«خبرجنوب» نوشت: مسئول آزمایشگاه غربالگری نوزادان فارس گفت: غربالگری نوزادان فارس در 3 تا 5 روز اول تولد اجباری است و والدین نیز باید این قضیه را جدی بگیرند.

امير حسين گنج كريمي افزود: تمامي خانواده ها در بدو تولد نوزاد بايد غربالگري هاي مربوط به روزهاي اول را پيگيري كنند و پس از مراجعه و انجام آزمايشات مربوطه نتيجه و جواب را نيز دريافت كنند. وي يادآور شد: با اين وجود وضعيت نوزادان مشكوك به بيماريهاي قابل تشخيص در روزهاي اول تولد را راساً پيگيري ميكنيم و حتي در صورت عدم مراجعه والدين براي دريافت جواب با آن ها تماس مي گيريم. گنج كريمي گفت: طبق پایشي كه طي يك ساله در خصوص نوزادان تحت غربالگري در استان انجام داديم نتايج قابل توجهي به دست آورده ايم كه بر اساس آن تعداد متولدين برخي بيماري ها كاهش يافته است. وي افزود: در اين پايش يك ساله كه از 5 تير ماه سال گذشته تا 31 تيرماه امسال انجام شد 91 هزار و 607 نوزاد در استان تحت غربالگري قرار گرفته اند. گنج كريمي يادآور شد: از اين تعداد 44 هزار و 732 دختر و 47 هزار و 895 پسر بوده اند كه بر اساس آن طي اين مدت 54 درصد متولدين در استان پسر و 46 درصد دختر بوده اند.
اين مسئول دانشگاه علوم پزشكي شيراز گفت: طبق بررسيهاي صورت گرفته طي اين مدت 196 دختر و 224 نوزاد پسر با مشكل كم كاري تيروئيد متولد شده اند.
گنج كريمي افزود: در بين متولدين اين بازه زماني، 13 دختر و 6 پسر مبتلا به بيماري فنيل كتونوري نيز شناسايي شده اند كه فعاليت هاي پيشگيرانه براي جلوگيري از بروز عوارض براي آن ها آغاز شده است. وي يادآور شد: با توجه به اطلاع رساني هاي مطلوب كاهش ازدواج هاي فاميلي و مشاوره ژنتيك به خصوص براي افرادي كه فرزند اول آن ها دچار فنيل كتونوري بوده خوشبختانه تعداد نوزادان مبتلا به اين بيماري طي يك سال اخير در فارس كاهش يافته است. گنج كريمي گفت: در اين مدت يك ساله از بين نوزاداني كه غربالگري شده اند 10 دختر و 14 پسر مبتلا به بيماري گالاكتوزميا نيز شناسايي شده اند و طبق آمار موجود 4/2 درصد دختران و 11 درصد پسران اين جمعيت مورد پايش در استان باقلايي بودهاند و شناسايي شده اند. مسئول آزمايشگاه غربالگري نوزادان فارس افزود: غربالگري نوزادان در تمامي شهرستان هاي فارس در مراكز بهداشتي و در 8 مركز در شيراز انجام مي شود و پيگيري نتايج در صورت لزوم از سوي كارشناسان ما انجام مي گيرد. گنج كريمي از مردم خواست با جدي گرفتن غربالگريها در روزهاي آغازين تولد نوزادان از بروز برخي مشكلات و معلوليتهاي ذهني احتمالي در فرزندان خود پيشگيري كنند.

 

۴۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 574200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =