ایرنانوشت:هفت‌ماه تا زمان برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری و پنجمین دوره شوراها باقی مانده اما گزارش‌ها حاکی از فعالیت چراغ خاموش احزاب برای رسیدن به گزینه مطلوب خود و تلاش برای کسب آرای حداکثری در سال 1396 است.

فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی برای انتخابات سال آینده ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا به این دلیل چراغ خاموش است که معتقدند نباید فضای کشور را زود انتخاباتی کنیم و فرصت را از دولت برای توسعه و سازندگی کشور بگیریم.

جریان‌های فعال در این انتخابات را می‌توان به چهار دسته اصولگرایان، اصلاح‌طلبان، اعتدالگرایان و حامیان احمدی‌نژاد تقسیم کرد.

با توصیه رهبر معظم انقلاب به محمود احمدی‌نژاد مبنی بر حضور نیافتن وی در عرصه انتخابات و پاسخ او به معظم‌له تکلیف احمدی‌نژادی‌ها مشخص شد. هر چند کنار رفتن احمدی‌نژاد از عرصه انتخابات،این گمانه‌زنی را در افکار عمومی ایجاد کرد که او با توجه به سوابق گذشته خود بی‌تفاوت نمی‌نشیند و به همراه حامیانش از نامزد دیگری حمایت می‌کند یا بر روی انتخابات شوراهای اسلامی به‌خصوص شورای اسلامی پایتخت تمرکز خواهد کرد اما با این حال عبدالرضا داوری یکی از نزدیکان رییس‌جمهوری سابق اعلام کرد که احمدی‌نژاد و حامیانش براساس رهنمود رهبر معظم انقلاب اسلامی تا سال 1396 از سیاست‌ورزی منع شده‌اند و هیچ فعالیتی نخواهند داشت.

اصولگرایان نیز که در دو انتخابات گذشته نتوانستند پیروزی مدنظر خود را کسب کنند بار دیگر عزم خود را جزم کرده‌اند تا بتوانند با ایجاد یک وحدت و اجماع کامل، خود را برای انتخابات آینده آماده کنند و این بار نیز محوریت همچنان جامعه روحانیت مبارز است.

اصولگرایان در انتخابات سال آینده علاوه بر تلاش در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری به‌طور ویژه روی انتخابات شورای اسلامی شهر تهران تمرکز دارند.

برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از اجماع اصولگرایان برای نامزدی محمدباقر قالیباف در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده است که حسین قربان‌زاده از نزدیکان او گفت: قالیباف حتما در ماه‌های آینده نظر خود را برای ورود اعلام می‌کند اما تاکنون در این زمینه اظهارنظر نکرده است.

اصلاح‌طلبان نیز که توانسته‌اند در دو انتخابات گذشته گام‌های اول و دوم را طی کنند حال به‌دنبال آن هستند تا پیروزی گام سوم را به‌دست آوردند و بر دو عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی تمرکز کرده‌اند که گزینه آنان برای انتخابات ریاست‌جمهوری همچنان حسن روحانی است و جز او گزینه‌ای دیگر ندارند.

اختلاف ایجادشده در اردوگاه اصلاح‌طلبان بر سر تشکیل شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان است که برخی احزاب حامی این تفکر معتقدند ترکیب این شورا نباید اعضای حقیقی باشد بلکه باید احزاب در این شورا محور قرار بگیرند.

اعتدالگرایان نیز به‌عنوان یک جریان سیاسی برای انتخابات سال آینده برنامه‌ریزی دارند و حسن روحانی را نامزد موردحمایت خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌دانند و در حال برنامه‌ریزی برای انتخابات شوراهای اسلامی در تهران و مراکز استان‌ها هستند.

این روزها با وجود فعالیت چراغ خاموش احزاب برای انتخابات سال 1396، بحث‌ها و گمانه‌زنی‌ها مبنی بر حضور افراد مختلف در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح می‌شود و نام برخی چهره‌های سیاسی بر زبان‌ها جاری است اما هیچ‌کدام از شایعات تایید یا تکذیب نشده و شاید دلیل آن این باشد که بسیاری افراد منتظر نظرسنجی و سنجش رقیب خود برای اعلام‌حضور در عرصه انتخابات هستند.

روحانی بهترین گزینه اصلاح‌طلبان در انتخابات/اصلاح‌طلبان دست به رفتار انتحاری نمی‌زنند

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با اشاره به راهبرد اصلاح‌طلبان برای انتخابات سال آینده ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی گفت: در شرایط کنونی بهترین و برترین گزینه‌ای که جریان اصلاح‌طلب برای انتخابات آینده ریاست‌جمهوری به آن فکر می‌کند، شخص حجت‌الاسلام حسن روحانی است.

محمدجواد حق‌شناس افزود: همان‌طور که اصلاح‌طلبان گام اول را در انتخابات سال 1392 و گام دوم را در انتخابات سال 1394 برداشتند بنای آنان این است بتوانند گام سوم را در انتخابات سال 1396 با همان فرمول قبلی البته با اشتباه‌های کمتر و وحدت‌نظر بیشتر بردارند.

وی ادامه داد: اصلاح‌طلبان تلاش خود را در این چارچوب انجام می‌دهند که با وفاق حداکثری و در عین حال با توجه به شرایط و حساسیت کشور براساس مشارکت حداکثری مردم در امر انتخابات و توجه به حقوق آن‌ها و نیازی که جامعه برای معرفی نیروهای کارآمد و شایسته و توانمند دارد و همچنین براساس شایسته‌سالاری و تقویت نهادهای مدنی حرکت کنند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: در ارتباط با بحث ریاست‌جمهوری همه تلاش اصلاح‌طلبان بر این است که بتوانند به یک وفاق حداکثری برسند و براساس فرمول سال 1392 حرکت کنند.

حق‌شناس با تاکید بر این‌که برنامه مجموعه اصلاح‌طلبان این است که در انتخابات سال آینده از آقای روحانی حمایت کنند، اظهار داشت: باید به‌خاطر داشته باشیم که انتخابات ریاست‌جمهوری در واقع یک بازیگر ندارد بلکه بازیگران متعددی در این عرصه وجود دارند.

وی انتخابات را به یک بازی شطرنج تشبیه کرد و یادآور شد: در این بازی ممکن است آنقدر که شما به منافع ملی، مشارکت سیاسی و حقوق اساسی مردم بابت داشتن حق رای و حق آزادی رای یا حق حضور در انتخابات توجه دارید طرف مقابل توجه نداشته باشد.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با طرح این سوال که اگر در این بازی دوطرفه شطرنج طرف مقابل با یک حرکت انتحاری حمله‌ور شد و وزیر شما را حذف کرد، آیا شما باید بازی را تعطیل کنید؟ گفت: طبیعتا در یک نگاه واقع‌گرایانه به عرصه سیاست فکر نمی‌کنم جریان اصلاح‌طلب بخواهد دست خود را ببندد و دست به یک رفتار انتحاری در عرصه سیاست ایران بزند.

حق‌شناس افزود: فکر نمی‌کنم جریان اصلاح‌طلب بخواهد مانند چند دوره پیش که برخی سیاست تحریم انتخابات را پیشه کرده بودند حرکت کند، توجه اصلاح‌طلبان حضور حداکثری در انتخابات و پای صندوق رای و توجه به آرای خاکستری است که طبیعتا رقیب نمی‌تواند رای آن‌ها را جذب کند و تلاش می‌کند آنان را از حضور در پای صندوق رای ناامید کند.

وی ادامه داد: همچنین ممکن است طرف مقابل دست به یک رفتاری غیرقابل پیش‌بینی بزند، همان‌طور که در انتخابات سال 1392 هیچ کس پیش‌بینی نمی‌کرد آقای هاشمی رفسنجانی به‌عنوان چهره‌ای شناخته‌شده با سوابقی روشن در انقلاب اسلامی عدم احراز صلاحیت شود، لذا جریان اصلاح‌طلب باید به تمام احتمالات توجه کند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی همچنین در خصوص برخی اظهارنظرها پیرامون تشکیل نشدن شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان برای انتخابات شوراهای اسلامی با توجه به عملکرد این شورا در انتخابات گذشته گفت: در جریان احزاب اصلاح‌طلب دو دیدگاه وجود دارد که این دو دیدگاه در حال گفت‌و‌گو هستند و سعی می‌کنند به نظر واحد برسند.

حق‌شناس خاطرنشان کرد: طرفین براین باور هستند که شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان می‌تواند با اشتباه کمتر ظاهر شود و حتی تلاش می‌شود یک شورای سیاستگذاری جدید شکل بگیرد تا در ترکیب و شرح وظایف و در زمان بتواند با اشتباه کمتر و کارآمدتر ظاهر شود.

وی ادامه داد: طرفین تلاش می‌کنند به یک نظر واحد برسند و من مطمئن هستم این اتفاق خواهد افتاد.

هیچ حزب اصلاح‌طلبی نیست که بخواهد از روحانی عبور کند

از سوی دیگر دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی نیز درباره راهبرد اصلاح‌طلبان برای انتخابات سال آینده اظهار داشت: شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس دهم شکل گرفت و تمام اصلاح‌طلبان تاثیرگذار در انتخابات موافق این شورا بودند که کار آن با آغاز به‌کار مجلس دهم به پایان رسید.

محمدرضا راه‌چمنی افزود: برای اینکه در انتخابات سال آینده شوراهای اسلامی چه سازو کاری انجام پذیرد برخی اصلاح‌طلبان معتقدند که شورای قبلی تداوم داشته باشد و برخی معتقدند چنین موردی نیاز و ضرورت ندارد که ما شورایی راه بیندازیم که بیش از 50 درصد اعضای شورا اشخاص حقیقی باشند.

وی ادامه داد: ما احزاب اصلاح‌طلبی داریم که سابقه اصلاح‌طلبی دارند و در سطح استان‌ها دفاتر دارند که می‌توانیم به‌جای اشخاص از احزاب استفاده کنیم.

دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی گفت: اگر شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بخواهند برای انتخابات سال آینده تشکیل شود این شورا دربرگیرنده همه اصلاح‌طلبان نیست و به همین دلیل تعدادی از احزاب اصلاح‌طلب با تداوم شورای سیاستگذاری قبلی مخالف هستند.

راه‌چمنی افزود: انتخابات را احزاب اداره و مدیریت می‌کنند و اگر اعتقاد داریم جامعه باید به سمت حزبی شدن حرکت کند مصلحت نیست که بخواهیم احزاب را دور بزنیم و اشخاص را جایگزین احزاب کنیم لذا آن‌هایی که مخالف تداوم شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان هستند یک استدلال منطقی دارند.

وی با بیان این‌که احزاب اصلاح‌طلب باید خودشان برای انتخابات شوراهای اسلامی برنامه‌ریزی کنند، یادآور شد: 15 حزب و گروه سیاسی اصلاح‌طلب کمیته انتخابات جبهه احزاب اصلاح‌طلب را تشکیل داده‌اند و جلسه داشتند که از جمله این احزاب می‌توان به حزب اعتماد ملی، مجمع نیروهای خط امام(ره) و حزب مردمسالاری اشاره کرد.

دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی گفت: اجماعی در بین اصلاح‌طلبان برای تداوم شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان وجود ندارد و اعتقاد بر این است که در انتخابات باید احزاب‌محور باشند و همه اشخاص حقیقی نیز با احزاب همکاری کنند لذا اشخاص حقیقی نباید جایگزین احزاب شوند.

راه‌چمنی افزود: تا جایی‌که اطلاع دارم برای انتخابات سال آینده ریاست‌جمهوری هیچ حزب اصلاح‌طلبی نیست که بخواهد از روحانی عبور کند.

وی ادامه داد: بعید می‌دانم محمدرضا عارف نیز قصدی برای حضور در انتخابات سال آینده داشته باشد، شاید برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1400 بیاید. البته در عالم سیاست هرچیزی امکان‌پذیر است.

تشکیل شورایی از فعالان سیاسی اصولگرا برای انتخابات آینده

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز نیز درباره فعالیت‌های این تشکل و راهبرد اصولگرایان برای انتخابات سال آینده گفت: با احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌های اصولگرا برای انتخابات سال آینده رایزنی می‌کنیم، این تشکل علاوه بر انتخابات سال آینده ریاست‌جمهوری در انتخابات شوراهای اسلامی نیز ورود می‌کند.

غلامرضا مصباحی مقدم افزود: برای انتخاب نامزد اصلح در انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی با احزاب و گروه‌ها و شخصیت‌ها رایزنی می‌کنیم و با مشورت آنان به جمع‌بندی می‌رسیم.

وی یادآور شد: جامعه روحانیت مبارز در انتخابات سال آینده به‌طور مستقیم به انتخابات شورای اسلامی شهر تهران ورود پیدا می‌کند و به‌طور غیرمستقیم نیز به انتخابات شوراهای اسلامی در شهرستان‌های کشور وارد می‌شود.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز خاطرنشان کرد: شورایی از فعالان سیاسی تشکیل می‌دهیم که از این شورا هیات‌رییسه‌ای انتخاب می‌شود و کار را دنبال می‌کند.

اجماع اصولگرایان روی یک نامزد/ قالیباف هنوز برای ورود به انتخابات تصمیم نگرفته است

حسین قربان‌زاده دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی و از نزدیکان محمدباقر قالیباف نیز در پیش‌بینی خود از فعالیت اصولگرایان برای انتخابات سال آینده گفت: پیش‌بینی من این است در این انتخابات اصولگرایان به‌دلیل تجربه‌ای که در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته و مجلس به‌دست آوردند حتما یک مسیر دیگر را دنبال می کنند که یکی از ابعاد اجماع بر یک نامزد در انتخابات ریاست‌جمهوری و یک فهرست برای انتخابات شورای اسلامی شهر خواهد بود.

وی با اشاره به توصیه رهبر معظم انقلاب به محمود احمدی‌نژاد برای شرکت نکردن در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده، اظهار داشت: مهمترین پیام این توصیه تاکید بر برگزاری یک انتخابات به دور از احساسات است، در واقع تاکید رهبر معظم انقلاب بر این بود که در انتخابات ریاست‌جمهوری باید برنامه نامزدها با هم رقابت کند.

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی گفت: جریان اصولگرا در تابعیت از نظر رهبری حتما این مسیر را دنبال می‌کند تا انتخاباتی برگزار شود که تمرکز و رقابت بر سر برنامه نامزدها باشد.

قربان‌زاده افزود: انتخاباتی که بیشتر به جایگاه رییس دستگاه اجرایی توجه و در آن موضوعاتی مطرح شود که دعواهای سیاسی را به‌دنبال دارد، سودی برای مردم ندارد و یک فضای دوقطبی را در کشور ایجاد می‌کند؛ مضرات این‌گونه رقابت‌ها را در دوره‌های پیش دیده‌ایم.

وی ادامه داد: یکی از آفت‌های انتخابات دوقطبی سیاسی، نزاع بر سر مسائلی است که کمترین ارتباط را با وظایف و اختیارات رییس قوه مجریه دارد و به همین دلیل وعده‌های نامزد پیروز در رقابت انتخاباتی فراتر از حدود و اختیارات جایگاه رییس قوه مجریه است و در مواجهه با آن مطالبات دچار چالش می‌شود و این را در دوره‌های مختلف شاهد بودیم.

دبیر‌کل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی گفت: نیازمند انتخاباتی هستیم که جریانات در قالب چارچوبی که قانون اساسی برای ریاست قوه مجریه تعیین کرده فعالیت کنند و برنامه نامزدها و جریانات مختلف مدنظر قرار گیرد.

قربا‌ن‌زاده افزود: در انتخابات سال 96 شاهد چنین رقابتی خواهیم بود، روحانی به‌عنوان نامزد دولت مستقر حضور دارند و از این طرف نمایندگانی از سوی جریان اصولگرا در طول ماه های آینده مطرح می‌شوند.

وی ادامه داد: در گذشته شورای ائتلاف اصولگرایی شکل می‌گرفت و جریانات مختلف دور هم می‌نشستند و به جمع‌بندی می‌رسیدند که با چه فرمولی افراد را انتخاب کنند ولی این دوره هنوز این شورا شکل نگرفته تا بدانیم این فرمول به چه صورت است.

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی خاطرنشان کرد: تجربه دو انتخابات گذشته این ضرورت را ایجاب می‌کند که تجدیدنظری در فرمول انتخاباتی اصولگرایان صورت بگیرد، هرچند هنوز فرصت برای این کار وجود دارد اما تاکنون هیچ فرمول خاصی تعیین نشده است.

قربان‌زاده اظهار داشت: امیدواریم در انتخابات سال آینده شاهد یک رقابت عقلانی و در چارچوب اصول باشیم.

وی درباره حضور محمدباقر قالیباف در عرصه انتخابات 96 نیز گفت: قالیباف حتما در ماه‌های آینده نظر خود را برای ورود اعلام می‌کند اما تا کنون در این زمینه اظهارنظر نکرده است. طبیعتا ما از نظر گفتمانی معتقدیم مدل مدیریتی محمدباقر قالیباف برای جامعه و کشور مطلوب است و در هر برهه و دوره‌ای معتقدیم باید از ظرفیت‌های وی استفاده شود.
حامیان احمدی‌نژاد فعالیتی برای انتخابات شوراها و ریاست‌جمهوری نخواهند داشت

عبدالرضا داوری یکی از نزدیکان رییس‌جمهوری سابق درباره مباحث مطرح‌شده پیرامون ورود حامیان محمود احمدی‌نژاد به عرصه انتخابات شوراهای اسلامی افزود: وقتی رهبر معظم انقلاب حضور احمدی‌نژاد را در انتخابات به صلاح ندانستند و نوعی فعالیت وی در انتخابات را نهی کردند، در واقع جریان احمدی‌نژاد را از سیاست‌ورزی نهی کردند.

داوری افزود: انتخابات تنها یک روز خاص نیست بلکه یک فرآیند است لذا وقتی از انتخابات کنار گذشته می‌شوید از این فرآیند کنار گذاشته شده‌اید که محور اصلی این فرآیند سیاست‌ورزی است.

وی ادامه داد: جریان احمدی‌نژاد تا سال 1396 از سیاست‌ورزی منع شده و کنار گذاشته شده‌اند طبیعتا وقتی از سیاست‌ورزی کنار گذاشته می‌شوند از هر نوع فعالیت سیاسی امتناع می‌کنند.

این فرد نزدیک به محمود احمدی‌نژاد گفت: انتخابات شوراهای اسلامی شهر و حمایت از یک فرد خاص در انتخابات ریاست‌جمهوری همه از جنس سیاست‌ورزی و فعالیت سیاسی است بنابراین با توجه به این‌که جریان احمدی‌نژاد از سیاست‌ورزی منع شده‌اند، طبیعی است که فعالیت در انتخابات شورای اسلامی شهر یا حمایت از دیگر نامزدها نخواهند داشت و حامیان احمدی‌نژاد تا سال 1396 در صحنه سیاست نخواهند بود.

روحانی گزینه اعتدالگرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری/ احتمال ائتلاف با اصلاح‌طلبان

رییس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان نیز با اشاره راهبردهای این جبهه در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی افزود: براساس خط فکری خود که همان مستقل و اعتدالگرایان است برای انتخابات ریاست‌جمهوری گام برمی‌داریم.

قدرت‌الله حشمتیان تاکید کرد: هنوز به جمع‌بندی کامل برای حمایت از فرد خاصی در انتخابات سال آینده نرسیده‌ایم اما دولت روحانی را حمایت کردیم و می‌کنیم.

وی با بیان این‌که گزینه ما برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده تا این لحظه آقای روحانی است، اظهار داشت: کمیسیون انتخابات در این جبهه فعال است و همزمان با شکل گرفتن ستاد انتخابات کشور روسای کمیته‌های مختلف را انتخاب می‌کنیم.

رییس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان گفت: اگر روحانی قدری به خواسته‌های مردم بیشتر توجه کند، ما همانند گذشته از وی حمایت می‌کنیم.

حشمتیان افزود: در خصوص بحث انتخابات شوراهای اسلامی نیز راهبرد ما این است تا با برخی از جریان‌ها همسو شویم و احتمال دارد با اصلاح‌طلبان ائتلاف کنیم و در تهران و مراکز استان‌ها لیست دهیم.

۲۹۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 586490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =