۰ نفر
۱۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۳:۴۶

شور و عشق حسینی که چون آتشی همیشه فروزان در دلهای اهل ایمان زبانه می کشد باعث می شود از ماه ها قبل بی تاب و مشتاق ایام عزاداری سالار شهیدان باشند.

اين شور و شوق طبيعي و مقدس به خودي خود ارزشمند ومبارك است ، اما به شرط آن كه ظرفيت هاي ديگر را هدر ندهد و فرصت هاي ديگر را نسوزاند .
وقتي از ماهها قبل تنها روزشمار فرارسيدن محرم و عاشورا و اربعين را مرور مي كنيم و به بهانه هاي مختلف ، همه ذهن و فكر و عواطف و احساسات مخاطبان را در فضاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي به سوي اين ايام سوق مي دهيم ناخواسته مناسبتهاي ديگر تحت الشعاع آن قرار مي گيرد و مورد غفلت واقع مي شود.

مهمترين مناسبتي كه به اين ترتيب كم رنگ مي شود جشن ولايت و وصايت يا عيد سعيد غدير است كه زمان آن مدت كوتاهي پيش از محرم است.
اين عيد از آن روي بزرگترين عيد خداوند به شمار مي آيد كه روز كامل شدن دين و تمام شدن نعمت و اعلام نهايي و رسمي ولايت امير مؤمنان علي عليه السلام است.
از يك سو ولايت حضرت امير در بعد معرفتي پايه و اساس اعتقادات ديني ماست و بعد از توحيد و نبوت مهمترين ركن باورهاي ما را شكل مي دهد و به تعبير رهبر انقلاب نبايد از آن غافل شويم زيرا "وقتي به بركه غدير بي اعتنايي شد ، گودال خونين قتلگاه به وجود آمد" !

و از سوي ديگر در بُعد اجتماعي و مناسكي ، غفلت از مناسبت زيباي جشن ولايت در عيد غدير فرصت شادي و خوشي را از جامعه مؤمنان مي گيرد و آيينهاي مذهبي را بيشتر به عزاداري ها و سوگواري ها معطوف مي كند.
غدير پيش از عاشوراست ! هم در ترتيب زماني ايام سال و هم در ترتيب اولويت هاي اعتقادي و معرفتي و از اين روست كه تا اين اندازه در دستورات پيشوايان دين بر بزرگداشت و پاسداري از آيين هاي جشن و شادماني در اين عيد خجسته تأكيد شده است.
اقتضاي احياي شعائر ديني و اقامه مراسم مذهبي توجه هر چه بيشتر به عزت و عظمت اين روز مبارك است و هر چه اهتمام ما به عيد ولايت در روز غدير بيشتر باشد به طور قهري سطح كيفي سوگواري محرم بالاتر خواهد رفت.


كسي كه در عيد ولايت از بوي محبت سرمست شد و شادمان و سرخوش نغمه "الحمدلله الذي جعلنا" سرداد و از جام معرفت و بصيرت نوشيد و با حقايق علمي و مباني كلامي ولايت آشنا گشت وقتي به ميدان نبرد حق و باطل در كربلا برسد با تمام وجود " يا ليتني كنت معكم " مي گويد و در حسرت اين فاصله به پهناي صورت اشك مي ريزد و دشمنان حق را نفرين مي كند و براي ياري مظلومان دست بر قبضه شمشير مي فشارد .
اشكي كه در كوير عاشورا از ديده مي افشانيم قطره هاي آبي است كه از كوثر غدير نوشيده ايم ، و كسي كه بدون شعور ولايت شور مصيبت داشته باشد هر لحظه در معرض آسيب و آفت تزلزل و سرگرداني است.
باشد كه با توجه بيشتر به غدير و روزشماري براي قدرداني اين جشن بزرگ آسماني دلهايمان را بهتر براي سوز و گداز محرم آماده كنيم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 577211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =