او رضا بیگ ایمانوردی با 110 فیلم ایستاده است.