مسعود کرباسیان، رییس کل گمرک در دیدار با اعضتی کمیسیون اقتصادی مجلس درباره طرحی توضیح داد که زمینه فعالیت قاچاقچیان و متخلفان را با مشکل روبرو کرده است.

اعضاي كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در بازديد از سامانه سامانه جامع گمركي و پنجره واحد تجارت فرامرزي با استقبال از هوشمندسازي امور گمركي، آمادگي مجلس را براي كمك به گمرك ايران براي تسهيل و كنترل تجارت اعلام كردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در اين بازديد مسعود كرباسيان رئيس كل گمرك ايران با اشاره به خلا بانك جامع اطلاعات تجارت خارجي در گذشته از اقداماتي خبر داد كه موجب هوشمندسازي تجارت خارجي شده و امكان تسهيل و كنترل فرآيند امور گمركي را بهتر از گذشته فراهم كرده است.

وي گفت: به كمك سامانه‌هاي الكترونيكي كه به دست توانمند جوانان اين مرز و بوم راه‌اندازي شده است، به صورت لحظه‌اي ميزان واردات كالاهاي اساسي و مواد اوليه واحدهاي توليدي و درآمدهاي گمركي را مي‌توان رصد كرد.

وي گفت: امروز هوشمندسازي امور گمركي بلاي جان قاچاقچيان و متخلفان شده است و بايد در مبارزه با كم‌اظهاري و اظهار خلاف واقع به سمتي برويم كه گمرك اطلاعات درستي از منشأ دريافت و پس از انجام تشريفات گمركي اين اطلاعات را براساس سيستم هوشمند كدگذاري كالايي به بعد از گمرك انتقال دهد. 

کرباسيان با اشاره به اينكه هم‌اكنون منشأ تأمين ارز واردات به صورت سيستمي در گمرك قابل رديابي است و با اين اقدام و حذف پروانه سبز كاغذي از سوءاستفاده‌هايي كه قبلاً با رد و بدل كردن مدارك كاغذي وجود داشته پيشگيري كرده‌ايم، ادامه داد: در شرايطي كه ميزان واردات در كشور كاهش داشته توانستيم درآمدهاي گمركي را افزايش دهيم و اين موضوع نشان مي‌دهد كه نظارت و كنترل بر فرآيند واردات نسبت به گذشته افزايش يافته است.

رئيس كل گمرك ايران با اشاره به اينكه بخشي از فرآيند كنترل و تسهيل تجارت خارج از محدوده اختيارات گمرك است، وجود كارت‌هاي بازرگاني يكبار مصرف را معضلي بزرگ براي كشور توصيف و اعلام كرد: با اينكه در كشورهاي صنعتي اجازه مي‌دهند تا كالا از گمرك خارج و در فرآيند توليد و فروش با انجام حسابرسي پس از ترخيص حقوق و عوارض گمركي را محاسبه و دريافت مي‌كنند اما در كشورمان وجود كارت‌هاي بازرگاني يكبار مصرف حتي امكان اخذ كسر دريافتي‌ها را كه در مرحله بازبيني كنترل مي‌شود با مشكل مواجه كرده است و وقتي صاحب كالا را در صورت ارتكاب تخلف با رصد الكترونيكي به دفتر بازرسي گمرك احضار مي‌كنيم افرادي را مي‌بينيم كه هيچ‌گونه بنيه مالي ندارند و حتي الفباي تجارت خارجي را هم بلد نيستند.

بنابراين گزارش، اعضاي كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در ادامه از نمايشگاه كشفيات مواد مخدر و بخش مانيتورينگ دستگاه‌هاي ايكس‌ري در گمرك نيز بازديد و از اقدامات مسعود كرباسيان رئيس كل گمرك ايران در الكترونيكي كردن امور گمركي، تشكيل بزرگ‌ترين بانك اطلاعات تجارت خارجي، حمايت از صادرات غيرنفتي و تسهيل تجارت و مبارزه با تخلفات تقدير و تشكر كردند.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 583911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی حنفی IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    2 0
    آقا مسعووود، دم شما گرم. بین جاهایی که تو دولت متحول شد همین گمرک بود. نمی گم الان گل و بلبله ولی انصافا جلوی بخور بخور یه عده آدمو گرفتی واسه همین به خونت تشنه شدن. ولی جا نزن حیفس...با لهجه اصفوونی بخووون دادا
  • کاسب منطقه ازاد انزلی A1 ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    1 0
    اقای کرباسیان یک راننده در ماشین خود از شهر بانه میتواند در هر مرحله بالغ بر 5 میلیون تومان کالا به شهرش ببرد اما از فنسهای محدوده منطقه ازاد انزلی که عوارض مختلف کالای مسافری نیز پرداخت میشود و کالا کاملا قانونی زیر نظر همه عوامل قانونی اللخصوص مناطق آزاد وارد میشود یک بسته لباس خلاف قانون شرع .....این یک زور گویی کامل است و البته رد گم کردن قاچاقچیان چند کانتینری با اعلام رئیس مناطق ازاد کشور کالای همراه مسافری در کل کشور طی یک سال 400 میلیون دلار است اما قاچاق کالای مد نظر بالغ بر 20 میلیارد دلار میباشد.لطفا جلوی امضاهایی را بگیرید که ارزش چند ده میلیاردی دارد.
  • بی نام A1 ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    1 0
    اقای کرباسیان می خوای جذابیت قاچاق رو کم کنی دمت گرم. فقط بپا تو رو خدا. هزینه زیادی برات داره. از سر تنگ قیف وارد نشو ، تعرفه رو بالا نبر ، اتفاقا تعرفه رو بیار پایین ، قاچاق دیگه جاذبه نداره
  • بی نام A1 ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    1 0
    بازم دم ایشون گرم که به قدری مقررات دست و پاگیر در گمرک که به وجود آمده بود را کم کرد تا که افراد عادی هم که حتی ناچارند رشوه بپردازند لااقل کمتر این کار رو بکنند. وقتی یه کار خوبی می شه آدم باید بگه
  • بی نام A1 ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    1 0
    آقای کرباسیان من دسترسی بهتون ندارم چند تا نکته رو می خواستم باهاتون در میون بذارم: اول اینکه به عنوان یک فعال تجاری که مدام با گمرک سر و کار داره خیلی ظرف سال های پیش با رشوه دادن و اینجور کارها که مرسوم بوده بارم رو بردم و آوردم. شما اومدین و گمرک رو الکترونیک کردین و اولش همه کارمندهاتون می گفتن این طرح نمی مونه.راستش منم فکر نمی کردم بمونه ولی حالا دیگه برامون عادی شده که باید از طریق کامپیوتر اظهار کنیم حالا می خوام قسم تون بدم این طرح رو کامل کنین و نذارین جوری بشه پس فردا این سیستم دور بخوره.برای من وارد کننده اوضاع سخت تر شده دیگه رشوه نمی تونم بدم سریع کارم راه بیفته ولی باز دلم خوشه پول تو جوی آب نمی ریزم. آقا دم شما گرم
  • مسعود IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    2 0
    ضمن تشکر از سامانه گمرکی که منم با نظر دوستان موافقم که بساط رشوه رو تا حدی کم کرده و کار راه بنداز شده اما متاسفانه سامانه جدیدی که پز اونو میدیم هفته ای چند روز قطع میشه.اینطوری مردم و صاحبان کالا و کارمندان گمرک همه آواره و سرگردان میشوند. آقای کرباسیان اگر می شه شما که راجع به همه چی اطلاع رسانی می کنین یه کسی رو هم بذارین اینو به مردم اطلاع رسانی کنه چرا قطعه و اون شخص مسئولیت این رو داشته باشه که توضیح بده چون هر وقت سیستم گمرک از کار بیفته راست و حسینی هیچکس هم نه مسئولیتی قبول میکنه نه میگه کی درست میشه
  • بی نام A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    این سیستم مدام قطع می شه.علتش هم هر چی که می خواد باشه باشه. یا اینکه کارمندای گمرک نون دونیشون قطع شده که سیستم رو از کار میندازن یا اینکه ضعف اینترنت داریم یا هر چی ولی قطع می شه. آقای رییس گمرک اگر واقعا عزم مبارزه با فساد داری که نشون دادی با به کار انداختن این سیستم داری دست این نا اهل ها رو کوتاه کن. حالا که شهامت کردی تا تهش برو
  • فرجاد A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    توی صنف ما که کامپیوتر هست افزایش قیمت های بالای 40 درصد رو به خاطر افزایش نرخ گمرک داشتیم. البته تعرفه گمرکی ربطی به گمرک نداره اینو می دونم ولی اگه گمرک کالا رو دیر ترخیص کنه بازار به هم می خوره و افزایش قیمت داریم. علتش هم مشخصه چون به خاطر دیر ترخیص شدن کالا و نبودن جنس تو بازار دائم نوسان قیمت پیدا می کنه. مشتری که این ها رو نمیدونه فکر میکنه مغازه دار قیمت ها رو الکی گرون میکنه ...پس آقای کرباسیان حواستون به این موضوع هم باشه. البته خبرش رو خوندم که از 20 و چند روز ترخیص کالا رو با همین سیستم تون رسوندین به 3 روز ولی بازم مشکل هست. پیگیری کنین.