راه‌اندازی رصدخانه دانش‌آموزی در ایجرود

روزنامه همشهری زنجان نوشت: اولین رصدخانه دانش‌آموزی استان در منطقه سعیدآباد شهرستان ایجرود راه‌اندازی می‌شود. مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس استان در نشست خبری با رسانه‌ها با اعلام این خبر گفت: محل این رصد خانه پس از شناسایی و پایش چند منطقه از استان با نظر کارشناسان علم فیزیک و نجوم مشخص شد و هم اکنون مسائل زیرساختی آن در حال انجام است.

«علی عسگری» از تخصیص اعتبار550 میلیون تومانی برای راه‌اندازی این مرکز علمی خبر داد و افزود: امسال برای پیشبرد این طرح مهم100 میلیون تومان اعتبار از محل اعتبارات سال94 و نیز 150 میلیون تومان از محل اعتبارات سال95 منابع مالی تخصیص یافته است.
وی اعتبار لازم برای ساخت پروژه عمرانی رصدخانه را 2 میلیارد تومان برآورد کرد و ادامه داد: با راه اندازی این رصدخانه در شمال غرب کشور مجموعه‌ای بی نظیر در توسعه و رشد علم نجوم بین دانش آموزان را شاهد خواهیم بود. ساخت راه شوسه مسیر منتهی به مکان رصدخانه جزو مشکلات سد راه نوسازی مدارس استان است که با رایزنی‌های انجام گرفته با راه و شهرسازی استان و تخصیص اعتبار بهسازی و بازگشایی مسیر انجام می‌گیرد.
این مقام استانی آشنایی دانش‌آموزان با علم نجوم و دنیای پر رمز و راز آسمان و شب را با راه اندازی این پروژه مهم متذکر شد و گفت: با این سیاست نوسازی و تجهیز مدارس استان با جدیت اجرای این طرح را دنبال می‌کند.
مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس خیران مدرسه‌ساز را بازوی توانمند برای رونق ساخت و ساز مدارس بیان کرد و گفت: طبق تفاهم نامه در صورتی که آورده خیری30 درصد باشد، زمینه برای شروع عملیات اجرایی کلید می‌خورد و تمام سعی نوسازی و تجهیز مدارس استان بر تعامل و همکاری نزدیک با خیران برای توسعه پروژه‌های مدرسه‌سازی است.
وی از آمادگی اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس برای حمایت از طرح‌های عمرانی خیران مدرسه ساز خبر داد و اظهار کرد: دست هر خیری که به ساخت مدرسه در نقاط مختلف استان ورود پیدا می‌کند را به گرمی می‌فشاریم.

نبود سرویس بهداشتی
عسگری در پاسخ به این سوال درباره نبود سرویس‌های بهداشتی در برخی مدارس استان بیان کرد: در مجموع از2200 مدرسه در استان156 مدرسه سرویس بهداشتی مناسب به دلیل محدودیت‌های منابع آبی ندارند. نبود آب جاری در این قبیل روستاها موجب شده تا برای مناسب بودن سرویس‌های بهداشتی به راه‌اندازی منبع آب متوسل شویم.
وی با تاکید بر مناسب سازی فضاهای مدارس آموزش و پرورش استثنایی استان برای تردد معلولان ادامه داد: مناسب‌سازی مداری استثنایی هزینه چندانی برای تجهیز فضاها نیاز ندارد و در صورت درخواست آموزش و پرورش به این موضوع ورود پیدا می‌کنیم.
مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس با اعلام این‌که تا زمانی که ساخت و تکمیل فضای آموزشی به مرز97 درصد نرسد، در اختیار آموزش و پرورش قرار نمی‌گیرد، ادامه داد: نوسازی و تجهیز مدارس استان در حوزه اختیارات خود مقاوم سازی، تعمیر، حفظ و نگه‌د‌‌اری از فضاهای آموزش را عهده‌دار است و تمامی مدارس را در بخش عمرانی فضاها کنترل می‌کند.
عسگری به همکاری بنیاد برکت و ستاد اجرایی امام (ره) برای ورود به ساخت مدارس در نقاط دور دست استان اشاره کرد و گفت: اکنون14 پروژه در نقاط محروم استان با همکاری این دو ارگان قبل از شروع سال تحصیلی جدید به بهره‌برداری می‌رسد و شاهد افزایش ظرفیت فضاهای آموزشی خواهیم بود.
وی با اشاره به سیاست استان برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام با درصد پیشرفت بالا افزود: 20 پروژه با 183 کلاس درس در دست اجرا داریم که7 پروژه از سوی خیران اجرا خواهد شد.
به گفته عسگری مجموع اعتبارات سال94 این اداره کل39 میلیارد تومان پیش بینی شده بود که از این میزان44 درصد تحصیص یافته است.
مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس پایش نسبی مدارس در موضوع مقاوم‌سازی را از اولویت‌های مهم کاری بیان کرد و افزود: مهندسان عمران هرگونه مسائل مربوط به استحکام بنا را به شکل دوره ای رصد می‌کنند.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره تخصیص اعتبار برای نصب سیستم‌های گرمایشی در مدارس استان اعلام کرد: با تزریق اعتبار250 میلیون تومانی از مجموع83 مدرسه استان در شهرهای زنجان،خرمدره، خدابنده،گرماب، ایجرود و انگوران262 کلاس مجهز به سیستم‌های گرمایشی جدید می‌شود.

نیازِ شهرک‌های اقماری
همزمان با شروع سال تحصیلی جدید مدرسه12 کلاسه شبانه‌روزی زینبیه خرمدره ، 9 کلاسه سجاس حضرت زینب( س)، روستای ایچه6 کلاسه رهبری،9 کلاسه رزاق افشارچی، 2 کلاسه بزینه رود جزو پروژه‌هایی است که افتتاح خواهد شد.
مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس درباره ساخت و ساز مدارس در شهرک‌های اقماری زنجان و کوتاهی شهرک‌سازها افزود: مطابق با ماده 18 شورای آموزش و پرورش، شهرک‌سازها در شهرک‌هایی با بیش از200 خانوار موظف هستند که فضاهای لازم را برای ساخت مدارس درنظر بگیرند یا هزینه ساخت آن را در اختیار آموزش و پرورش استان قرار دهند. کوتاهی در این مورد جایی ندارد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 565864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =