ایرنا نوشت: بشار اسد رئیس جمهوری سوریه با تاکید بر آشکار بودن حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی از پدیده تروریسم، گفت: افزون بر لزوم هلاک کردن تروریست ها، باید ایدئولوژی تروریسم و تروریسم پروری را از بین برد.

**نابودی تروریسم در سوریه یک ضرورت جهانی:
به گزارش ایرنا، بشار اسد در گفت وگو با روزنامه روسی «ﮐﺎﻣﺴﺎﻣﻮﻟﺴﮑﺎﯾﺎ ﭘﺮاودا» که روز جمعه منتشر شد، اظهار کرد: موقعیت جغرافیایی و راهبردی، سوریه را به نقطه مهمی برای کنترل منطقه تبدیل کرده است.
وی توضیح داد: دمشق روابط خوبی با تهران دارد و عربستان سعودی می خواهد به دلایل مختلف ایران را نابود کند و از سوی دیگر غرب که مدتی طولانی نظاره گر همکاری مسکو و دمشق بوده، به این نتیجه رسیده که تخریب و ویرانی سوریه بر روسیه هم تأثیر منفی می گذارد.
بشار اسد در ادامه خاطرنشان کرد: سوریه مستقل است و غرب استقلال کشورها را برنمی تابد و فرق هم نمی کند که کشور مستقل سوریه کوچک یا روسیه پهناور باشد.
وی سپس با طرح این پرسش که روسیه چه مشکلی برای غرب آفریده است؟ پاسخ داد: مسکو از حقوق خود برای پذیرفتن یا رد کردن هر موضوعی دفاع می کند، اما غرب می خواهد همواره همه اطاعت کنند و چنین مسأله ای را سوریه هم با کشورهای غربی دارد.
وی در ادامه مصاحبه بر لزوم مبارزه با تروریست ها تأکید کرد و گفت: کشتن تروریست ها کافی نیست، باید ایدئولوژی آنها را از بین برد که این امر نیاز به زمان و کار بر روی نسل جوان دارد.
بشار اسد همچنین اظهار کرد: اکنون نیاز به دفاع از شهروندان خود داریم و بنابر این مجبور به هلاک کردن تروریست ها می شویم، هرچند صرفاً اقدامی کافی نیست و مانند بازی ویدئویی است که تروریست ها بار دیگر پس از هلاکت به صحنه می آیند، بنا بر این، مهم ترین امر در تمام سطوح مبارزه با ایدئولوژی تروریست هاست که باید با قدرت و سنجیده صورت گیرد.
وی خاطرنشان کرد: جز کمک گرفتن از دین اسلام معتدل، هیچ روش دیگری برای مبارزه با افراط گرایی و سوءاستفاده از اسلام وجود ندارد که تنها راه است.
بشار اسد گفت: تروریست ها اطمینان دارند فقط با کشته شدن در سوریه به بهشت می روند. این سرزمین مانند مکان مقدسی برای نبرد شده است. فکر می کنند اگر می خواهند به بهشت بروند، بنا به باور آنها راه آن از کشور ما می گذرد. افراط گرایان معتقدند با مرگ در نقطه ای دیگر به بهشت نخواهند رفت و این بخشی از باور آنهاست.
وی گفت: این ماشین (تروریسم پروری) دهها سال است کار می کند، مغزها را شست وشو داده و افراط گرایی را در جهان اسلام و جوامع اسلامی گسترش می دهد.

** آمریکا و رژیم صهیونیستی حامی تروریسم:
رئیس جمهوری سوریه همچنین گفت: واشنگتن در ایجاد داعش نقش داشته و این گروه تروریستی و همپیمانان آن 10 سال پیش تحت نظارت آمریکا در زندان های عراق شکل گرفتند.
وی افزود: زمانی که آمریکا به گونه کامل عراق از جمله زندان ها در این کشور را زیر سلطه گرفت، گروه داعش نیر پدیدار شد، زیرا سران این گروه تروریستی زندانی بودند.
رئیس جمهوری سوریه اظهار کرد: پیش از خروج نیروهای آمریکایی از عراق، داعش و گروههای نزدیک آن شکل گرفتند و آمریکا در این روند نقش مستقیم داشت.
بشار اسد در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه چرا داعش برای رژیم صهیونیستی تهدید به شمار نمی رود؟ گفت: تفاوتی میان رژیم صهیونیستی و گروهی مانند جبهه النصره و داعش و هر گروه مرتبط با القاعده وجود ندارد.
وی همچنین در باره تداوم عملیات ضد تروریستی در منطقه حلب گفت که آزاد کردن این شهر از سلطه تروریست ها اهمیت راهبردی دارد. ما حلب و دمشق را به دلایل مختلف دو قلو می دانیم، زیرا دومین شهر بزرگ سوریه و پایتخت اقتصادی است.
بشار اسد گفت: تقریبا همه کارخانه های حلب از کار افتاده یا نابود شده است، اما زمانی که دولت دوباره این منطقه را تحت کنترل بگیرد، یک پیروزی بزرگ راهبردی در سطح ملی و سیاسی است و حرکت بسوی آزاد کردن شهرهای دیگر از زیر کنترل تروریست ها خواهد بود و از این رو چیرگی در جنگ با تروریست ها در این منطقه اهمیت زیادی دارد.
وی همچنین اعلام کرد که رژیم صهیونیستی از هر تروریست ضدسوری سلاح به دست که با دولت سوریه می جنگد از جمله داعش و جبهه النصره حمایت می کند و برخی مواقع این پشتیبانی ها را غیرمستقیم انجام می دهد.
بشار اسد ادامه داد: قرار دادن اطلاعات سری و محرمانه در اختیار تروریست ها از جمله حمایت های مخفیانه تل آویو از تروریست ها است و همچنین به صورت نظامی و مستقیم به مراکز ارتش سوریه حمله هوایی انجام می دهد.
وی گفت: رژیم صهیونیستی سوریه را دشمن خود می داند و به همین دلیل هرگونه تضعیف ارتش و جامعه کشور ما را به منزله جلوگیری از برقراری صلح و آرامش می داند و همچنین بازگرداندن بلندی های جولان را با مشکل مواجه می کند.
«سوریه در این شرایط نمی تواند اقدام قابل توجهی برای بازگرداندن این سرزمین انجام دهدو به همین دلیل تل آویو از گروههای تروریستی ضدسوری حمایت می کند و هیچ فرقی بین این رژیم با داعش و دیگر گروههای تروریستی وجود ندارد.»

فشار فرانسه و عربستان بر سوریه برای قطع روابط ایران:
بشار اسد در ادامه با همیشگی خواندن همکاری های تهران و دمشق نیز گفت: غرب هیچ گاه سوریه مستقل را نمی پذیرد و رژیم حاکم بر عربستان سعودی هم برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران، مناقشه در سوریه را برپا کرده است.
وی ادامه داد: پس از بروز بحران در سوریه، عربستان با پیشنهاد ارائه کمک ها و فرانسه با وارد کردن فشار خواهان قطع روابط دمشق و تهران شدند تا در حل مشکلات سوریه همکاری کنند.
وی افزود: عربستان سعودی به من پیشنهاد کرد که در ازای دریافت کمک، روابط سوریه با ایران را قطع کنم. این پیشنهاد صریح و مستقیم پس از آغاز بحران به دمشق ارائه شد، زیرا دشمنان می خواستند از مشکلات و درگیری ها برای فشار بر سوریه با هدف رسیدن به خواسته های خود استفاده کنند.
رئیس جمهوری سوریه گفت: پیش از آغاز درگیری ها نیز آنها (ریاض و پاریس) می خواستند غیرمستقیم از سوریه استفاده کنند و بدون ارائه پیشنهاد، تلاش می کردند دمشق را به انجام اقدام هایی که خود مهم می دانستند، وادار کنند.
بشار اسد اظهار کرد: آن زمان مهم ترین مساله جهانی پرونده هسته ای ایران بود و سعودی ها از دمشق خواستند،تهران را برای انصراف از منافع خود متقاعد کند.
وی گفت: پس از این مرحله نیز فرانسه و عربستان با ارائه پیشنهادی ساده، صریح و مستقیم از سوریه خواستند بدون ارائه هر گونه توضیحی از ایران فاصله بگیرد تا به دمشق برای حل مشکلات کمک کنند.
رئیس جمهوری سوریه همچنین تاکید کرد: اکنون تهران، مسکو و حزب الله متحدان همیشگی دمشق هستند که حضوری قانونی در سوریه دارند و به ما در مبارزه علیه تروریست ها کمک می کنند، ولی کشورهای دیگری نیز با هدف حمایت از تروریست ها مداخله می کنند.

** کاهش جریان نفت قاچاق داعش به ترکیه:
به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری سوریه در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: گروههای تروریستی کنترل بسیاری از منابع نفتی را برای صدور به ترکیه در اختیار داشتند که در جریان همکاری های نظامی ضدتروریستی روسیه این روند کاهش یافت.
وی افزود: تا پیش از همکاری ارتش سوریه و نیروی هوافضای روسیه، افزون بر موضوع قاچاق گسترده نفت ، اجیر کردن تروریست ها در حال افزایش بود، داعش همراه جبهه النصره پیشروی می کردند و جنگجویان بی شماری را به خدمت گرفته بودند.
رئیس جمهوری سوریه افزود: واقعیت ها خود زبان گویایی دارند و نشان می دهند که اقدام های روسیه سبب تغییر موازنه قوا به زیان تروریست ها شد.
بشار اسد گفت: ورود نظامی روسیه موازنه قوا را به نفع ما تغییر داد. روابط دو کشور همواره خوب بوده و تنها سال گذشته با تشدید مناقشه و رسیدن به اوج بحران به کمک روسیه نیاز پیدا کردیم.
وی افزود: تا آن موقع ارتش سوریه به پیروزی دست می یافت، اما دشمنان زمانی که دیدند نظامیان سوری پیشروی می کنند، شمار تروریست ها را افزایش داده و تعداد بیشتری از افراط گرایان از کشورهای مختلف را روانه سوریه کردند.
بشار اسد گفت: سوریه کشور کوچکی با جمعیت نه چندان زیاد است و به همین دلیل نیاز به کمک دوستان داشت. ایران و حزب الله لبنان هم به کمک شتافتند، اما ورود روسیه به عنوان یک قدرت بزرگ بطور کلیدی موازنه قوا را به نفع ما تغییر داد.
رئیس جمهوری سوریه ادامه داد: به همین دلیل درخواست کمک از روسیه را امری طبیعی دانستیم. روس ها در گذشته هم به ما کمک کرده اند و هرچند هواپیماهای خود را برای شرکت در عملیات نفرستاده بودند، اما هر نیازی داشتیم برطرف می کردند.
رئیس جمهوری سوریه در بخش دیگری از مصاحبه با روزنامه ﮐﺎﻣﺴﺎﻣﻮﻟﺴﮑﺎﯾﺎ ﭘﺮاودا، گفت: به روابط مسکو و آنکارا به دید مثبت می نگریم و امیدواریم روسیه بتواند سیاست های ترکیه را تغییر دهد.
بشار اسد در پاسخ به این پرسش که آیا روس ها در اعتماد دوباره به اردوغان پس از سرنگون کردن هواپیمای روسی اشتباه می کنند یا خیر؟ افزود: ما در سوریه امیدواریم نزدیکی آنکارا و مسکو به یک تغییر در سیاست ترکیه منجر شود.

**تخیلی بودن ائتلاف ضد تروریستی آمریکا:
رئیس جمهوری روسیه همچنین اقدام های ائتلاف موسوم به ضد داعش به پیشگامی آمریکا در سوریه را نیز نمایشی، تخیلی و کم اثر خواند.
وی افزود: تا پیش از ورود روسیه به مبارزه با تروریسم در سوریه، با وجود حمله های اتتلاف آمریکایی علیه داعش، اقدام های آنان بیشتر تخیلی بود و هیچ اقدامی نکردند

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 589964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =