تعزیه‌خوانی پیشانی هنر نمایشی خراسان جنوبی/وقتی عشق به ارادت به‌روی صحنه می‌رود...

تعزیه یکی از رسومات ایران زمین در ایام محرم است تا دلسوختگان اباعبدالله(ع) بدین وسیله ارادت و عشق خود را به خاندان خورشید خون به نمایش دربیاورند.

محبوبه قاسم‌زاده:داستانی حسینی بروی صحنه نمایش است؛ عده‌ای لباس قرمز پوشیده و عده‌ای سبزپوش هستند؛ شمشیری قرمز رنگ در آسمان به چرخش درمی‌آید؛ صحنه شور می‌گیرد و یاحسین یاحسین تماشاچیان به زبان می‌آید؛ شمشیر که به زمین می‌رسد، نوا حزن‌انگیز می‌شود و فضای صحنه نمایش سنگین.

خون بر زمین می‌چکد و حالا ‌سپیدپوشان به صحنه می‌آیند؛ این صحنه‌ پر است از لحظات وداع و اشک.

تمام حواس هنرمندان صحنه به متن و اشعار آن معطوف شده چراکه گفتن جمله‌ای خارج از برنامه و فراموشی اشعار موردنظر، آن احساس عمیقی که در مخاطب ایجاد شده است را برهم می‌زند.

این‌جاست که تعزیه بر تارک هنر نمایش آئینی می‌نشیند و متن آهنگین آن شور حسینی را در مخاطب ایجاد می‌کند.

از کودک گرفته تا پیر هریک در نقش‌های مختلف در این هنر نمایشی ایفای نقش می‌کنند تا به خاندان خورشید خون ارادت خود را نشان دهند.

صحنه کربلا صحنه‌ای سرشار از درس‌ها و پيام‌هايي از آزادي و آزادگی امام حسين(ع) و شجاعت ياران وفادارشان است.

هرچه به روزهای پایانی دهه نخست محرم نزدیک‌تر می‌شویم، شور حسینی بیشتر در کوچه و خیابان‌ها نمایان می‌شود و پیر و جوان به دنبال اظهار ارادات خود به خاندان عشق از هر راهی هستند.

خراسان جنوبی سرزمین کهن با آداب و رسوم متعدد در ایام مختلف سال است؛ ایام عزای حسین(ع) نیز همراه با برگزاری ده‌ها آئین کهن و بومی در این استان است.

تعزیه یکی از آئین‌های ایران اسلامی در ماه محرم‌الحرام است که هنرمندان استان نیز دستی در این هنر نمایشی دارند.

هنر تعزیه از جمله هنرهای نمایشی است که به نوعی در آن قداست موج می‌زند و مخاطب را همراه خود به سوگ می‌نشاند.

حسین عباس‌زاده کارشناس تئاتر و معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی استان در این زمینه به خبرنگار خبرآنلاین در بیرجند گفت: در حال حاضر در خراسان جنوبی 33 گروه تعزیه فعال است.

وی افزود: گروه‌های تعزیه در روستاها و شهرهای استان در روزهای مختلف ایام محرم به رسم سوگواری و در ایام ماه رمضان به اجرای نمایش می‌پردازند.

کارشناس تئاتر خراسان جنوبی اظهار داشت: یکی از گروه‌های فعال در شهرستان بیرجند، گروه تعزیه عاشقان اهل بیت است که در دهه نخست محرم در سطح شهر تعزیه‌خوانی می‌کنند.

عباس‌زاده از راه‌اندازی گروه تعزیه روستای درح در سال گذشته خبر داد و بیان داشت: گروه تعزیه روستای سرچاه از توابع بخش مرکزی بیرجند نیز در روز عصر عاشورا برنامه دارد.

وی گفت: گروه تعزیه روستای خنگ، واقعه کربلا را به صورت کامل نمایش می‌دهد که حدود سه ساعت به طول می‌انجامد و ارادت اعضای تعزیه‌خوان به خاندان اهل بیت(ع) را نشان می‌دهد.

کارشناس تئاتر خراسان جنوبی تصریح کرد: گروه تعزیه شهرستان بشرویه نیز تعزیه خاص خود را دارد و منحصر به فرد است.

عباس‌زاده ادامه داد: تمام تعزیه‌ها در سراسر کشور موضوعاتی اشتراکی دارند و معمولا همگی در عزا و سوگ سرور و سالار شهیدان و واقعه کربلا است.

وی با بیان اینکه تعزیه نگاهی به پرده‌خوانی و نمایش‌های آئینی، بومی و محلی دارد، گفت: مهد هنر نمایش ایرانی، تعزیه است.

کارشناس تئاتر خراسان جنوبی تعزیه را نقطه عطف هنر نمایشی خراسان جنوبی دانست و اظهار داشت: خوشبختانه در خراسان جنوبی بسیاری از گروه‌ها از نظر وسعت، پوشش، آرایش گروه‌ها، جذب نیروهای جوان، فضاسازی‌های خاص میدانی و استفاده از موسیقی‌های مرتبط و مناسب در شرایط مناسبی هستند.

عباس‌زاده معتقد است: هنر تعزیه خراسان جنوبی در حال تحول است و آینده شاهد افتخارآفرینی‌هایی در سطح کشور از هنرمندان استان خواهیم بود.

وی با اشاره به استقبال و جذب جوانان به هنر تعزیه‌خوانی، گفت: جوانان بسیاری از هنر تعزیه استقبال می کنند و جذب آن می‌شوند به طوری که در روستای سرچاه گروه تعزیه پیرغلامان ظهر عاشورا و گروه تعزیه جوانان عصر عاشورا به روی صحنه می‌رود.

جعفر روان یکی از هنرمندان تعزیه خراسان جنوبی به خبرآنلاین گفت: هنر تعزیه نوعی عرض ارادت به سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) است.

وی ادامه داد: شرکت در تعزیه را برای خود افتخار می‌دانم و اگر مورد قبول امام حسین(ع) واقع شود در زندگی‌ام برکت می‌آورد.

این هنرمند در مورد احساس خود روی صحنه نمایش، اظهار داشت: گاهی احساسات بروی صحنه بر هنرمندان غلبه می‌کند اما هنرمندان باید احساسات مخاطب را نیز در نظر بگیرند.

روان خاطرنشان کرد: صحنه‌های تعزیه، مانند مراسمات عزاداری در تکایا و حسینه‌ها سراسر پیام و درس است.

کربلا درس‌آموزترین صحنه تاریخ است و چه زیبا زمانی که پیام‌های الهی این واقعه در قالب هنر جای گیرد.

تعزیه خراسان جنوبی هنری رو به پیشرفت است که این مهم از اعتقادات قلبی و باورهای دینی مردم متدین این خطه نشأت می‌گیرد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 588598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =