روزنامه اطلاعات نوشت:کارلوس تاوارس مدیرعامل اتحاد پژو ـ سیتروئن چهارشنبه و پنجشنبه دو قرارداد همکاری پیاپی با ایران‌خودرو و سایپا منعقد کرد تا در دور تازه همکاری اروپا با ایران، دوباره پژو یکه‌تاز بازار ایران شود.

 هیچ‌گاه آمار دقیقی از فروش پژو به ایران منتشر نشده است اما تاوارس در حاشیه قرارداد چهارشنبه گفت که چهار میلیون خودرو پژو در خیابانهای ایران راه می‌روند. این یعنی یک‌چهارم همه چهارچرخه‌هایی که در خیابانهای ایران راه می‌روند مارک پژو دارند و پژو بابت ساخت همه آنها در ایران سود برده است، هم از مسیر فروش قطعات و هم از راه دریافت «رویالیتی».۱

میزان سودی که پژو از بازار ایران برده است را بعضی ۱۰ میلیارد دلار و برخی بیشتر از آن برآورد می‌کنند. جالب آنکه این خودروساز فرانسوی، با همه سودی که از بازار ایران برده بود و طی سال‌هایی – به خاطر اهمال مسئولان در آوردن رقیب جدی – بازار ایران را به قبضه خود درآورده بود، به محض اجرای تحریم‌ها و با اولین سوت آمریکا ایران را ترک کرد. مدیرعامل پژو این را در مصاحبه چهارشنبه تأیید کرد و گفت که به خاطر همکاری با جنرال‌موتورز آمریکا ناچار بودیم ایران را ترک کنیم. جالب‌تر آنکه وقتی پژو ایران را ترک کرد و به خاطر ضعف تکنولوژی شرکت داخلی،‌ پژوها آتش گرفتند و برخی ایرانیان را زنده‌زنده سوزاندند، پژو همچنان به خاطر تولید این محصول در ایران، به ازای تولید این تابوت‌های شعله‌ور، رویالیتی دریافت می‌کرد و مدیرعامل پژو در همان مصاحبه درباره غرامتی که باید این شرکت به ایران بپردازد، گفت: این موضوع محرمانه است!

پژو، هرگز در زمره خودروسازان برتر دنیا محسوب نمی‌شود و اکنون از لحاظ تکنولوژی حتی از برخی خودروسازان کره‌ای عقب‌تر است. از سویی، پژو بابت میلیاردها دلار سودی که از بازار ایران کسب کرده است، تاکنون حتی یک دلار در ایران سرمایه‌گذاری نکرده است و البته این،‌ هم به معنای زرنگی مدیران این شرکت در کسب منفعت برای خود و هم به معنای اهمال و بی‌توجهی شریک دولتی پژو در ایران طی بیش از دو دهه بوده است که بازار وسیع و بزرگ و پرسود خودرو ایران را دودستی تقدیم این خودروساز درجه سه دنیا کرده‌اند.

مردم حق دارند سؤال کنند چه شده است که بازار ایران سالیان متمادی باید دودستی تقدیم پژو شود؟ چرا در دورانی که پژو میلیونها خودرو در ایران فروخت و میلیاردها دلار کسب کرد، یک دلار در ایران سرمایه‌گذاری نکرد؟ چرا انتقال تکنولوژی انجام نداد؟ چرا مرکز تحقیقات دایر نکرد؟ چرا به دانشجویان ایرانی بورسیه نداد؟ چرا مرکز خدمات پس از فروش دایر نکرد؟ چرا در دورانی که ایران تحریم شد، از ایران رفت و در برابر خودروهایی که در خیابان آتش می‌گرفتند احساس مسئولیت نکرد و چرا کماکان حق تولید می‌گرفت؟ چرا تا تحریم‌ها رفع می‌شوند اولین شرکتی که سراسیمه خود را به ایران می‌رساند تا قرارداد تولید سالانه ۲۰۰هزار دستگاه خودرو ببندد دوباره پژو است؟ اصلاً ایران‌خودرو چه دینی به پژو دارد که باید ایران را عرصه تاخت و تاز این شرکت کند و ایران‌خودرو را به انحصار تولید پژو درآورد و تازه اگر می‌خواهد انحصار را بشکند، پای مونتاژ خودروهای عقب‌مانده چینی را باز می‌کند؟

45302

کد خبر 587836

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    2 27
    سلام فروش بالاي پژو به معني زرنگي مديران اين شركت نيست .
  • بی نام IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    9 2
    اینکه پژو تکنولوژی های روز دنیا را ندارد شاید صحبت درستی نباشد که نویسنده این روزنامه به آن پرداخته است اما در اینکه تکنولوژیها و خودروهای قدیمی و نه چندان مطلوب را وارد کشور میکنند شکی در آن نیست. رنو هم تقریبا همین گونه عمل میکند و به جای خودروهای ایمن و روز اروپا از خودروهای ساخته و عرضه شده در هند و آمریکای جنوبی برای بازار ایران استفاده میکند. شرکتهای اروپایی با خودروهای قدیمی علت اصلی این موضوع هم به سودی بر میگردد که به جیب دو خودروساز بزرگ داخلی و البته دلالان میرسد. مثلاچرا وزارت صنایع با رنوبرای تولیددو خودروی قدیمی و ازرده سیمبل و داستر آنهم از دو سال آینده قرار داد بست؟ یا همین رونمایی از 4 خودروی جدید پژو که قدیمی و از نظر عملکردی ضعیف هستند اما مردم ناچارند و میخرند
    • بی نام IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
      7 2
      پژو بعد از ساختن 405 از بازار آمریکا اخراج شد و در اکثر کشورهای دنیا جایی نداره مگر کشورهایی با سطح درآمد ما که احتیاج به خودرو ارزان دارند. این مسئله ثابت شده است و بحث بیشتر هدر دادن وقته.
    • بی نام IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
      3 5
      به نظرم بعضی موارد توی روزنامه به غلط و با بی اطلاعی نوشته شده. نه پژو خودروساز ضعیف و درجه سومه و نه رنو ، که اتفاقا خیلی هم موفق هستند و خودروهای خوبی هم دارند که در خیلی از بازارها جواب خودشونو پس میدن. اما مشکل اینجاست که این شرکتها مگه خودشون اومدند ؟ چه کسانی این شرکتهارو آوردند و قرارداد بستند ؟ اگر ما دولت و مسئولان از اونها میخواستیم و اجازه نمیدادیم که با مدلهای قدیمی و از رده خارج به تولید بپردازند، مگر میتونستن نه بگویند ؟ مشکل اصلی از دولتها و مسئولانه که همیشه در جهت منافع مافیاها و سودجویان قدم برمیدارن و ذره ای به فکر آسایش و راحتی و امنیت مردم نیستن. سیمبل فیس لیفت الان در نمایشگاه پاریس 2016 رونمایی شده و داستر هم که قراره تولید شه مدل 2018 هست که هنوز رونمایی نشده.
  • بی نام A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    13 4
    پژو رو هیچ کس تو آمریکا نمی خره برای چی ما باید بخریم؟
    • بی نام A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
      8 1
      برای اینکه پژویی ها رو پول دارتر کنیم
    • بی نام IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
      2 2
      پژو اصلا در بازار آمریکا حضور نداره که کسی بخواد بخره.
  • بی نام A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    16 1
    پژو به کل ملت ایران خیانت کرده چرا که هیچ وقت مدل های روزش رو به بازار ایران نفرستاد چه قدر زود همه چیز رو فراموش میکنیم
  • بی نام A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    14 1
    نگاه مردم در اروپا و امریکا به ماشینهای فرانسوی همون نگاهیه که ما نسبت به ماشینهای چینی داریم. اونجا افراد در بدترین شرایط هم حاظر نیستن ماشین فرانسوی بخرن چون از نظر کیفیت اصلا قابل مقایسه با تولیدات بقیه شرکتهای ماشین سازی دنیا نیستن.
  • بی نام A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    6 0
    این ماشین در اروپا نهایا 30 هزاریورو قیمت داره ولی بیاد ولی وقتی درایران تولید میشه یعنی مونتاز میشه قیمتش سربفلک میزنه
  • بی نام A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    2 11
    من 206 مدل1381 دارم که خیلی راضی هستم
  • بی نام A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    5 0
    بازم سر ایران خودروییها رو رییس کلاهبردار پژو گول مالیده اونا هم میان سر ما ملت مظلومو گول میمالن آخه اینا ماشینن؟
  • بی نام A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    8 0
    بگم این مدیر ایران خودرو همون کارکفاشیانو میکنه این پژو هم همون جیووا بنجوله چن وقت دیگه گندش میاد اینا هم سر این آقایون کلاه گذاشتن و نهایت سر من و شما
  • بی نام A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    7 0
    تولید؟ کدوم تولید؟ همش مونتاژه
  • بی نام A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    5 0
    تنها جایی از دنیا که فکر میکنن پیشرفت در صنعت و دستیابی به فن آوری موجب بیکاری میشه ما هستیم. وقتی اتومبیل وارد ایران شد هم رفته رفته گاری چی ها و چرخه به اصطلاح قطعه سازی و تعمیرات انها ناکارآمد و بیکار شد.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    5 0
    از آنجايي كه خودمان مقصر اصلي در تداوم چنين كارها و برخوردها با خودمان هستيم ، پس متاسفانه خودمان به دست خودمون بستر لازم براي وجود و ادمه اين ارابه ها را فراهم كرده ايم و شايد خلايق هر چه لايق در دستور مديران هست
  • بی نام IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    8 0
    من با انهدام کارخانه های خودرو سازی ایران موافقم
  • بی نام IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    4 0
    شآن مردم ایران خودرو های از رده خارج چند دهه قبل کشور های دیگر نیست.
  • بی نام A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    4 0
    به نظر بنده کلا باید در ایران خودرو و سایپا تخته بشه این ماشن ها در شان ملت ایران نیستند .ملت ایران شریفند که چندان اعتراض نمیکنند ولی این شرافت حد و مرز دارد
  • بی نام A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    4 0
    شما یه جایگزین برای جیب مافیای خودروسازی ایران بکنید بعد متوقف خواهد . البته مدیران خودروسازی به قول خودشون مثل ما نیستند که سوار پراید بشن ...، مثل اینکه ما رعیت هستیم و اونا ارباب
  • بی نام IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    1 0
    بحث نظر مردم نیست بحث قراردادهای جدیدی است که ارزانتر است ولی مطمئنا قصد دارید اجناس جدید را با قیمت بیشتر تولید کنید که باعث مخالفت در نظرم میشود. اگر ارزانتر و توسط مدیر غیر مسلمان و غیر بومی تولید شود خوب است.
  • محمد US ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    6 2
    الان اگه ما هم بخواهيم حرف بزنيم همين خبر انلاين سانسورش ميكنه.ولي اين رو بگم كه واقعاً گذشته از سياست هيچگاه پژو خودروساز برتري در دنيا و اروپا كه هيچي در خود فرانسه هم نبوده .حالا رنو يه چيزي.ولي ايكاش بجاي پژو حداقل دنبال آلمانيها يا ژاپني ها مي رفتيم كه انسانهاي صادقتري هستند.حداقل بخاطر روابط اجتماعي معروف اونها عرض ميكم.اينو رو هم بگم كه حتي كره ايها از فرانسويها بهتر بودن چون تكنولوژي آلمان و آمريكا پشت خودروهاي اونهاست.
  • بدون نام ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    1 0
    بازم روزنامه اطلاعات که به حامی پروپاقرص دولت مشهوره هم دادش درومده

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین