ایرنا نوشت: آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی گفت: بزرگترین خطری که امروز عالم اسلام را تهدید می کند، خطر تکفیری ها است که امروز در همه جا آتش روشن کرده اند.

این مرجع دینی روز پنجشنبه در پیام تصویری خود به همایش 'جریان‎های تکفیری؛ علل گرایش و راه‏کارهای مقابله' که در تربت جام برپا شده، با بیان اینکه برای تکفیری ها، سنی و شیعه تفاوتی ندارد، افزود: آنها بعضی از کشورهای اسلامی را تبدیل به یک ویرانه کرده‎اند؛ 50 سال هم بخواهند ویرانی‎ها را تعمیر کنند شاید نتوانند. اینها در عراق و یمن و جاهای مختلف آتشی روشن کرده‎اند که دامن مسلمین اعم از شیعه و اهل‎ سنت را گرفته و در عراق بیشترین تخریب و کشته‎ها مربوط به بخش شمال است که همه برادران اهل‎سنت هستند. 

وی گفت: این خطر در جاهایی هم که آتش روشن نشده، ناامنی ایجاد کرده؛ کشورهایی مانند ترکیه که گاه و بیگاه جنایاتی را آنجا انجام می‎دهند و خطرهایی را برای مردم به وجود آورده‎اند و در بیرون کشورهای اسلامی هم خطر آنها محسوس است، بنابراین یک خطری برای کل بشریت‏‎اند و همه باید دست به دست هم بدهند تا این خطر برطرف شود. 

این مرجع عالیقدر شیعه افزود: برای مبارزه با تکفیر سه راه هست. یکی راه نظامی، یکی راه سیاسی و یکی راه فرهنگی. راه‎های سیاسی و نظامی بدون راه فرهنگی نتیجه نمی‎دهد. برای اینکه اگر اینها از بین بروند عده دیگری جای آنها می‎آیند. باید طوری جهان اسلام را روشن کرد که این یک انحراف از جهان اسلام است و با روح و جسم اسلام سازگار نیست تا کسی جلب و جذب به این‎گونه افراد نشود. 

مکارم شیرازی گفت: الحمدلله بعد از 2 کنگره جهانی علیه جریان‎های تکفیری که در شهر قم در 2 سال گذشته برگزار کردیم و علمای بزرگ 80 کشور جهان شرکت کردند به ما خبر رسید که جلب و جذب داعش و امثالهم خیلی کمتر شده است و این یعنی کار فرهنگی، اثر می‎گذارد. 

وی خطاب به علمای حاضر در این همایش اظهار کرد: بنابراین شما علما و شخصیت‎ها و مسئولین باید دست به دست هم بدهید تا در هر منطقه‎ای خطرات اینها روشن بشود و انحراف و بیگانگی اینها از اسلام و مسلمین روشن بشود. 

این مرجع دینی از اسلام به عنوان دین رحمت یاد کرد و افزود: ما شبانه روز در نمازهایمان خدا را به عنوان رحمان و رحیم توصیف می‎کنیم و هر کاری که اینها می‎کنند مباین با این است. دین آنها کشتار و خونریزی و تخریب و تخویف است. اسلام این دین نیست. 

آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: یک ضرر مهم دیگر آنها این است که اسلام را در دنیا در نظر عده‎ای بدنام می‎کنند و دشمنان اسلام هم که دلشان می‎خواهد اسلام را مساوی با خشونت معرفی کنند؛ در حالی که اسلام در دنیا در حال پیشروی است و کار اینها جلو پیشروی اسلام را می‎گیرد و ما باید ثابت کنیم که اینها بیگانه از اسلام هستند و بنابراین اسلام آیین رحمت است. 

وی تاکید کرد: اخیراً هم این مساله برای غربی‎ها روشن شده است و پاپ به صراحت گفت که این ها (اقدامات تکفیری ها) کاری به حقیقت اسلام ندارد و اسلام دین رحمت است و اینها یک اقلیتی نادان و بی‎خبر و جنایت‎کارند و دیگران هم متوجه شده‎اند و در همایش چچن، علمای اسلام جمع شدند و شیخ الازهر رفت و در آنجا با صراحت گفتند که تکفیری‎ها و حتی وهابیت جزء مذاهب اسلامی نیستند و طرفداران وهابیت ناراحت شدند ولی بالاخره این مطلب بیان شد. 

29219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 579469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =