اقتصادنیوز به نقل از سی‌ان‌ان نوشت: تابستان در حال اتمام است، اما اقتصاد اسپانیا هنوز در معرض نور خورشید قرار دارد.

آمارهای تاره نشان می‌دهد که اقتصاد اسپانیا در 15 ماه گذشته بیش از 3 درصد رشد داشته است. این موضوع نشان می‌دهد که اقتصاد اسپانیا در حال بازگشتی خیره‌کننده و پایدار است، این در حالی که چهار سال پیش و زمانی که بانک‌های اسپانیایی به دنبال فروپاشی بازار مسکن به کمک مالی روی آوردند اقتصاد این کشور زمین‌گیر شده بود. و همه این‌ها در حالی است که این کشور از اواخر سال 2015 تا کنون دولت کارآمدی نداشته است.

بنابراین،‌ اسپانیا چگونه موفق شد تا چنین رشدی را به ثبت برساند در حالی که کشورهایی مثل ایتالیا و فرانسه در حال دست‌وپا زدن هستند.

بن‌بست در مجلس به معنای این است که اسپانیا تنها یک دولت سرپرست دارد. رای‌دهندگان در ادامه سال جاری سومین انتخابات عمومی را در پیش دارند اما این در حالی است که اقتصاد در مسیر تقریبا درستی در حال حرکت است.  

اصلاحات اقتصادی ارائه شده توسط ماریانو راخوی، نخست‌وزیر سابق اسپانیا به این کشور کمک کرده تا از رکودی جدی بگریزد. تغییرات باعث شد تا فرایند استخدام و اخراج و تعیین دستمزد شرکت‌ها راحت‌تر انجام بگیرد.

علاوه بر این، هزینه‌های دولت در بسیاری از بخش‌ها کاسته نشد چرا که هیچ کس قدر سلطه بر این بخش‌ها را نداشت. این موضوع می‌توانست از طریق افزایش قرض‌ها مشکل‌آفرین باشد اما در حال حاضر به کمک اقتصاد آمده است.

گردشگری

اسپانیا کشوری فوق‌العاده برای گردشگران است، تعداد توریست‌هایی که به این کشور سفر کرده‌اند، در هفت ماه نخست سال جاری 11 درصد افزایش داشته است.

بخشی از این رشد به این دلیل بوده که گردشگران به دلیل حملات تروریستی اخیر از سفر به کشورهایی چون فرانسه، ترکیه و مصر اجتناب کرده‌اند.

سرازیر شدن گردشگران باعث ایجاد شغل‌های بیشتری شده است. پس از اینکه در سال 2013 نرخ بیکاری به 26 درصد رسیده بود، در حال حاضر بیکاری زیر 20 درصد است و مشاغل موجود در بخش گردشگری به کارگران کم مهارت‌تری پیشنهاد کار می‌دهد. بر اساس برآورد تحلیلگران رشد در صنعت گردشگری باعث یک درصد به رشد اقتصاد اسپانیا اضافه کرده است.

بازگشت مصرف‌کنندگان

مصرف‌کنندگان اسپانیایی اعتماد بیشتری نسبت به تامین مالی پیدا کردند و این بدان معناست که آنها خرج بیشتری انجام می‌دهند. افزایش اشتغال نیز به این موضوع کمک کرده است. و حتی با وجود اینکه میزان رشد دستمزدها محدود بوده، این محدودیت با سقوط قیمت نفت جبران شده است.

 

 

22335

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 576894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =