فرق میان«اینترنت اشیاء»و«اینترنت همه‌چیز»

در مقاله دیروز یکی از کاربران اظهارنظر کرده بود که برخی فرق میان «اینترنت اشیاء»/IoT و «اینترنت همه‌چیز»/IoE را نمی‌دانند و دیگری پاسخ داده بود که فرقی ندارند.

با احترام به نظر هر دو مخاطب، در اینجا لازم است این فرق توضیح داده شود:

اینترنت اشیاء یا Internet of Things (که حرف o کوچک نوشته می‌شود) به معنای اتصال یک شیء به شیء دیگر از طریق اینترنت است. در اینجا به اشیای متصل، ابزارها و آیتم‌های فیزیکی از طریق اینترنت، اینترنت اشیاء می‌گویند.

اما گوگل و سرویس‌هایش ممکن است نمود فیزیکی به‌صورت سرور داشته باشند، اما خدمات و سرویس‌هایی مانند دراپ باکس، اینستاگرام و ... به‌صورت شیء تعریف نمی‌شوند و دیتای روی سیم یا بی‌سیم هستند. بنابراین سرویس‌هایی که نمی‌توان به‌اصطلاح با انگشت‌نشان داد تا نمود فیزیکی پیدا کنند در زیرمجموعه اصطلاحی به نام «اینترنت همه‌چیز» قرار می‌گیرند.

اینترنت همه‌چیز یا Internet of Everything تمام مفاهیم مجزا را با یک کل منسجم مرتبط می‌کند و نه فقط اجازه می‌دهد ابزار باهم حرف بزنند، بلکه اجازه می‌دهد هر چیزی فراتر از مفهوم شیء با هر چیز دیگری در همین راستا ارتباط برقرار کند.

با ذکر یک مثال این فرق ملموس‌تر می‌شود: ریل‌های راه‌آهن را در نظر بگیرید که می‌توان معادل اینترنت اشیاء دانست و اتصالات و مسیرها را در بر می‌گیرد. اما مشتریان، قطارها، کارمندان، وضعیت آب وهوا، واگن‌ها و ... را می‌توان معادل «اینترنت همه‌چیز» در نظر گرفت. هرچند ممکن است بگویید قطارها و ... نیز نمود فیزیکی دارند، اما این فقط یک مثال است تا فرق میان اتصالات ریلی و سایر چیزها برای فهمیدن فرق میان اینترنت اشیاء و اینترنت همه‌چیز معلوم شود.

ابزارهای متنوع با زبان‌های مختلف نوشته‌شده‌اند و اینکه بتوان این اشیاء را به زبان قابل‌فهم با یکدیگر مرتبط کرد، بحثی است که در زیرمجموعه «اینترنت همه‌چیز» مطرح می‌شود و مباحث کلان ارتباطی در بخش سرویس و خدمات دیتا را در بر می‌گیرد.

در پایان باید گفت ادبیات مذکور جدید بوده و ممکن است مطابق با تغییرات تاریخی که پیشِ رو داریم، دچار تحول معنایی و ساختاری شوند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 567809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد حسینی IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    12 3
    استاد گرامی اینترنت اشیاء برای کشور ما که هنوز یک صدم اینترنت معمول در دنیا را هم نمیتواند به مردم ارائه کند بازی با کلمات و موج سواری برای بهره بردای های مادی است همانطور که حدود 15 سال پیش برخی اساتید محترم دانشگاه با قرارداد طرح های چند صد میلیونی صحبت از شهر هوشمند کیش و مشهد کردند و به هیچ جا هم نرسیدند گویا حالا نوبت قراردادهای چند صد میلیونی بی حاصل در مورد اینترنت اشیا است. هر چقدر که در طی این 10 20 سالی که میگذرد شهر هوشمند پیاده کردید در اینترنت اشیاء هم موفق خواهید شد. متاسفانه بخش اکادمیک و دانشگاهی کشور ما بیشتر به فکر قراردادهای پژوهشی بدون مالیات و بیمه است تا کار اجرایی و عملی
  • بی نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    8 4
    شرمنده گل روتم ولی من بازم نفهمیدم فرقشون چیه