۰ نفر
۲۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳

ایسنا نوشت: اغلب روزنامه‌های صبح ۲۳ شهریور ماه به انعکاس خبر عذرخواهی سعید مرتضوی بابت اتفاقات کهریزک پرداختند؛ این در حالی است که خبر انتشار نامه دادستان سابق تهران دو روز پیش در شبکه‌های اجتماعی منعکس شده بود.

۲۱ شهریور ماه سعید مرتضوی با انتشار نامه‌ای از اتفاقات کهریزک در تیر ماه ۸۸ عذرخواهی کرد و شبکه‌های اجتماعی و برخی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها ناقل این خبر شدند. این خبر پس از یک روز تعطیلی به مناسبت عید قربان، صبح امروز در اغلب روزنامه‌های کشور با عنوان «عذرخواهی دیرهنگام» منتشر شد.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و پیشکسوتان عرصه رسانه با ظهور و حضور شبکه‌های اجتماعی در عرصه اطلاع‌رسانی و سرعت بالای آنها در انتشار اخبار، باید نقش و کارکرد روزنامه‌ها تغییر کند و بیشتر به سمت تحلیل و تفسیر اخبار پیش برود؛ این در حالی است که تنها تعداد معدودی از روزنامه‌های ما این تغییر را در رویکرد رسانه‌ای خود ایجاد کرده‌اند.

مصداق این موضوع را در انعکاس اخبار مربوط به نامه عذرخواهی مرتضوی می‌توان دید؛ در حالی که از روزنامه‌ها انتظار می‌رفت تا به تحلیل سیاسی این نامه بپردازند و عواقب و دلایل انتشار آن را مورد بررسی قرار دهند، بسیاری تنها به انتشار خبر و متن نامه بسنده کردند.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و فعالان رسانه، مزیت این روزهای مطبوعات نسبت به رسانه‌های مجازی را امکان تحلیل و تفسیر اخبار دانسته‌اند.

در همین زمینه علی صالح‌آبادی - سردبیر «همدلی» - پیشتر در پاسخ به پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه رسانه‌های مکتوب (روزنامه‌ها) با وجود رسانه‌های مجازی در صورت نداشتن عنصر خبری سرعت چگونه باید جایگاه خود را حفظ کنند تا عقب نمانند؟ اظهار کرد:‌ این به ذائقه مردم هر کشوری برمی‌گردد. درست است که روزنامه‌ها وقتی منتشر می‌شوند، خبرگزاری‌ها،‌ سایت‌ها خیلی از خبرها را منتشر کرده‌اند اما روزنامه‌ها می‌توانند این خبرها را تحلیل و تفسیر کنند و به صورت تحلیلی - تفسیری جایگاه خود را تثبیت کنند که این امکان برای نشریات کاغذی بیشتر از رسانه‌های مجازی است. علت آن هم این است که امکانات و نیروهایی که در خدمت فرهنگ مکتوب است، بیشتر است. به نظرم اگر رویکرد نشریات مکتوب به سمت تحلیلی و تفسیری برود، می‌تواند جایگاه خود را حفظ کند.

اما صبح امروز در میان روزنامه‌های منتشر شده، «شرق» با انتشار تیتر اصلی «عذرخواهی دیرهنگام بابت حادثه کهریزک پس از ۷ سال»، تبعات این عذرخواهی و واکنش مردم نسبت به آن را نیز مورد بررسی قرار داده است؛ این روزنامه همچنین مروری بر اتفاقات تیر ماه ۸۸، آنچه در بازداشگاه کهریزک اتفاق افتاد و واکنش مقام معظم رهبری و مقامات مسئول وقت به آن اتفاق داشته است.

همچنین روزنامه «ابتکار» با تیر اصلی‌ «پیامدهای یک عذرخواهی دیرهنگام» تنها به انعکاس خبر اکتفا نکرده، با سه کارشناس امور سیاسی اصولگرا، اعتدالگرا و اصلاح‌طلب نیز در این باره مصاحبه کرد.

«اعتماد» با تیتر «توبه‌نامه کهریزیک»، «آرمان» با تیتر «مرتضوی: شرمنده‌ام»، «شهروند» با تیتر «مرتضوی: ببخشید»، «مردم‌سالاری» با تیتر «نوشدارو پس از مرگ سهراب»، «ایران» با تیتر «شرمنده‌ام، از شهدای مظلوم کهریزک پوزش می‌طلبم» و «جوان» با تیتر «مرتضوی بالاخره عذرخواهی کرد، سران فتنه همچنان در سکوت» از جمله روزنامه‌هایی بودند که به انعکاس خبر نامه عذرخواهی سعید مرتضوی پرداختند.

برخی از روزنامه‌های اصولگرا نیز با حذف این خبر، پرداختن به موضوع بیماری هیلاری کلینتون  کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا  را ترجیح دادند.

57241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 578804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    10 0
    خسته نباشی
  • یکی IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    12 0
    هیچ دیدگاهی قابل انتشار نبوده خبر آنلاین جون؟
  • بی نام IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    7 0
    بجای عذر خواهی به فکر مجازات خدا باشد و از خدا عذر خواهی کند البته شک دارم که خدا از حق الناس بگذرد