۰ نفر
۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۸
تعامل مبهم دو ابرقدرت آسیایی

روابط روسیه و چین طی 20 سال گذشته، بزعم تلاش طرفین برای نمایش اوضاع مناسب روابط، می‌تواند به عنوان روابط ابهام راهبردی در مورد اهداف این روابط ارزیابی شود.

به گزارش خبرآنلاین سایت باشگاه مباحثه والدای، در گزارشی پیرامون تعامل دو قدرت برتر آسیایی نوشته است:

هر دو کشور مصرانه می‌گویند روابط آنها به بالاترین نقطه رسیده ولی همین اصرار باعث تردید در مورد صحت این نظرات مي‌شود. دو طرف می‌گویند قصد تعامل در بخش اقدامات ضد غرب را ندارند ولی در عمل این تعامل در بخش سیاسی قبلاً آغاز شده است.

در بخش اقتصادی، نیز آمار روسيه حاکی از حجم فوق العاده کم سرمایه گذاریهای چینی در روسيه است. ولی طرف چینی خودش مبادرت به جمع‌آوری اطلاعات مربوطه کرده و حجم این سرمایه گذاریها را 32 تا 33 میلیارد دلار تخمین زده است.

در بخش سیاسی دو کشور اعلام می‌کنند قصد تشکیل اتحاد ندارند هرچند چنین اتحادی می‌توانست مفید واقع شود.

در بخش نظامی نیز دو کشور رزمایش‌های کلان مشترکی پیاده می‌کنند و این معیار همکاری نظامی از چارچوب حسن همجواری ساده فراتر رفته است.

در مجموع، روند نزدیکی تدریجی روسيه و چین در همه حوزه‌ها در سال‌های 1990 آغاز شده و تاکنون به شکل بلاتغییر ادامه داشته است. بحران اوکراین و حاد شدن اوضاع دریای چین جنوبی روند نزدیکی طرفین را اندکی تسریع کرد. این بحرانها، همراه با شدت یافتن رویارویی دو کشور با آمریکا، می‌تواند در آینده ابهام راهبردی در روابط دو کشور را کاهش دهد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 573522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =