نماینده انبوه‌سازان: فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی، هم اکنون سردرگم هستند

نماینده انجمن انبوه سازان مسکن همدان با اعلام اینکه شرایط نظام مهندسی مطلوب نیست، گفت: فارغ‎التحصیلان رشته‌های مهندسی که قبلاً جذب نظام مهندسی می‌شدند هم اکنون سردرگم هستند.

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین از همدان، صادق پوینده، نماینده انجمن انبوه سازان مسکن همدان که

در شانزدهمین نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان و سیزدهمین نمایشگاه تأسیسات و سیستم‎های گرمایشی و سرمایشی در همدان سخن می گفت با اعلام مطلب فوق افزود: رکود اقتصاد، بیشترین اثر را بر روی مسکن گذاشته که این موضوع در همدان بیشتر از دیگر نقاط دیگر کشور مشهود است.

وی با اشاره به وجود 6 هزار انبوه‎ساز در کشور گفت: تعداد انبوه‎سازان در استان همدان 600 نفر است.

نماینده انجمن انبوه‎سازان مسکن همدان با بیان اینکه همدان بیش از سایر استان‎ها در بخش مسکن دچار رکود شده است، از پیوستن صاحبان مشاغل دیگر به جمع انبوه‌سازان مسکن سخن راند و گفت: متأسفانه اغلب این افراد بدون اینکه از کارت انبوه‎سازی برخوردار باشند وارد این عرصه شدند که البته ما هم در پذیرش آنها برخوردی ناشیانه و کریمانه داشتیم.

وی ادامه داد: برخورد ما با این افراد، به این خاطر کریمانه بود که بدون ضابطه و قاعده و تنها با دید کریمانه آنها را پذیرفتیم و این دلیل ناشیانه بود که پذیرش آنها خارج از چارچوب و قواعد معمول باعث شد بسیاری از انبوه‎‏سازی‎های بی کیفیت این افراد به پای مجموعه انبوه‏‌سازان ثبت شود.

پوینده با اشاره به افزایش نامهربانی نسبت به مسکن و مجموعه انبوه سازان طی سال‎های اخیر گفت: در سال 90 یک میلیون و 700 هزار متر مربع پروانه صادر شد که برای استان بیش از 15 هزار میلیارد تومان درآمدزایی داشت.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که کوچکترین واحدهای تولیدی با ایجاد اشتغال برای افرادی معدود از عنوان کارآفرین برخوردار می‎شوند، انبوه‎سازان با ایجاد اشتغال زیاد حتی از گرفتن چنین عناوینی هم محروم هستند که این نمونه‎ای از بی‎مهری با این قشر است.

پوینده با اعلام اینکه دیدگاه خوبی نسبت به انبوه‌سازان و پیمانکاران وجود ندارد گفت: اغلب مردم فکر می‌کنند وضعیت مادی و رفاهی انبوه‎سازان و پیمانکاران ساختمانی بسیار عالی است، درحالی که برخی از آنها خودرو و مسکن خود را برای کار فروخته‎اند و بسیاری دیگر نیز در زندان هستند و حمایتی از آنها نمی‎شود.

وی بی‎توجهی به مدیریت فروش را یکی دیگر از مشکلات دانست و با بیان اینکه در مهندسی فروش بسیار ضعیف هستیم، بیان کرد: در استان خوزستان، هر کدام از پیمانکاران کارت VIP دارند تا پشت درهای بسته ادارات معطل نشوند این در حالی است که در همدان حداقل شرایط برای پیمانکاران و انبوه سازان وجود ندارد.

این مسئول افزود: حتی برخی ادارات هم به عنوان قشر مرفه با قشر ما برخورد می‎کنند به طوری که در اخذ هزینه‎ها برخورد سخت و بی‎ملاحظه‎ای دارند.


علی سیفی زارعی، رئیس انجمن پیمانکاران استان همدات نیز در این مراسم گفت: شاغلان بخش ساختمان مشکلات بسیاری دارند که طی سال های اخیر رکود ساخت و ساز نیز مزید بر علت شده است.

وی افزود: شرایط برای پیمانکاران و مهندسان ساختمان چنان سخت شده که اکثراً اقدام به خودزنی شغلی کرده و با حداقل قیمت کار می‎کنند تا در این چرخه فعال باشند.

سیفی زارعی، با بیان اینکه رفع این مشکلات نیازمند اتکا به همت است، افزود: انجمن پیمانکاران قبلاً بیش از 700 عضو حقوقی و 150 عضو حقیقی داشت اما در شرایط امروز 250 شخص حقوقی و کمتر از 50 شخص حقیقی در آن عضو هستند.

رئیس انجمن پیمانکاران استان همدان با اشاره به اینکه نظام مهندسی 7 هزار عضو در هفت رشته دارد که اغلب بیکار هستند گفت: شرایط برای پیمانکاران و مهندسان ساختمان چنان سخت شده که اکثراً اقدام به خودزنی شغلی کرده و با حداقل قیمت کار می‎کنند تا در این چرخه فعال باشند.

وی با تأکید بر لزوم صدور خدمات فنی مهندسی به دیگر کشورها تصریح کرد: به همت اتاق اصناف، انجمن انبوه‎سازان و نظام مهندسی سفری به کشور غنا داشتیم و شرایط صدور خدمات فنی و مهندسی را به آن را ارزیابی کردیم.

سیفی شرایط ساخت و ساز در کشور غنا را فرصتی خوب دانست و افزود: می‌توان خدمات هر هفت رشته فنی مهندسی را به این کشور صادر کرده و تقویت کرد.

وی در آخر با اشاره به اینکه باید هر چه سریعتر در این حوزه ورود کنیم، افزود: کنسرسیومی از مجموعه‎های مختلف در حال شکل‎گیری است که می‌توان با اتکا به آن تخصص‌های مختلف فنی و مهندسی را جمع کرده و آماده صدور خدمات به کشور غنا شد.

46

 

 

 

کد خبر 573380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =