پروژه غیرقانونی برداشت آب کیار از زاینده‌رود مجددا فعال شد

به گزارش مهر، بخشدار بخش مرکزی چادگان گفت: طرح کلان و غیرمجاز برداشت آب کیار از زاینده رود که سال گذشته به دلیل غیرقانونی متوقف شده بود، دوباره فعال شد.

حمید رضا لطفی  با اشاره به اینکه مقدار یک هزار لیتر آب شیرین قابل شرب در ثانیه در راستای طرح کیار توسط بهره برداران استان چهارمحال و بختیاری از روستای علی آباد شهرستان چادگان برای توسعه باغداری برداشت می شود، اظهار داشت: عملیات خاک برداری محل حوضچه ها و لوله گذاری این طرح انجام شده است و با توجه به اینکه سال قبل این پروژه غیر قانونی متوقف شده بود مجددا از ماه گذشته انجام این طرح آغاز شد و هیچگونه اعمال قانونی هم تاکنون برای جلوگیری از ادامه این طرح انجام نگرفته است.

چندی پیش هم از سوی بخشداری مرکزی چادگان خبرهایی مبنی بر فعالیت غیر مجاز بهره برداران آب از زاینده رود در قالب طرح برداشت آب بن - بروجن برای شهرستان های استان چهارمحال و بختیاری منتشر شد که بخشدار بخش مرکزی شهرستان چادگان گفته بود؛ طرح غیر مجاز برداشت آب بن بروجن از رودخانه زاینده رود به مرز سیاسی استان اصفهان و شهرستان چادگان ورود کرده و هم اکنون این طرح در روستای درکان شهرستان چادگان دو هزار و ۴۰۰ متر پیشروی داشته است.

وی در این خصوص اظهار داشت: در رودخانه زاینده رود کمتر از ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب وجود دارد اما این پروژه سالانه ۴۱ میلیون متر مکعب آب زاینده رود را می بلعد و این در حالی است که در استان چهارمحال و بختیاری وضعیت آب شرب مناسب است و مشکلی از این لحاظ وجود ندارد.

لطفی همچنین به این موضوع هم اشاره کرد که اجرای طرح بن - بروجن و انتقال آب از حوضه زاینده رود دلیلی فنی ندارد و طرح بن - بروجن طرح مناسبی برای انتقال آب نیست و موجب تشدید بحران حوضه زاینده رود می شود.

وی در این رابطه افزود: طرح بن بروجن و طرح کیار ۲ طرح های غیر مجاز آب هستند که در حال حاضر هیچ گونه مشکلی برای برداشت آب از زاینده رود ندارند. همچنین طول مسیر طرح کیار به دلیل میسر نبودن ورود به اراضی استان چهارمحال و بختیاری نامعلوم است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 573153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =