۰ نفر
۲۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵

رئیس جمهور ترکیه گفت حادثه 15 ژوئیه اولین اقدام فرقه خائن فتو برای انجام کودتا نبود، بلکه اعضای این گروه تروریستی در 25-17 دسامبر نیز برای کودتا در دستگاه قضایی و امنیتی کشور تلاش کردند.

به گزارش خبرآنلاین، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه امروز در جمع قضات و دادستان ها به سخنان هیلاری کلینتون در خصوص کردهای سوریه و حیدر عبادی نخست وزیر عراق درباره موصل پاسخ داد، وی در این سخنرانی مواضع پیشین خود را در خصوص موصل ایراد کرد.

اردوغان در خصوص پساکودتای نافرجام ترکیه و ادامه پاکسازی ها گفت: «تاکنون 3456 قاضی، دادستان و کارمند دستگاه قضایی اخراج شده اند. تعداد 198 قاضی و دادستان هم که از کار معلق شده بودند، پس از انجام تحقیقات و اثبات نادرستی ادعاها در مورد آنها، به سر کار خود بازگشتند.

اردوغان افزود: کسانی در دنیا می خواهند به ما درس بدهند و می‌پرسند شما این اسامی را از کجا پیدا می کنید. چگونه به این سرعت اسامی آنها را پیدا کردید. من در پاسخ، می گویم ما دولت هستیم. نمی شود که یک دولت و دستگاه اطلاعات آن، این مسائل را نداند.

گفته می شود در رابطه با پرونده فتو به برخی اجحاف شده است. خیلی ببخشید ولی اجحاف، قربانی و مظلوم در این زمینه نداریم. تا زمانی که دستگاه قضایی و اجرایی با یکدیگر همکاری داشته باشند، در حق کسی اجحاف نخواهد شد. در این زمینه برخی خطاها صورت می گیرد، اما فراموش نکنید که ما 241 شهید و 2194 مجروح داشتیم.»

اردوغان گفت: « "ترکیه کشوری غیرقابل سرمایه‌گذاری است". این یک اظهارنظر سیاسی و ایدئولوژیک است. کسانی که به ترکیه آمده و از آن بازدید کرده اند به خوبی می‌دانند که اینجا چه کارهایی می توان کرد. آیا شما اصلا می‌دانید که ترکیه در کجا قرار دارد؟ قبل از هرچیزی تحقیقی در این باره انجام دهید.

فرقه تروریستی فتو، آلت دست است و سعی می شود با استفاده از امکانات آن در کشور و تمام دنیا، علیه ترکیه اقدام شود. چه کار کردند؟ سرکرده گروه تروریستی جدایی طلب را تسلیم کرده و به جای آن سرکرده یک گروه تروریستی دیگر را تحویل گرفتند. بازی موذیانه‌ای است. باید به این مسائل با دقت توجه کنیم. اگر روند عدم استرداد (گولن) طولانی شود، مسائل بسیار حساس و مهمی وجود دارد که می توانیم بیان کنیم.

آنها هنگامی که تروریستی را از ما می خواهند ما فرد مورد نظر را تحویل می دهیم، اما الان ببینید که آنها که تروریست مذکور را مسترد نمی کنند. چرا؟ مثلا حقوقی وجود دارد و بدون حکم دادگاه امکان استرداد وجود ندارد. بسیار خوب، اما امروز فردایی نیز هست. امکان تکرار عکس این موضوع وجود دارد. وقتی شما نیز چنین طلبی از ما داشتید، ما این موضوع را به شما (خطاب به قضات) محول خواهیم کرد. مادامی که شما تصمیمی در این باره نگیرید، ما نیز عمل نخواهیم کرد. از این پس به این شکل خواهد بود. یعنی ما هم، متحدین استراتژیک خواهیم بود و هم، حرف‌های متفاوتی خواهیم زد. نخیر چنین چیزی امکان ندارد.»

رئیس جمهور ترکیه در واکنش به اظهارات کلینتون در دومین مناظره انتخاباتی با ترامپ گفت: «اظهارنظر کلینتون نامزد دموکرات‌ها مایه تاسف است. او می‌گوید که به حمایت خود از پ.ی.د و ی.پ.گ ادامه خواهیم داد. به نظر من چنین سخنی در دنیای سیاست معنای بسیار متفاوتی دارد. من این را یک سیاست ناشیانه می‌دانم. تا زمانی که چنین حساسیت‌هایی در منطقه وجود دارد نباید چنین اقدامی صورت گیرد.

تهدیدهایی که از سوی عراق و سوریه متوجه ما شده بسیار حساس‌اند. قضیه برد و باخت و مرگ و زندگی مطرح است و باید متوجه این مساله باشیم. پیام من به کسانی که موضوع روابط ترکیه با منطقه را با حساب و کتاب های خود قاطی می کنند، این است که همکاری با گروه های تروریستی مانند بازی با آتش است. این آتش شاید از کنار ما با کمی ضرر عبور کند، اما می ترسم کسانی که با این آتش‌ بازی می کنند، خود در آن بسوزند.»

وی در ادامه گفت: «ملت غیور ترکیه هزاران سال در این منطقه جغرافیایی با جان و دل از وطن خود حمایت کرده اند. اگر کمی به گذشته نگاه کنیم جنگ استقلال را می‌بینیم؛ در چناق‌قلعه را می بینیم و اخیرا در 15 ژوئیه به تمام جهان نشان دادیم که چگونه از استقلال، آینده، دموکراسی و مقدسات خود دفاع می کنیم. با این‌حال باز هم اگر کسی جرات سرکشی دارد بیاید که ما اینجا هستیم.»


ائتلاف آمریکا قادر به از بین بردن داعش نیست/ اجازه نمی‌دهیم در موصل خون راه بیفتد

 

همچنین سایت اینترنتی النشره گزارش داد: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه امروز در سخنانی گفت: «ائتلاف بین المللی آمریکا نمی‌تواند داعش را از بین ببرد و از حزب اتحاد دموکراتیک سوریه و یگان‌های مدافع خلق کرد می‌خواهد با داعش بجنگند.»

وی گفت: «سلاح‌های آمریکایی‌ به دست داعش می‌رسند و آمریکایی‌ها از برخی گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند تا رو در روی دیگر گروه‌های تروریستی بایستند.

حمایت آمریکا از کردهای سوریه موجب خشم مقامات ترکیه شده و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور بارها از آمریکا خواسته بین ترکیه و کردها یکی را انتخاب کنند. ترکیه تشکل‌های کرد در سوریه را تروریستی می‌داند.»

اردوغان  در ادامه به اظهارات العبادی نخست وزیر عراق واکنش نشان داد و گفت: «ترکیه درباره مسئله موصل به شکل بیرحمانه مورد هدف قرار گرفته است چراکه این مسئله تغییری را در توازنات منطقه‌ای ایجاد می‌کند. ما هرگز نخواهیم گذاشت عملیات موصل آتش و خون در موصل به راه بیفتد و به درگیری طایفه‌ای منجر شود.»

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 589461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۱
    24 65
    درود بر اردوغان و ترکیه.