رئیس مرکز پژوهش و مطالعات راهبردی شهرداری کرج آینده‌پژوهی را ضرورتی برای حوزه مدیریت شهری عنوان کرد و گفت: اگر بخواهیم تصمیمات منتج به نتیجه‌ مطلوب شود که در آن زیان وجود نداشته باشد، باید پژوهش در تمامی پروژه‌ها در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش خبرآنلاین البرز و به نقل از پایگاه خبری مدیریت شهری کرج، مجید کاویانی در همایش آینده پژوهی که به همت مرکز پژوهش و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج و با همکاری معاونت توسعه و برنامه ریزی و اداره آموزش شهرداری این کلانشهر در سالن همایش باشگاه میلاد و با حضور اعضای شورای شهر، شهردار و مدیران مناطق و برخی دستگاه های اجرایی برگزار شد، اظهار داشت: هزاره سوم سرآغاز تحولات فراوان و بی وقفه ای است که بازنگری و تغییر در فرآیند و ساختار مدیریت شهری را الزام می کند.

وی افزود: چالش های شهری جهان سوم و تحولات در نظریه های توسعه ی پایدار شهر به تجدید رابطه ی دولت، بازار و جامعه مدنی، در فرآیند اداری امور عمومی جامعه و توسعه آن منجر شده است.

بستر کنش اجتماعی یکی از مهمترین مولفه های آینده پژوهی

کاویانی معتقد است روش های شناخت و ساخت آینده، نیازمند کنش با پدیده های اجتماعی و سپس طی مسیر برنامه ریزی می باشند و سطح تحلیل شهر به عنوان بستر کنش اجتماعی یکی از مهمترین مولفه های آینده پژوهی می باشد که در چهارچوب برنامه های شهر باید نمود پیدا کند.

به گفته کاویانی شهر در حیات مدنی از سه رکن اصلی شهروند، کالبد شهر و مدیریت شهری تشکیل می شود که شهروند و مدیریت شهری ماهیتی فاعلی دارند و کالبد شهر ماهیتی انفعالی، انسان بنا به مدنی الطبع بودن میل به شهروندی دارد و نیازمند حیات مدنی است و مدیریت شهری مکلف به سازماندهی و مدیریت کالبد شهر است.

رئیس مرکز پژوهش و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه شهر به مثابه موجود زنده و پویا از ابتدای پیدایش دائم در حال تحول است اظهار داشت: ما در آینده نیازمند شناختی منتاسب با دگرگونی های رخ داده در شهر هستیم و در هر دوره به رویکردی از شهر نزدیکتر شده ایم که با واقعیت یا وجه غالب زندگی شهری انطباق و سازگاری بیشتری داشته است.

                     

                    

 

۴۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 591966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =