مهر نوشت: مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان با بیان اینکه درحال حاضر ۸۸.۳۴ درصد کودکان بالای شش سال اصفهان با سواد هستند، گفت: از این رو بیش از ۱۲ درصد کودکان بالای شش سال استان نیز بی‌سواد هستند.

محمد حسن قائدی‌ها پیش از ظهر چهارشنبه در جلسه هماهنگی روز جهانی مبارزه با بی سوادی با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامی ۵۰ درصد و در حال حاضر نیز بیش از ۹۵ درصد از مردم کشور با سواد هستند، اظهار داشت: همچنین باید توجه داشته باشیم که فاصله بی سوادی زنان و مردان در گذشته ۱۸ درصد بوده و این در حالی است که پس از انقلاب به ۲.۵ درصد کاهش داشته است.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز پیدا کردن افراد بی سواد در کشور و به ویژه استان اصفهان کار سختی است، افزود: همه باید باور داشته باشیم که سواد مؤلفه قدرت و استحکام درونی یک ملت است و باید به این نکته توجه ویژه داشته باشیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان شعار امسال یونسکو در روز جهانی مبارزه با بی سوادی را «خوندان گذشته و نوشتن برای آینده » عنوان کرد و بیان داشت: از این رو باید در حوزه سواد عاطفی، سواد ارتباطی، سواد مالی، سواد رسانه‌ای، سواد آموزش و پرورش و سوادر رایانه‌ای برنامه‌ریزی‌های جدی تری را داشته باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر بسته آموزشی کاملی را از انوع سواد در دوره‌های آموزشی نهضت سواد آموزی در دستور کار قرار داده‌ایم، بیان داشت: البته باید توجه داشته باشیم که زیر بنای همه سوادها خواندن و نوشتن است و این امر نیز در آموزه‌های دینی ما تاکید شده است.

۳۲ هزار و ۶۰۴ بی‌سواد در استان اصفهان شناسایی شدند

قائدی‌ها گرجستان را با ۱۰۰ درصد جمعیت باسواد، باسواد ترین و مالی را با وجود ۲۲.۶ درصد جمعیت باسواد، کم سواد ترین کشورهای جهان معرفی کرد و گفت: طبق آمار سال ۹۵ کشور ایران در حال حاضر در حوزه سواد رتبه ۱۲۰ را به خود اختصاص داده که در سرشماری سال جاری این جایگاه بسیار ارتقا می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه هنوز ۷۰۰ میلیون فرد بی سواد در جهان وجود دارد، تصریح کردک بر اساس آمار دستگاه‌های مختلف در استان اصفهان سهم این استان از میزان بی سوادان ۳۲ هزار و ۶۰۴ نفر اعلام شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان همچنین با بیان اینکه مازندران با ۹۵.۷ درصد جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال باسواد، باسوادترین جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: استان اصفهان در رده سنی در رتبه سوم قرار دارد.

وی همچنین با بیان اینکه استان تهران در تعداد باسوادان بالای ۶ سال رتبه نخست را به خود اختصاص داده است، ابراز داشت: در این راستا باید توجه داشته باشیم که استان اصفهان در این بازه سنی رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است.

قائدی‌ها اضافه کرد: باید توجه داشته باشیم که کودکان کار و دانش آموزان واجب‌التعلیم در استان اصفهان شناسایی و برای آموزش به آموزش و پرورش معرفی شوند.

بیش از ۱۰ درصد کودکان بالای شش سال اصفهان بی‌سوادند

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۸۸.۳۴ درصد از کودکان بالای شش سال استان اصفهان با سواد هستند، افزود: از این رو بیش از ۱۲ درصد از کودکان بالای شش سال استان نیز بی‌سواد هستند.

قائدی‌ها اضافه کرد: بر این اساس در این بازه سنی شاهین شهر با ۹۱.۲ درصد و چادگان با ۷۷.۸ درصد به ترتیب نخستین و آخرین شهرستان‌های دارای کودکان بالای شش سال باسواد استان را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به تشکیل شورای پشتیبانی سواد آموزی در شهرستان‌های استان اصفهان گفت: این شورا به ریاست استاندارد، جانشینی معاون سیاسی و امنیتی استاندار با دبیری آموزش و پرورش و همکاری فرمانداری در همه شهرستان‌های استان تشکیل شده است.

وی ساماندهی و کیفیت بخشی به آموزش‌های ارائه شده به متقاضیان دریافت خدمات آموزی را از مزایای راه‌اندازی شورای پشتیبانی سواد آموزی در شهرستان‌ها دانست و گفت: همچنین راه‌اندازی سیستم مکانیزه آموزشی در دستور کار قرار گرفته و کنترل و هدایت می‌شود.

آموزش ۲۷۹۴ والدین بی‌سواد در دستور کار است

قائدی‌ها با بیان اینکه در سال گذشته تقویت ۲۶ درصدی بکارگیری نیرو در نهضت سواد آموزی استان اصفهان را داشته‌ایم، تصریح کرد: همچنین باید توجه داشته باشیم که در حال حاضر آموزش دو هزار و ۷۹۴ والدین بی سواد را نیز در دستور کار داریم.

وی همچنین از ارائه خدمات آموزشی به بیش از ۴۶ هزار تبعه بیگانه در استان اصفهان اشاره کرد و گفت: این امر به دستور رهبر معظم انقلاب اجرایی شده است و بر اساس آن اتباع دارای کارت آمایش به اندازه دانش آموزان ایرانی و اتباع فاقد کارت آمایش نیز با پرداخت حداکثر ۴۰۰ هزار تومان می‌توانند از خدمات آموزشی استفاده کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان همچنین از اضافه شدن ۱۴ مرکز یادگیری سواد آموزی به مراکز موجود استان اصفهان در سال جاری خبر داد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 576705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =