آخرین آمادگی‌ها برای فرود سطح‌نشین اروپا و روسیه بر سطح مریخ

تا ساعاتی دیگر سطح‌نشین اسکیاپارلی با جدا شدن از سفینه مادر خود در لحظاتی هیجان‌انگیز بر روی سطح مریخ فرود خواهد آمد. قرار است ساعت 18:12(به وقت تهران) این سطح‌نشین از سفینه مادر جدا شود و ۶ دقیقه بعدش روی سطح مریخ بنشیند.

این پروژه تجربه‌ای بسیار مهم برای سازمان فضایی اروپا و آژانس فضایی روسیه است و فناوری‌های این دو سازمان فضایی را مورد آزمون جدی در قیاس با ناسا قرار می‌دهد. ناسا تجربه‌ای بسیار درباره مریخ دارد اما این اقدام یک ماموریت مهم به ویژه برای روسیه است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده از مقام‌های این پروژه سطح نشین اسکیاپارلی عملیات جدایی خود از مدارگرد TGO یا همان مدارگرد ردیاب گاز را با موفقیت به پایان رسانده و اکنون در مسیر رسیدن به مریخ قرار دارد.

مدارگرد TGO بلافاصله از همان مداری که قرار گرفته شروع به تحقیق درباره اتمسفر مریخ به ویژه برای کشف گاز متان در اتمسفر سیاره سرخ می‌کند. کشف گاز متان می‌تواند به عنوان یک نشانه‌ از وجود احتمالی حیات در گذشته یا حال مریخ تلقی شود. همچنین با فرود مریخ‌نشین اسکیاپارلی فناوری فضایی در این رابطه مورد آزمایش قرار می‌گیرد. سطح نشین اسکیاپارلی در اصل یک مریخ‌نشین نمایشی برای آزمایش فناوری ورود، سقوط و فرود مورد نیاز برای نشست ایمن روی سطح مریخ است. نیروی این فرودگر توسط باتری‌های داخلی تامین می‌شود و تنها برای چند روز فعالیت در سطح سیاره سرخ طراحی شده است.

مدارگردی که پرتاب شده Trace Gas Orbiter نام دارد و با استفاده از تجهیزاتی که دارد، می‌تواند از گازهای اتمسفر مریخ، اطلاعات زیادی کسب کند. میزان غلظت گاز متان در مریخ، بسیار کم تخمین زده می‌شود اما کشف این گاز موضوعی بسیار مهم است. بر روی زمین ۹۰ درصد گاز متان به وسیله فعالیت جانداران به وجود می‌آید

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 591796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
    1 0
    دوست دارم موفق بشه با آنکه مال روسیه است
  • رضا IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۹
    0 0
    من كه نظري ندارم ولي ميخوام بدونم كه رفتن به كره مريخ حرامه يا حلاله سئوال من درهمين سطح است لطفا مرا در رابطه با اين سئوال و دانش ان ياري دهيد