هفته‌های فرهنگی قربانی کلاس اداری و ارتقای آمار نشود

رئیس گروه تبلیغات و توسعه گردشگری اداره کل میراث فرهنگی کردستان گفت: صرفاً نباید بخاطر حفظ کلاس اداره و یا نهاد خاصی و یا حتی افزایش آمار به برپایی هفته فرهنگی اقدام کرد.

"آوات مكاري" در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین، با اشاره به اینکه از 30 غرفه نمایشگاهی نخستین هفته فرهنگی کردستان 24 غرفه به میراث فرهنگی و صنایع دستی کردستان اختصاص داده شده بود، اظهار کرد: غرفه‌های گردشگری شامل معرفی غذاهای محلی، سوغات و غرفه گردشگری و صنایع دستی کردستان بود.
وی افزود: با توجه به اینکه در برگزاری نمایشگاه، میزان حساسیت تعیین نشده بود، در اعزام تیم هنری با موانعی همچون عدم حضور هنرمندان شاخص و حضورعرضه کنندگان صنایع دستی روبرو شدیم.
رئیس گروه تبلیغات و توسعه گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي كردستان با بیان اینکه جای خالی صنایع دستی هنرمندان فاخر در نمایشگاه به خوبی قابل لمس بود، گفت: این بدان دلیل است که در ساماندهی غرفه ها حساسیت خاصی لحاظ نشد.
مکاری با تأکید براینکه در ارزیابی نمایشگاه اهداف متولیان امر سنجیده شود، تصریح کرد: در برگزاری نخستین هفته فرهنگی کردستان، مسئولین منطقه آزاد تجاری با هدف پویا ساختن محیط و مسئولین استانی با هدف مطرح کردن فرهنگ در منطقه اقدام به برگزاری هفته فرهنگی کردند.
وی نتیجه این اهداف را شامل عدم اعمال حساسیت لازم در حین برگزاری جشنواره و نمایشگاه و نیز نحوه تخصیص اعتبارات و امکانات دانست و تصریح کرد: برگزاری جشنواره فرهنگی در یک منطقه آزاد تجاری به دلیل ذات این منطقه که یک مرکز خرید است، منجر به بروز نقاط ضعفی در برگزاری هفته فرهنگی می‌شود.
رئیس گروه تبلیغات و توسعه گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي كردستان، یکی از بارزترین الزامات برگزاری نمایشگاه و جشنواره را بحث امکانات رفاهی، اسکان و اقامت دانست و گفت: زمانی که شرایط مطلوب ایجاد نشود، اعتراض و بازخورد به امکانات منجر به بد جلوه دادن فرهنگ در دید میزبان خواهد شد.
مکاری یکی از نقاط چالش برانگیز هفته فرهنگی را حضور میهمانان اضافی دانست و ادامه داد: در طی برگزاری جشنواره و نمایشگاه شاهد حضور افرادی بودیم که نه تنها نقشی در اجرای هفته فرهنگی نداشتند، بلکه منجر به بروزآشفتگی در برخی مسائل شد.
وی دیگر معضل برگزاری نخستین هفته فرهنگی کردستان را شرایط آب و هوایی منطقه دانست و گفت: امری که مسئولین از آن غافل بودند، جایگاه استقرار نمایشگاه در فضای باز بود که علاوه بر تبعات و خسارات اجتناب ناپذیر، از لحاظ امنیتی نیز مشکل‌ساز شد.
مکاری با بیان اینکه مخاطب اصلی مناطق آزاد تجاری گردشگران اقتصادی هستند، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه جامعه هدف هفته فرهنگی قشر خاص و فرهیختگان نیستند، خاطرنشان کرد: بر این اساس نمی توان از لحاظ فرهنگی نسبت به سطح کیفی جشنواره و نمایشگاه و آثار آن انتظار تحول خاصی را داشت.
وی در پایان ضمن تأکید بر لزوم توجه به نقاط ضعف نخستین هفته فرهنگی و رفع آن در جشنواره و نمایشگاه‌های آتی یادآور شد: صرفاً نباید تنها بخاطر حفظ کلاس اداره و یا نهاد خاصی و یا حتی افزایش آمار به برپایی موارد مشابه اقدام کرد.

46

کد خبر 580979

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =