حضور افشاگر آمریکایی در ایران/ «اسنودن» به چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت می‌آید

ایسنا نوشت: فیلم سینمایی «اسنودن» (Snowden)، تازه‌ترین اثر الیور استون، کارگردان برنده اسکار درباره افشاگر اطلاعات محرمانه آمریکا، هم‌زمان با چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت اکران می‌شود.

در این فیلم، نقش اسنودن را جوزف گوردون-لویت بازی می‌کند. اسنودن 33 ساله که قبلاً کارمند سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) و پیمانکار آژانس امنیت ملی آمریکا بود، ژوئن 2013 اطلاعات طبقه‌بندی‌شده‌‌ای از برنامه‌های فوق سری آژانس امنیت ملی را در اختیار نشریات گاردین، نیویورک تایمز و واشنگتن‌پست قرار داد.

الیور استون در باره این فیلم می‌گوید: «آمریکایی‌ها هیچ چیز درمورد این موضوع نمی‌دانند، برای اینکه دولت همیشه درمورد آن دروغ می‌گوید. چیزی که اکنون اتفاق می‌افتد، واقعاً تکان‌دهنده است. موضوع فقط استراق سمع نیست، بلکه استراق سمع گروهی، پهپادها و جنگ سایبری را شامل می‌شود. همان‌طور که خود اسنودن گفت، اوضاع از کنترل خارج شده است. اسنودن اکنون در مکانی نامشخص در روسیه به سر می‌برد و هم‌زمان به دنبال یک پناهگاه دیگر است.»

استون که با فیلم‌های سیاسی چون «نیکسون» و «جی‌اف‌کی» شهرت دارد، وضعیت فعلی را شبیه رمان «1984» نوشته جرج اورول می‌داند که در تقابل با دنیایی است که در آن بزرگ شده است.

او ادامه می‌دهد: «من در دنیایی بزرگ شده‌ام که هیچ‌وقت تصورش را نمی‌کردم چنین اتفاقی بیفتد اما از سال 2001 تاکنون کاملاً مشخص است که چیزی به شکلی رادیکال تغییر کرده است.»

شیلین وودلی در فیلم «اسنودن» نقش لینزی میلز دوست اسنودن را بازی کرده و نیکلاس کیج در نقش یک مأمور اطلاعاتی سابق ظاهر شده است. ملیسا لئو، زاکری کوئینتو، تام ویلکینسن، ریس ایوانس، جولی ریچاردسن و تیموتی الیفنت دیگر بازیگران فیلم هستند.

استون این پروژه را از روی فیلمنامه‌ای که با همکاری کیران فیتزجرالد نوشته، کارگردانی کرده است. آن‌ها فیلمنامه را از روی «پرونده‌های اسنودن، داستان درون‌گروهی مرد تحت‌ تعقیب دنیا» نوشته لوک‌ هاردینگ خبرنگار روزنامه گاردین و «دوران اختاپوس» نوشته آناتولی کوچرانا، وکیل روسی اسنودن نوشتند.

چهارمین دوره از جشنواره بین المللی فیلم مقاومت از دوم تا نهم مهرماه 1395 مصادف با هفته دفاع مقدس برگزار می شود.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 581377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =