ایرنا نوشت: «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا گفت که ماهیت تروریسم در 15 سالی که از وقوع حملات 11 سپتامبر 2001 می گذرد، تغییر کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، باراک اوباما در سخنرانی هفتگی خود در آستانه پانزدهمین سالگرد حملات 11 سپتامبر که به صورت رادیویی و آنلاین منتشر می شد، با اشاره به حملات بوستون، سن برناردینو و اورلاندو در ایالت فلوریدا اظهار داشت:

در این مدت ماهیت تهدیدهای تروریستی تغییر کرده است.

وی افزود: بنابراین ما در افغانستان، عراق، سوریه و کشورهای دیگر همچنان بی امان با تروریست هایی مانند القاعده و داعش، مبارزه می کنیم و آنها را نابود خواهیم کرد و هر چه در توان داریم برای حفاظت از سرزمین خود به کار خواهیم بست.

اوباما با اشاره به یکی از تاریک ترین دوره ها در تاریخ ایالات متحده، خاطرنشان کرد که در 15 سالی که از این حملات گذشته، تغییرات زیادی رخ داده است. ما عدالت را در باره اسامه بن لادن (فرمانده القاعده) اجرا، امنیت سرزمین خود را تقویت، از حملات بیشتر جلوگیری و جان مردم را حفظ کردیم.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین از مردم کشورش خواست در برابر حملات تروریستی متحد باقی بمانند.

وی افزود: ما نمی توانیم در برابر کسانی که قصد دارند که ما را از یکدیگر جدا کنند، تسلیم شویم و به گونه ای واکنش نشان دهیم که تارو پود جامعه ما از هم گسسته شود.

به گفته اوباما، آنچه ایالات متحده را بزرگ و مقاوم می کند، تنوع گرایی، استقبال از همه استعدادها، برخورد عادلانه و منصفانه با همگان صرف نظر از نژاد، جنس، قومیت یا اعتقاد آنهاست.

رئیس جمهوری آمریکا افزود: هم زمان با وفاداری به این ارزش ها و با حفظ میراث کسانی که از دست داده ایم، کشورمان را نیرومند و آزاد نگه می داریم.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری فرانسه نوشت: ربوده شدن چند فروند هواپیما در 11 سپتامبر 2001 و اصابت عمدی آنها به ساختمان های برج های دوقلوی تجارت جهانی نیویورک و اهداف دیگر که نخستین حملات خارجی به خاک ایالات متحده در حدود 200سال پیش از آن بود، موجب از بین رفتن احساس امنیت در این کشور شد و واشنگتن و متحدانش را درگیر جنگ هایی کرد که هنوز پایان نیافته است.

بر اثر برخورد دو فروند هواپیماهای جت مسافربری ربوده شده به برج های دوقلوی نیویورک که نماد فعالیت های مالی و تجارت در این شهر بودند، بیش از دو هزار و 750 نفر جان باختند.

یک هواپیمای بزرگ مسافربری دیگر نیز روی ساختمان اصلی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) سقوط کرد و هواپیمای مسافربری چهارم نیز در پنسیلوانیا پس از آن سقوط کرد که سرنشینان آن برای خلع سلاح هواپیماربایان با آنان درگیر شدند.

اوباما این سخنان را حدود دو ماه مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا بیان کرد که در آن دونالد ترامپ، سلطان املاک و مستغلات این کشور از حزب جمهوری خواه با هیلاری کلینتون دمکرات، رقابت خواهد کرد.

اوباما به مناسبت های زیادی، سخنان تند و شدیداللحن دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 را علیه مسلمانان این کشور، محکوم کرده است.

ترامپ پس از حمله تروریستی ماه دسامبر 2015 در سن برناردینو، ایالت کالیفرنیا، خوستار ممنوعیت موقت ورود تمامی مسلمانان به خاک ایالات متحده شده بود.

به گزارش ایرنا، خانواده قربانیان حوادث 11 سپتامبر 2001، خواستار امضای مصوبه کنگره آمریکا علیه عربستان سعودی توسط اوباما شدند تا پس از 15 سال عدالت اجرا شود.

در حالی که کنگره آمریکا در اقدامی نادر، لایحه ای را به تصویب رسانده است که به موجب آن خانواده های قربانیان 11 سپتامبر می توانند علیه عربستان سعودی اقامه دعوا کرده و غرامت دریافت کنند، اما اکنون کاخ سفید و اوباما از تایید آن خودداری می کنند.

مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه یک طرح قانونی را به تصویب رساند که به قربانیان حملات یازده سپتامبر و بستگان آنها اجازه می دهد، دولت های خارجی مظنون به حمایت از اقدامات تروریستی علیه آمریکا را تحت پیگرد قرار دهند.

قانون عدالت علیه بانیان تروریسم که در رای گیری شفاهی با اجماع به تصویب رسید و چهار ماه قبل از تصویب سنا نیز گذشت، با مخالفت شدید دولت عربستان سعودی، کشور زادگاه 15 تروریست از 19 هواپیماربایی روبرو شد که در حملات یازده سپتامبر 2001 شرکت داشته اند.

این طرح قبل از فرا رسیدن پانزدهمین سالگرد حملات یازده سپتامبر برای امضا به رئیس جمهوری آمریکا ارائه می شود.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 577820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =