ایرنا نوشت: 'رودریگو دوترته' رئیس جمهوری فیلیپین که با انتقاد آمریکا و سازمان ملل در برابر طرحش برای مقابله با باندهای قاچاق مواد مخدر روبروست، پس از مواجه شدن با انتقاد اتحادیه اروپا از قتل گسترده قاچاقچیان، تاکید کرد دولت آمریکا در مورد نقض حقوق بشر ریاکارانه عمل می کند.

رئیس جمهوری فیلیپین مقابل انتقاد اتحادیه اروپا نیز واکنش نشان داد و گفت که اتحادیه اروپا و آمریکا خصمانه به دولتش حمله می کنند.

به نوشته روز چهارشنبه تارنمای 'فیل استار'، وی سه شنبه شب گفت که دولت آمریکا بر سر موضوع نقض حقوق بشر ریاکار است و آمریکایی ها جنگ را آغاز کرده و بسیاری از مردم را کشته اند.
دوترته با اشاره به اینکه نامه اتحادیه اروپا را در مورد محکومیت فیلیپین مطالعه کرده است، گفت: پس از خواندن نامه گفتم شما اکنون این کار را برای جبران گناهان خود انجام می دهید . اگر آنها سختگیری می کنند، چون احساس گناه دارند.
وی آمریکا و کشورهای غربی را خطاب قرار داد و گفت: شما فرض کنید که من یکهزار و 700 نفر را کشته باشم، شما که نسل کشی کرده اید.
رئیس جمهوری فیلیپین که در نشستی در شهر داوائو در جنوب این کشور سخن می گفت، تصریح کرد: اتحادیه اروپا، به ویژه کشورهای فرانسه و بریتانیا که با آمریکا متحد بودند، در حمله به خاورمیانه بسیاری از مردم را کشته اند.
پارلمان اروپا در بروکسل خواستار نظارت بر آنچه که 'نقض حقوق بشر' توسط دولت فیلیپین خوانده و 'پایان موج فعلی اعدام های فراقضایی و قتل' مظنونان در قاچاق مواد مخدر شده است.
دوترته عنوان 'منافق' را به دولت آمریکا برای نقض حقوق بشر داد و اعلام کرد واشنگتن با قتل عام مردم در 'سولو' به طور فاحش حقوق بشر را نقض کرده است.
وی شهریور ماه جاری نیز با نمایش تصایری در اجلاس سران اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) در لائوس، گفت این تصاویر از اجساد 6 هزار فیلیپینی مسلمان بود که در سال 1990 میلادی در طول حضور آمریکا در فیلیپین کشته شدند.
رئیس جمهوری فیلیپین پیش از این نیز دربارۀ ناآرامی های میندانائو گفته بود: در حقیقت این مشکل میراث آمریکا برای ماست. چرا؟ چون آن‎ها به این کشور حمله کردند و ما را تحت انقیاد خود درآوردند ... چرا باید مبارزۀ ما با جرم و جنایت مساله ساز شود؟
وی با اشاره به جنایات نیروهای آمریکایی در جنوب فیلیپین در گذشته و قتل عام مسلمانان، گفته بود که مسلمانان از جنایات مرتکب شده توسط امپریالیست و آنچه که قدرت های استعماری در دیگر نقاط کشور انجام داده اند، آگاه هستند.
در طرح مبارزه با مواد مخدر رئیس جمهوری فیلیپین که برای به نتیجه رسیدن آن 6 ماه دیگر فرصت خواسته است بیش از سه هزار و 500 نفر و به طور متوسط هر روز حدود 47 نفر در 10 هفته گذشته کشته شده اند. حدود دو سوم این افراد توسط افراد ناشناس و بقیه در عملیات پلیس جان خود را از دست داده اند.
مقامات فیلیپینی معتقدند حدود سه میلیون و 700 هزار معتاد به مواد مخدر در فیلیپین 100 میلیونی وجود دارد، رقمی که به گفته آنها نشان دهنده یک مشکل و'اپیدمی' است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 581791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =