۰ نفر
۲۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۸

تحقق اشتغال در سال‌های گذشته به مهمترین مسأله اجتماعی اقتصادی کشور تبدیل شده و تاکنون مسؤولان و مدیران بسیاری را به ارائه راهکار واداشته است.

محبوبه قاسم‌زاده: اشتغال یا نقطه مقابل آن بیکاری، مهمترین مسأله کشور از چندین سال گذشته است.

مسأله‌ای که در صورت حل نشدن، تبعات متفاوت را به دنبال دارد و سایر بخش‌های کشور را به خود مشغول می‌کند.

جوانی که به سن اشتغال می‌رسد اگر در اجتماع شکوفا نشود معضلات بسیاری گریبان‌گیر وی می‌شود، از این رو مسؤولان تلاش بسیاری برای رفع معضل بیکاری یا تحقق اشتغال دارند.

جلسات و کارگروه‌های مختلفی برای ارائه آمار اشتغال در استان‌ها برگزار می‌شود و هر یک از دستگاه‌ها در این جلسات سعی در مثبت جلوه دادن این آمار هستند.

ارقام روی کاغذ مسؤولان در جلسات مختلف نشان از این است که نوک پیکان تحقق اشتغال در این استان رو به بالا است که البته امیدواریم این ارقام به حقیقت نزدیک باشد.

آمار مسؤولان استان نشان از رشد و شکوفایی اقتصادی به دنبال ایجاد و تحقق اشتغال برای جوانان دارد اما باید دید چه مسأله‌ای سبب می‌شود که با وجود روند صعودی تحقق اشتغال در استان اما بازهم در هر خانواده حداقل دو یا سه نفر بیکار هستند؟!

اواخر فروردین‌ماه امسال بود که نخستین کارگروه اشتغال استان در سال جاری برای ارائه آمار اشتغال سال گذشته و تشریح برنامه‌ها و تعهدات پیش‌روی دستگاه‌ها برگزار شد؛ مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی در این کارگروه، اظهار داشت: امسال در ادامه برنامه پنجم هستیم و در این برنامه تعهدی که برای خراسان جنوبی در حوزه ایجاد اشتغال در نظر گرفته شده سالانه 10 هزار فرصت شغلی است.

حسین موهبتی معتقد بود دستگاه‌های اجرایی استان در سال گذشته به صورت 100 درصد این تعهد را اجرا کرده‌اند.

حال جای سوال است در شرایطی که بخش دولتی اقدام به استخدام نیرو نمی‌کند و در استانی که هر روز اخبار تلخی از بیکاری کارگران و تعطیلی واحدهای تولیدی شنیده می‌شود، شهرستان‌هایی که رونقی در صنوف آن‌ها نیست یا اینکه استقبالی از شرکت‌های خصوصی نمی‌شود، چگونه تعهد 10 هزار نفری برای اشتغال محقق شده و یا خواهد شد؟

مشکلاتی که در سال گذشته بارها از سوی رسانه‌های استان منعکس شد و البته مسؤولان در برابر آن فقط سکوت اختیار کردند، امسال در نخستین کارگروه اشتغال سال 95 از زبان مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استان بیان شد و موهبتی در این کارگروه، گفت: براساس دستورالعمل باید تمامی طرح‌ها و پروژه‌های استان به بخش خصوصی واگذار می‌شد ولی متأسفانه استقبالی از سوی بخش خصوصی در خراسان جنوبی برای اجرای این طرح‌ها نشده است.

البته یکی از دلایل عدم استقبال بخش خصوصی از سرمایه‌گذاری در این استان، تجربه چندین باره سنگ‌اندازی‌های اداری پیش پای سرمایه‌گذاران است؛ تجربه‌ای که همه مردم استان از آن آگاه و خواستار اصلاح این رفتار از سوی دستگاه‌ها هستند.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی کاهش ظرفیت تولید کارخانجات استان را یکی از مشکلات در سال گذشته دانست و تصریح کرد: این امر سبب شد تا اشتغال کارگران در کارخانجات استان با مشکل مواجه شود.

موهبتی همچنین معتقد بود که برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی در استان ابتدا باید این مشکلات با فرمانداری‌ها مکاتبه و به صورت شهرستانی مورد بررسی قرار گیرد و اگر رفع نشد در مرحله بعد به صورت استانی این مشکلات مطرح و پیگیری شود.

البته این کوچکترین انتظاری بود که باید در سال گذشته محقق می‌شد تا کار به بیکاری بسیاری از کارگران نمی‌کشید.

وی در این کارگروه در حالی بر حمایت و کمک بانک‌ها از واحدهای تولیدی بزرگ در خراسان جنوبی تأکید داشت که بسیاری از اقتصاددانان استان تأکید می‌کنند که کسب و کارهای خرد و صنایع کوچک در خراسان جنوبی بیشتر می‌تواند اقتصاد آن را شکوفا کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی یکی دیگر از مسؤولان مرتبط با حوزه اشتغال در استان بود که در این کارگروه به ارائه آمارهای اشتغال پرداخت؛ وی از فراهم شدن 9 هزار و 343 فرصت شغلی در سطح استان در سال گذشته براساس اعلام نیاز بخش خصوصی به مراکز کاریابی خبر داد.

محمد سنجری افزود: در این مدت 2 هزار و 597 نفر به کار گمارده شده‌اند و به حدود 30 درصد از فرصت‌های شغلی ایجاد شده پاسخ داده شده است.

بر اساس این آمار به این نکته پی می‌بریم که اقبال جوانان این استان به بخش خصوصی بسیار پایین و در حد 30 درصد است.

اطمینان نداشتن از آینده کاری، بیمه نشدن، شرایط کساد در بازارهای هدف، تقاضای ضمانت‌ از سوی بخش خصوصی و دستمزدی پایین و گاهی برابر یک چهارم قانون کار را می‌توان در فهرست دلایل این عدم استقبال جای داد.

اما خبرنگار خبرآنلاین برای بروز کردن آمار اشتغال به سراغ سخنان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی رفت.

محمد سنجری با بیان اینکه 5 هزار و 108 نفر از طریق مراکز کاریابی در خراسان جنوبی در 30 ماه پایانی دولت گذشته به کار گمارده شده‌اند، گفت: این میزان در این دولت 7 هزار و 229 بوده است که نشان از رشد 42 درصدی دارد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه مشاغل خانگی 24 هزار و 312 مجوز مستقل صادر شده است، گفت: تعداد طرح‌های مستقل معرفی شده به بانک‌های عامل 16 هزار و 664 مورد بوده است.

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه 7 هزار و 936 طرح‌های مستقل که موفق به اخذ تسهیلات شده‌ا‌ند، بیان داشت: مبلغ تسهیلات پرداخت شده به متقاضیان مستقل از ابتدا تاکنون در استان 235 میلیارد و 21 میلیون ریال بوده است.

سنجری با اشاره به صدور 77 مجوز پشتیبان و 60 طرح پشتیبان دریافت کننده تسهیلات، گفت: مبلغ تسهیلات پرداخت شده به پشتیبان‌های مشاغل خانگی 30 میلیارد و 30 میلیون ریال است.

وی تعداد افراد ثبت‌نام کننده در کاریابی‌های استان را از ابتدای دولت یازدهم 25 هزار و 346 نفر عنوان کرد و افزود: فرصت‌های شغلی ایجاد شده برای این افراد 32 هزار و 349 است که از این تعداد 7 هزار و 116 نفر بکار گمارده شده‌اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی تصریح کرد: میزان اشتغال ایجادشده در استان در 5 ماهه نخست امسال 2 هزار و 942 نفر بوده و بیرجند با 880 نفر و قاین با 451 نفر بیشترین میزان اشتغال را به خود اختصاص داده‌اند.

با اینکه آمار اشتغال رشد صعودی را نشان می‌دهد اما در متن جامعه خبرها حاکی از بیکاری جوانان است؛ به نظر می‌رسد باید تعریف دقیقی از اشتغال از سوی دستگاه‌های دولتی ارائه شود تا شبهات در این زمینه برطرف شود.

بر این اساس پیشنهاد می‌شود، مسؤولان و مدیران اقتصادی استان در کنار ارائه آمار و ارقام روی کاغذ خود، گزارشات میدانی از وضعیت اشتغال و بیکاری را در سطح جامعه داشته باشند تا زودتر به حقیقت نزدیک شوند و رسیدگی به معضل بیکاری سرعت بیشتری گیرد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 580243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =