هیچ گونه مشوق سیاسی یا اقتصادی یا حتی توسل به زبان زور نمی‌تواند کره‌شمالی را منصرف کند.

کره‌شمالی همچنان جنجال می‌آفریند.کیم جونگ ایل رهبر کره‌شمالی همچنان از بازی با جامعه بین‌المللی و در راس آنها همسایگان هم‌مرز خود لذت می‌برد. کره‌جنوبی، روسیه،ژاپن،چین و ایالات متحده که از اعضای حاضر در مذاکرات شش جانبه هستند از ده روز پیش تا کنون تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا به روند پرتاب موشک این کشور پایان دهند. تلاشی نافرجام که با آغاز شمارش معکوس برای انجام این آزمایش اندک اندک در هیجان کره‌ای ها کمرنگ می‌شود.

در میان این کشورها تنها روسیه است که موضعی قابل توجه اتخاذ کرده‌است.مسکو در بیانیه‌ای از کره‌شمالی خواست که فعلا از انجام این آزمایش منصرف شود و البته به همسایگان هم هشدار داد که خویشتن‌داری خود را حفظ کنند.به باور روس‌ها پرتاب این موشک تا آن اندازه ای که جامعه بین‌المللی نگران آن است از اهمیت آنچنانی برخوردار نیست. ایالات متحده اما در میان فشار همسایگان کره‌شمالی برای متوقف کردن روند پرتاب این موشک ، بارها اعلام کره‌است که به هیچ وجه قصد حمله به این موشک را ندارد. البته وزارت امور خارجه این کشور در آخرین روزهای باقی مانده به زمان تعیین شده از سوی پیونگ یانگ، بیانیه‌ای شدید اللحن صادر کرد . در نخستین بخش این بیانیه تهدیدآمیز آمده است: این موشک را پرتاب نکنید.

همزمان اما ایالات متحده همچنان برای آرام نگاه داشتن اوضاع تاکید دارد که قصد ورود به جنگ رودررو با کره‌شمالی را ندارد. البته هیلاری کلینتون پیش از این هشدار داده بود که انجام چنین آزمایشی تبعات بسیاری برای پیونگ یانگ به دنبال خواهد داشت. هر چند چند و چون این تبعات هنوز مشخص نشده‌است.واشنگتن امیدوار است که با مدیریت صحیح این بحران در واقع مانع از ایجاد اختلال در روند مذاکرات شش جانبه و خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی شود.
کارشناسان مسائل کره بر این باورند که پیونگ یانگ به خوبی در حاشیه امن به فعالیت ‌های خود ادامه می‌دهد. این کشور برای پرتاب این موشک مصر است و هیچ گونه مشوق سیاسی یا اقتصادی یا حتی توسل به زبان زور نمی‌تواند مانع از انجام این آزمایش شود.

پیونگ یانگ به خوبی بر این حقیقت واقف است که معترضان به پرتاب این موشک می‌توانند پرونده را برای اعلام تذکر به سازمان ملل ارجاع دهند اما بیش از این هیچ تهدیدی عملی نخواهد شد. روند خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی هنوز نیمه‌تمام است و پیونگ یانگ در حال امتیاز گیری از همین موضوع است.
شاید تا چند هفته پیش که کره‌شمالی تنها خبر پرتاب این موشک را اعلام کرده‌بود، کشورهای همسایه می‌توانستند از دیپلماسی برای حل این معضل استفاده کنند اما این روزها دستگاه دیپلماسی هیچ کشوری نمی‌تواند پیونگ یانگ را منصرف کند.تمامی کشورهای حاضر در مذاکرات شش جانبه مخالف انجام این آزمایش هستند اما روسیه و چین تمایل چندانی به اعمال تحریم علیه این کشور ندارند.ژاپن و کره‌جنوبی اما دو عضوی هستند که خواهان اتخاذی استراتژی خشن‌تر در برابر آنچه که زیاده‌خواهی‌های کره‌شمالی می‌خوانند،هستند.

برخی کارشناسان بر این باورند که کره‌شمالی از نزدیک شدن بیش از اندازه به استانداردهای مورد نظر ایالات متحده و همسایگانش پشیمان است و در حقیقت به دنبال فاصله‌گیری از کشورهایی است که چندان هم به رژیم پیونگ یانگ اطمینان ندارند.کیم جونگ ایل گمان می‌کند که نزدیکی بیش از اندازه به جامعه بین‌المللی می‌تواند خطر سقوط این رژیم را به دنبال داشته‌باشد.کره‌ شمالی سرسختانه بر این باور است که این کشور طبق معاهده‌ فضایی بین‌المللی حق دارد ماهواره‌ در مدار قرار دهد.برخی منابع موثق اعلام می‌کنند که روند سوخت‌گیری این موشک آغاز شده‌است. یک مقتام ارشد وزارت دفاع ایالات متحده اما این ادعا را رد می‌کند.مقامات آمریکا، کره‌ جنوبی و ژاپن تاکید دارند که انجام موفقیت آمیز این آزمایش بدین معناست که کره‌ شمالی می‌تواند کلاهک‌های هسته‌ای نیز پرتاب کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 5845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =