روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی به این موضوع پرداخت که آیا خودروهای فرانسوی آماده ورود به بازار، قدیمی هستند؟

لغو تحریم‌ها و به‌دنبال آن بازگشت برخی از شرکت‌های فرانسوی به ایران انتقادات زیادی را متوجه شرکت‌های خودروسازکشورمان کرد. مخالفان با استناد به خروج ناگهانی پژو - سیتروئن از ایران این دو شرکت فرانسوی را غیرقابل اعتماد خوانده و همکاری دوباره با آن‌ها را به ضرر صنعت خودرو کشور می‌خوانند. بر این اساس با وجود فریاد مخالفان که گاه از مجلس شنیده می‌شد و گاه از رسانه‌های اصولگرا ، قرارداد پژو با ایران خودرو و تفاهمنامه سیتروئن با سایپا طی سال جاری نهایی شد این در شرایطی است که مخالفان چندی است با واکاوی خودروهایی که قرار است با همکاری این دو شرکت وارد بازار ایران شوند بر قدیمی بودن پلت‌فرم این خودروها تاکید دارند این در شرایطی است که خودروسازان اظهارنظرهای صورت گرفته در این زمینه را فاقد کار کارشناسی می‌خوانند.

براساس قراردادهای منعقد شده قرار است شرکت مشترک ایران‌خودرو و پژو (ایکاپ) 3 محصول پژو 208، 2008 و 301 را به تولید برساند و شرکت سیتروئن نیز در همکاری با سایپا 4 محصول خود با نام‌های سیتروئن C4 Air cross، سیتروئنC4L، سیتروئن C3 و سیتروئن C6 را در سایپا کاشان تولید کند. هرچند منتقدان تاکید دارند که دو خودروساز بزرگ کشور طی قراردادهای جداگانه قرار است چند خودروی فرانسوی با نام‌های متفاوت، اما با پلت‌فرم‌های مشترک و قدیمی را به تولید برسانند؛ اما شرکای داخلی پژو - سیتروئن قدیمی بودن پلت‌فرم‌های یاد شده را رد می‌کنند.

براساس بررسی‌های صورت گرفته گروه خودروسازی پژو-سیتروئن دارای 4 پلت‌فرم پایه با نام‌های PF1، PF2 ، PF3 و EMP2 است که تمامی محصولات این شرکت روی این چهار پلت‌فرم تولید شده است. پلت‌فرم PF1 در سال 1998 ازسوی این شرکت تولید شده است که محصولاتی چون 206، پژو 207، پژو 208، 2008 و سیتروئن C3 بر روی این پلت‌فرم تولید شده‌اند. دیگر پلت‌فرم شرکت پژو-سیتروئن PF2 نام دارد که در سال 2001 طراحی و بر روی آن خودروهایی چون 307، پژو 308 ، C4 تولید شده‌اند. پلت‌فرم PF3 نیز که خودروهای SUV و کراس‌اوور پژو-سیتروئن بر روی آن تولید می‌شود نیز متعلق به سال 2001 است که خودروهایی چون 407 ، 508، سیتروئن C6 نیز بر روی این پلت‌فرم به تولید رسیده‌اند. پژو -سیتروئن پس از آن پلت‌فرم PF1 را ارتقا داد و پلت‌فرم EMP1 را آماده تولید محصولات خود کرد. اما پس از آن با تلفیق PF2 و PF3 جدیدترین پلت‌فرم خود یعنی EMP2 را در سال 2013 به تولید رساند؛ بنابراین از این سال به بعد عمده تولیدات این گروه خودروسازی بر روی این پلت‌فرم و EMP1صورت می‌گیرد و تنها برای برخی بازارها به تولید محصول روی سه پلت‌فرم اولیه می‌پردازد. بر همین اساس کارشناسان معتقدند که پلت‌فرم EMP2 دارای مزیت‌های بسیاری از جمله کاهش مصرف سوخت تا 22 درصد است. مزیت دیگر اینکه طراحی این خودرو به‌گونه‌ای است که 70 گرم کاهش وزن داشته، اما قدرت استحکام بالاتری دارد. این پلت‌فرم که جدیدترین تکنولوژی گروه خودروسازی پژو-سیتروئن است این امکان را می‌دهد که انواع کلاس‌های خودرو از خودروی‌های کامپکت، سدان تا شاسی بلند بر روی آن تولید شوند.

به‌رغم آنکه بررسی‌های صورت گرفته نشان از آن دارد که پلت فرم‌های شرکت پژو- سیتروئن که قرار است محصولات این شرکت براساس آن در دو شرکت بزرگ خودروساز داخلی تولید شود، قدیمی به حساب می‌آیند اما محصولات منتخب همه از سال 2012 یا 2013 وارد بازار شده‌اند. با وجود این منتقدان تاکید دارند که این موضوع نمی‌تواند توجیه مناسبی در انتخاب خودروهای مذکور باشد. برهمین اساس آنها معتقدند خودروسازان ایرانی در جریان مذاکرات با شرکت پژو - سیتروئن (PSA) نتوانسته‌اند دست بالا را داشته باشند و تکنولوژی روز این شرکت را به ایران منتقل کنند. در همین زمینه، حسن کریمی سنجری، کارشناس خودرو هر چند خود را جزو منتقدان نمی‌داند اما معتقد است که سه پلت‌فرم PF1، PF2 ، PF3 به روز نیستند و انعطاف لازم برای تولید در شرایط کنونی را ندارند. کریمی سنجری تاکید دارد تولید خودرو بر روی این سه پلت‌فرم به معنای آن است که خودروسازان ما برای تولید هر یک از محصولات خود باید براساس پلت‌فرم ، زنجیره تامین متفاوتی را ایجاد کند که این موضوع موجب افزایش هزینه خواهد شد. به اعتقاد وی در صورتی که خودروهای موجود بر پلت‌فرم EMP2 به ایران وارد می‌شد نه تنها دانش روز به کشور منتقل می‌شد؛ بلکه به‌دلیل تولید کلاس‌های مختلف روی این پلت‌فرم، خودروسازان ما می‌توانستند تنوع بخشی بیشتری به بازار دهند.

در حالی انتقاداتی از این جنس به قرارداد دو خودروساز بزرگ کشور با گروه خودروسازی پژو-سیتروئن وارد است که به اعتقاد خودروسازان طرح چنین مباحثی نشان از عدم اشراف منتقدان بر موضوع پلت‌فرم دارد. در همین زمینه کیوان وزیری، قائم‌مقام معاونت طراحی و توسعه ایران خودرو می‌گوید: یکی از موضوعات مهم آن است که خودروسازان به‌منظور کاهش هزینه‌های خود به ارتقا پلت‌فرم‌های خود می‌پردازند؛ بنابراین نه تنها پلت‌فرم این خودروها قدیمی نیست بلکه همه آنها به روز هستند و در سال 2012 و 2013 به ماژولار‌ پلت‌فرم ارتقا یافته‌اند که تکنولوژی به‌روزی در جهان حساب می‌آید.

وزیری با بیان اینکه یکی از موارد مهم در پلت‌فرم قوای‌محرکه و دینامیک خودرو است، می‌گوید: از آنجا که موتور و گیربکس نقش اساسی در پلت‌فرم دارد باید اشاره کنم که در خودروی 208 و 2008 که بر روی پلت‌فرم PF1 قرار دارند، موتور خودرو EP6 و EB2 است که در حال حاضر جزو خودروهای روز دنیا به حساب می‌آیند و مصرف بنزین آنها بین 5/ 4 تا 5 لیتر محاسبه می‌شود. وزیری معتقد است که صنعت خودرو ایران براساس به سه مولفه توان صنعتی‌سازی، اشتغال و خودکفایی خودروهای تولیدی آینده خود را انتخاب کرده است. وی در پاسخ به این پرسش که چرا محصولات تولیدی بر روی پلت‌فرم EMP2 که دانش روز شرکت پژو-سیتروئن به حساب می‌آید را انتخاب نکردید، می‌گوید: پلت‌فرم‌های پژو همگی ماژولار و به‌روز هستند؛ اما نباید فراموش کرد که انتخاب تکنولوژی سال 2016 نیازمند دارا بودن صنایع های‌تک و به‌روز است که این به میزان صنعتی‌سازی در کشور ما بستگی دارد. وی تاکید دارد در صورتی که صنعت خودرو ایران براساس سیر تکوین صنعت خودرو جهان پیش برود قطعا با دریافت دانش و تکنولوژی می‌تواند قدم در راه هدف خود یعنی خودروساز شدن بردارد.

3939

کد خبر 584167

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مارگزیده A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    12 1
    پژو باید جواب را بدهد . وقت تحریم ما را رها کرد
    • بی نام IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
      7 1
      نذاريدش براي فردا، الان لطفا
  • بی نام A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    9 0
    امان از تحریم
  • بی نام A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    9 0
    این بار باید خیلی محکم قرارداد بنویسیم تا تحریم دوباره مشکل ساز نشود
  • بی نام IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    7 1
    پژو باید جواب را بدهد . وقت تحریم ما را رها کرد
  • بی نام IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 9
    ﺗﻨﺪﺭ 90 ﺭا ﺟﺎﻳﮔﺰﻳﻦ ﻛﻨﻨﺪ ﺑﺎ ﻗﻴﻤﺖ ﺧﻮﺏ
  • بی نام A1 ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    1 23
    من پژو دارم . قطعاتش همه جه هست ، هر میکانیکی هم ازش سر در میاره . من نمی دونم چرا دوستان این آیتم ها رو در استفاده آسون از یک وسیله نقلیه در نظر نمی گیرن ؟
    • بی نام US ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
      18 0
      بخاطر اينكه شما بجز پژو ماشين ديگه اي سوار نشدي اين ماشين ها به اندازه اي خرابي دارن كه خود شما خوشحالي كه همه جا وسايلش هست
  • بی نام A1 ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    14 1
    من یه آزارا 2010 دارم حاضر نیستم با 30 تا پارس نو عوضش کنم
  • بی نام A1 ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    18 0
    نمیدونم باید خندید یا گریه کرد ایران قبل از کره شروع به مونتاژ خودرو کرد بعد از بیش از 50 سال کره نه تنها به کشورهایی مثل ما بلکه به اروپاو امریکا خودرو صادر میکنه و ما بعد از نیم قرن تازه شدیم مونتاژ کننده آشغالهای چینی
  • بی نام A1 ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    17 0
    تا زمانی که زور و تهدید بالای سر خودروسازان نباشد هیچ فکری برای این خودروهای بی کیفیت نخواهند کرد.
  • بی نام A1 ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    13 0
    سلام علت فوت پدر من پایین بودن شدید ایمنی 405 در تصادف بود. آشغاله بخدا
  • بی نام A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    12 0
    شآن مردم ایران خودرو های از رده خارج چند دهه قبل کشور های دیگر نیست. مرم شریف ایران شایسته بهترین خودرو ها هستند. ای کاش مسئولین و خودرو سازان به این مهم توجه می کردند.
  • بی نام A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    15 0
    سال 2016 هنوز خودروهای دهه 80 را مونتاژ و به قیمت چندین برابر ارزش واقعی آنها به مردم می فروشند. آنهم با چه خدمات فروشی قبل از تولید خودرو پول را از مشتری گرفته و بعد از چندین ماه بدقولی و معطل کردن مردم ماشینها را با اشکالات و ایرادات فنی مختلف و با هزاران منت به مشتری تحویل می دهند. بعد از نیم قرن عمر این کارخانه ها هنوز تکنولوژی 30 سال پیش دنیا رو به تعداد زیاد مونتاژ میکنن و با کیفیت بسیار پایین تر از نمونه اصلی به مردم می فروشند. دریغ از طرح و ایده نو مقایسه کنید با شرکتهای مشابه خودرو ساز دنیا
  • بی نام A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    7 0
    . میخوان باز یه فرغون بیارن دوباره جیب مردمو خالی کنند باز بگن پرایدو عوض کنید چهار چرخ بخرید .... والا پیکان از پراید بهتر بود ... لذا تجربه نشون داده بهتر نمیاد
  • بی نام A1 ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    15 0
    فایده اش چیه؟ بعد 50 سال خودروسازی حالا باید دوباره برگردیم نقطه اول و خوشحال باشیم یک خارجی داره با ما قرارداد می بنده . برین کره جنوبی را ببینید ، هم عبرت بگیرید و هم خجالت بکشید
  • بی نام A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    6 0
    رنو، پژو، فیات، هی وای من باید دائم منتظر باشیم .
  • بی نام A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    13 0
    پژوهای 206 که 15 سال پیش تولید می شد را مقایسه کنید با پژوهای امروزی ببینید چقدر عقب مانده ایم . این محصول نگاه غیر استراتژیک به یک صنعت است . نگاه غیر استراتژیک
  • بی نام A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    5 0
    پژوی گران فرقی با پیگان گران نداره . گران گرانه
  • بی نام IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 5
    به نظر من اگه کیفیتش ،شامل استحکام،قیمت وسوختش بهبود پیدا کنه چه ایرادی داره تولیدش ادامه داشته باشه؟
  • بی نام IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    9 0
    405 رو خارج کردید سمند رو چی میکنید؟نیرو محرکه 2تاشون که یکیه تازه 405 سبکتر و بهینه تره.
  • بی نام IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    7 0
    .. کجای دنیا خودروئی رو میتونین پیدا کنین که لوله هدایت هوای خنک از کولر به داخل ماشینو نذاشته باشن.... مگه داریم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مگه میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟ با این ابتکار ایران خودرو مطمئنا" پیشتازیم در دنیا....
  • بی نام IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    12 0
    به نظر بنده کلا باید در ایران خودرو و سایپا تخته بشه این ماشن ها در شان ملت ایران نیستند .ملت ایران شریفند که چندان اعتراض نمیکنند ولی این شرافت حد و مرز دارد
  • بی نام IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    5 1
    تولید این خودرو را متوقف کنید پول قطعه سازا و کارگرایی که بیکار میشن از یارانه مردم کم کنید بدین بهشون. به خدا همه راضین از اینکار
  • بی نام IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    11 0
    شما یه جایگزین برای جیب مافیای خودروسازی ایران بکنید بعد متوقف خواهد . البته مدیران خودروسازی به قول خودشون مثل ما نیستند که سوار پراید بشن ..
  • بی نام IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    5 0
    بعد جاش چه ماشینی عرضه میکنند؟ به جای حذف تنوع محصول و رقابت پذیری ابجاد شود.
  • بی نام IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    5 0
    هر چه زودتر به نفع منافع ملي است
  • بی نام IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    6 0
    تا کی تحمل جمش کنید این اشغالهارو
  • بی نام IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    2 0
    اميدوارم يه روز بياد كه بشه به خودرو داخلي باليد. اون وزير محترم هم كه از خودرو داخلي اعلام رضايت كردند خودرو شون تو پاركينگ خونشون خاك ميخوره، چون معمولا اين عزيزان با خودروهاي دولتي كارهاي روزمره رو انجام ميدن
  • بی نام IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    6 0
    به نظرم تمام محصولا ایران خودرو و سایپا پتانسیل توقف تولید رو دارند.
  • مهدی IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    2 0
    بله هر چه سریع تر انجام بشه خوبه و یعدش یک ماشین تولید کنند برای قشر کم درآمد مثل تندر که با تولیدش فهمیدن خاطرخواه داره کردنش 37 میلیون و یا مثل سوخت بنزین که قیمتش جهانیه ماشین هم قیمتش رو جهانی کنید و وارد کنند بهتره
  • حسین IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    2 0
    پـــ نـــه پـــ ادامه بدید حیفه
  • بی نام IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    3 1
    به نظر من استثنائا توی این مورد حق با منتقدان نیست. اتفاقا برعکس، پلتفرم تقریبا به روز است باتوجه به پلتفرم های بسیار قدیمی موجود در ایران و این نکته که مثلا هر ده سال یک پلتفرم جدید شکل میگیرد ، اما خود خودروهای روی این پلتفرم ها مال سه چهار سال قبل هستند که تا ایران‌خودرو و سایپا بیان شروع به مونتاژ کنن، خود پژوسیتروئن اونهارو کنار گذاشته و سراغ نسل جدید با پلتفرم ایی ام پی2 رفته اند. پلتفرم ایی ام پی2 هنوز خودروهای طراحی شده اش به بازار جهانی عرضه نشده اند و احتمالا از 2017 به بعد با 208 جدید به بازار میاد. مسئله مهم قرارداد خودروسازها اینجاست که چرا اصلا دوباره رو به فرانسوی ها آوردند و سمت همکاری گسترده تر و بیشتر با ژاپن، آلمان و حتی کره نرفتند ؟

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین