رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه مصاحبه با شبکه روتانا در دبی با اشاره به طرح شکایت بازماندگان قربانیان 11 سپتامبر از عربستان سعودی در مجلس آمریکا گفت: " وزرای دادگستری و امور خارجه کشورمان را مامور پیگیری این مشکل و حمایت از عربستان سعودی کردم."

به گزارش خبرآنلاین، وي افزود؛ محمد بن نایف ولی عهد عربستان سعودی گفتند ترکیه و عربستان سعودی مورد هدف قرار گرفته اند، به همین دلیل به حمایت از یکدیگر نیاز داریم. متوجه هستیم که تمامی کمین ها و نقشه ها علیه اسلام است. بنابراین جهان اسلام باید متحد باشد. در غیر این صورت خسارت زیادی خواهیم داد.

اردوغان گفت: موصل متعلق به مردم این شهر است. تلعفر نیز متعلق به مردم آن است. هیچ کس حق تصرف این مناطق را ندارد. پس از آزادی موصل از دست داعش، فقط باید عرب‌های سنی، ترکمن‌ها و کردهای سنی در آنجا بمانند.

تاکنون 600 هزار نفر در سوریه کشته شده اند. قصد ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه و پاکسازی 5 کیلومتر از وجود تروریسم برای بازگشت مردم را داریم.

با مخالفان معتدل سوریه همکاری می کنیم. 30 الی 40 هزار نفر در چارچوب عملیات سپر فرات علیه داعش به جرابلس بازگشته اند.
برای برادران پناهجو 12.5 میلیارد دلار هزینه کردیم. این وظیفه انسانی ما است. از سوی دیگر غرب از انجام مسئولیت می گریزد. نهاد‌های بین المللی نیز تاکنون فقط 520 میلیون دلار در این زمینه هزینه کرده اند.

 مانند یک سلول سرطانی عمل می کنند. برای حفظ دولت اعضای این گروه را از ادارات اخراج می کنیم. آنها قصد داشتند دولت را سرنگون کند. افراد وابسته به این گروه را می شناختیم، ولی از خائن بودن آنان خبر نداشتیم. نمی توان این گروه را "جماعت" نامید، بلکه گروه تروریستی است.

وضعیت مصر کاملا متفاوت از ترکیه است. در آنجا وزیر دفاع رئیس جمهور منتخب مردم مصر را برکنار و سپس انتخابات نمایشی برگزار کرد، ولی در ترکیه چنین نیست. وقتی که به مردم خود فراخوان دادم تا در میادین سرازیر شوند، صد‌ها هزار نفر بیرون آمدند و با جنگنده‌های اف 16 مبارزه کردند. به مردم خود افتخار می کنم. عادی سازی روابط ترکیه و مصر را منوط به آزادی محمد مرسی، رئیس جمهور منتخب مصر و تمام مخالفان کودتا می دانم.

رئیس جمهور ترکیه : "قصد داریم تا سال 2023 بودجه بخش تحقیق و توسعه را 3 درصد افزایش دهیم. ترکیه باید صاحب 10 برند معروف در جهان باشد. در گذشته نمی توانستم حتی یک تفنگ ساده بسازیم، اما اکنون پهپاد را با مهمات تولید می کنیم. این‌ها قول می دهند اما انجام نمی دادند. ما در قبال افرادی که از بمباران فرار کرده وظیفه انسانی خود را انجام می دهیم. کودتای نافرجام 15 جولای، نسل جدید اقدام تروریستی است".

وی افزود: "من به ملتم که هر وقت لازم باشد خود را به زیر تانک انداخته و از اقدام به کودتا جلوگیری می کند، افتخار می کنم. یک سرکرده تروریست ، 17 سال است که در مزرعه ای به وسعت 40 هکتار پادشاهی می کند و به ما تحویل داده نمی شود. این تروریست می گوید به فعالیت در 172 کشور ادامه می دهیم. ما هم به این کشورها می گوییم: هوشیار باشید".

اردوغان تصریح کرد: "جهانیان باید برای مقابله با اقدامات تروریستی در آماده باش باشند. جهان با سرعت به سوی جوّی خطرناک و پر از هرج و مرج می رود".

رئیس جمهور ترکیه گفت: انجام اصلاحات در ساختار شورای امنیت سازمان ملل متحد در کوتاه ترین زمان ممکن، به نفع آینده تمام جهان خواهد بود.

 "سازمان ملل متحد امروزه نه مجری عدالت، بلکه باری بر دوش انسانیت است. به نظر من 20 کشور باید عضو دایمی شورای امنیت باشند. ده عضو دیگر نیز هر دو سال یک بار از بین 193 عضو این سازمان انتخاب شوند. در شورای امنیت حتی یک کشور اسلامی برای نمایندگی از یک میلیارد مسلمان حضور ندارد".

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 586492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    8 11
    تو چرا جوش عربستان را میزنی همه میدونند که عربستان پشت حملات تروریستی 11 سپتامبر بوده
  • بی نام IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    7 10
    تو که میگی تروریسم بده و باید باهاش برخورد بشه چرا با جبران خسارت قربانیان 11 سپتامبر توسط عربستان مخالفی؟