شرع مقدس درباره کنترل جمعیت هیچ ایرادی نگرفته است و نباید این مسئله را دستاویز برای رسیدن به افزایش جمعیت قرارداد . مراجع تقلید هیچ مخالفتی با کنترل جمعیت ندارند.

سپیده سعیدی :با مطرح شدن طرح صندوق آتیه فرزندان ایران زمین و پیشنهاد دولتمردان مبنی بر افزایش جمعیت در ایران، مسائل و مباحث مختلفی مطرح شد و مخالفان وموافقان با این طرح هر کدام دلایلی را عنوان کردند. که یکی از آنها مخالفت مراجع با کنترل جمعیت است. دکتر علیرضا مرندی عضو کمیسیون بهداشت و درمان و وزیر سابق بهداشت درمان و آموزش پزشکی که خود در سالهای وزارتش دغدغه ای جز این مسئله نداشته معتقد است اکثریت مراجع با کنترل جمعیت موافق هستند.
بسیاری از مسئولان اظهار داشته اند که در شرع با کنترل جمعیت مخالفت شده است و اینکه این اقدام به نوعی نسل کشی است. این در حالی است که شما اظهار کردید که در دوران وزارت خود این قانون را بارها بررسی کردید. در این رابطه توضیح دهید ؟
به هر حال خود من به عنوان یک مسلمان روی این مسئله حساس هستم و هنگام ارائه طرح قانون کنترل جمعیت بارها و بارها خدمت مراجع رسیدم . در این رابطه باید توضیح دهم که شرع مقدس درباره کنترل جمعیت هیچ ایرادی نگرفته است و نباید این مسئله را دستاویز برای رسیدن به افزایش جمعیت قرارداد. مراجع تقلید هیچ مخالفتی با کنترل جمعیت ندارند. من در مورد کنترل جمعیت به امام خمینی رحمه الله علیه نامه ای نوشتم. در آن زمان مقام معظم رهبری رییس جمهور بودند وآیت الله رفسنجانی رییس مجلس که این نامه به سمع و نظر آنها هم رسید و هیچ کدام نظری مخالف با کنترل جمعیت نداشتند. حتی به یاد می آورم که امام در پاسخ به نامه نوشتند که مسئله تنظیم خانواده و کنترل جمعیت مهم است و باید این مهم را در رسانه ها و مراکز علمی مطرح کرد و اشاعه داد. در واقع ایشان برای اجرای این قانون چراغ سبز نشان دادند.
آیا درآن زمان اکثریت روحانیت و مراجع با این قانون موافق بودند ؟
بله. این لایحه را دولت به مجلس تقدیم کرد که در مجلس تصویب شد و حتی شورای نگهبان نیز آن را حمایت کرد. به هر حال امام ولی امر بودند و حرف ایشان مبنای اقدامات در کشور اسلامی بود و هست.
نظر مقام معظم رهبری در این رابطه را جویا شدید ؟
روزی را به یاد می آورم که خدمت مقام معظم رهبری رسیدم. قبل از نماز بود و ایشان به همراه آیت الله رفسنجانی سر سجاده نشسته بودند که من سوال را مطرح کردم اینکه کنترل جمعیت اقدامی غیر شرعیست؟ چرا که من خودم روی این مسئله بسیار حساس بودم. که ایشان فرمودند این قانون خلاف شرع نیست و من تبعیت محض کردم. من مطمئن هستم که مراجع ما با افزایش جمعیت، فقر، بی سوادی، سوء تغذیه و کشوری عقب مانده مخالف هستند.
این اقدام رییس جمهور آیا منجر به رشد جمعیت در ایران می شود چه نظری در مورد صندوق آتیه فرزندان ایران زمین دارید و البته این مطلب که ایران ظرفیت 150 میلیون جمعیت را دارد ،یعنی جمعیتی 2 برابر ؟
من اعتقاد دارم که رییس جمهور فردی است که در جهت عدالت محوری و اشاعه آن در جامعه گام بر می دارد. این مسئله با رها و بارها ثابت شده است. اما در راستای این طرح باید اظهار کنم که اگر در ایران با افزایش جمعیت مواجهه شویم عدالت محوری زیر سوال می رود و با افزایش جمعیت فاصله طبقاتی زیاد می شود. مطمئن هستم که افرادی که دارای تحصیلات عالیه هستند هیچگاه دست به این اقدام نمی زنند. چرا که آنها دوست دارند فرزندانی را به جامعه تحویل دهند که دارای مدارج عالی تحصیلات و کارایی هستند. ضمن آنکه باید یاد آور شوم افراد ی برای یک میلیون تومان اقدام به دنیا آوردن کودک می کنند ،که نه احتمالا در وضعیت مناسب معیشتی به سر نمی برند. باید در نظر داشت که اگر چنین خانواده ای بخواهد فرزند بیشتری داشته باشد. نمی تواند آن کودک را آنطور که شایسته جامعه اسلامی است به جامعه تحویل دهد.
یکی از همکاران شما در کمیسیون بهداشت در خصوص این موضوع اظهار کرد که چین الگوی مناسبی برای این مسئله است اینکه در این کشور مردم زیادی زندگی می کنند و چین همواره موفق است ضمن آنکه اظهار داشتند که ما با این همه منابع چیزی از این کشور کم نداریم نظر شما چیست ؟
در این راستا باید عنوان کنم که چین نباید برای ما الگو باشد. ما این همه تلاش کردیم و شعار نه سیاست شرقی و نه سیاست غربی دادیم که روزی بیاییم و از چین الگو بر داری کنیم؟ اگر هم چنین باشد باید گفت که چین قانون تک فرزندی دارد . اما ما قانون کنترل جمعیت داریم در کشور ما تنها از خانواده ها خواسته می شود که 3 فرزند داشته باشند و جمعیت خانواده ها کنترل کنند. در ایران برای چهارمین فرزند خانواده حمایتی از سوی دولت تعلق نمی گیرد. این همان قانون کنترل جمعیت است. اما اینکه بیاییم افراد را برای افزایش جمعیت تشویق کنیم عملی نیست. بلکه قانون را تغییر دهیم.
به هر حال برخی بر این باور هستند که در ایران منابع بسیاری وجود دارد که اگر از آنها بهره برداری کنیم می توانیم جمعیت را هم افزایش دهیم.
این که ما زمینی پر از نفت و گاز داریم که نمی شود دلیل برای افزایش جمعیت. اگر چنین است ،چرا هم اکنون این همه مشکل داریم و چرا نمی توانیم از این منابع استفاده کنیم. چرا نمی شود از جوانان بیکار و پر انرژی برای استفاده از این منابع استفاده کرد. باید زمینه را برای جوانان فراهم کنیم نه اینکه محرومین را تشویق کنیم که خانواده های خویش را پر از جمعیت کنند. از این طرف تشویق به افزایش جمعیت، از طرفی دیگر تلاش برای کاهش جمعیت از تهران. همانطور که می دانید تهران ظرفیت کافی برای جمعیت ساکن در خودش ندارد مسئله مهاجرت نیز افزون بر همه مشکلات است باید حتما این گفته های رییس جمهور بر اساس کاری کارشناسی شده باشد که یقینا همه ما می خواهیم دلایل این نظریه را بدانیم.
به نظر شما چه تعریفی می توان برای موقعیت مردم درایران با ظرفیت کنونی جمعیت داشت؟
همین الان با تعداد 74 میلیون مدارس ما غیر استاندارد هستند و کیفیت در آموزش مناسب نیست ما در برخی از اقلام در کشاورزی خود کفا نیستیم. مردم ما در دنیا جرء کم مصرف ترین انسان ها در استفاده از لبنیات هستند چطور می توانیم افزایش جمعیت داشته باشیم وقتی پول نداریم واکسن های مردم را تهیه کنیم و به آنها تحویل دهیم توصیه موکد من آن است که قبل از ارائه هر طرحی ان را کاملا کارشناسی کنیم. در حال حاضر نگاهی به دود و آلودگی بیاندازیم ،نگاهی به ترافیک کنیم. من معتقد هستم با افزایش جمعیت در ایران تعداد فقرا بیشتر می شود متکدیان بیشتر در خیابان ها دیده می شوند و بچه های دست فروش را بیشتر ملاحظه می کنیم و این درد آور است آیا می خواهیم که با این مسئله آمریکا از بیچاره شدن ما جشن بگیرد من مطمئن هستم که مراجع ما کشوری اسلامی را آرزومند هستند که کشوری تحصیلکرده باشد، کشوری مترقی باشد و امنیت و اشتغال در آن حرف اول را بزند.
در رابطه با این قانون کنترل جمعیت  بیشتر توضیح دهید ؟
کشور ما در رابطه با رشد جمعیت قانونی دارد که نمی توانیم خلاف این قانون دست به هیچ اقدام دیگری بزنیم که نام آن قانون کنترل جمعیت است و هر گونه اقدامی که با این قانون مغایرت داشته باشد را مجلس پی گیری می کند. همان که عرض کردم خانواده ها می توانند تا 3 فرزند داشته باشد ولی بیش از 3 فرزند را دولت حمایت نمی کند.
در حالیکه دولت بیش از سه فرزند را نمی تواند حمایت کند چگونه چنین طرحی را ارائه می دهد.
به هر حال قانون با مسئله مطرح شده مغایرت دارد این مسئله را باید به صورت جدی و کارشناسی مورد بحث قرار دهیم اما خود من این اقدام را برای جامعه خطر آفرین قلمداد می کنم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 58387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۱
    0 1
    بهتراینست به جمعیت فعلی از نظر مسکن و شغل مناسب کمک کنیم تا اینکه به فکر افزایش جمعیت باشیم