۰ نفر
۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۴
نخستین برنده آمریکایی بوکر

جایزه بوکر برای نخستین بار به یک نویسنده آمریکایی رسید. پل بیتی برای نوشتن کتاب «خائن» (The Sellout) شایسته دریافت این جایزه شناخته شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به گفته داوران این دور از جایزه بوکر بیتی با نوشتن این کتاب در ردیف نویسندگانی چون مارک تواین و جاناتان سوئیفت قرار می‌گیرد.

این نویسنده ۵۴ ساله اهل لس‌آنجلس کتاب خود را اثری دشوار توصیف کرد که خواننده در هضم آن دچار مشکل می‌شود، اما در سوی دیگر آماندا فورمن رییس هیئت داوران این ویژگی را ویژگی بد نمی‌داند. فورمن گفت:‌ «ادبیات داستانی قرار نیست راحت باشد. حقیقت به ندرت زیبا است و این کتابی است که خواننده را میخکوب می‌کند و به همین دلیل نیز کتاب خوبی است.»

فورمن کتاب بیتی را رمانی برای زمان ما خواند که در راستای حرکت‌های اعتراضی برای بهبود زندگی سیاهان قرار دارد.

این جایزه علاوه بر بزرگداشت بیتی، موفقیت بزرگی برای ناشر مستقل و کوچک کتاب او نیز محسوب می‌شود که کتاب «تاریخچه هفت قتل» برنده بوکر سال گذشته نوشته مارلون جیمز را نیز روانه بازار کتاب کرده بود.

بیتی هنگام دریافت جایزه‌اش گفت:‌ «نمی‌گویم که نوشتن زندگی من را نجات داد. نوشتن به من زندگی داد.» جایزه نقدی بوکر مبلغ ۵۰ هزار پوند است.

«آیلین» نوشته آتوسا مشفق، «نگو هیچ نداریم» نوشته مادلین تین، «همه آنچه انسان هست» نوشته دیوید زالی، «پروژه لعنتی او» نوشته گریام ماکری برنت و «شیر داغ»‌ نوشته دبورا لوی دیگر نامزدهای جایزه بوکر سال ۲۰۱۶ بودند.

در فهرست نامزدهای بوکر امسال لوی مشهورترین چهره بود. او سال ۲۰۱۲ نیز با کتاب «خانه شنا» نامزد این جایزه شد.

بیتی که در نیویورک زندگی می‌کند نخستین آمریکایی است که در تاریخ ۴۸ ساله بوکر برنده این جایزه می‌شود. از سه سال پیش به این سو نویسندگان از هر ملیت که کتاب‌های خود را به زبان انگلیسی در انگلستان منتشر کنند واجد شرایط رقابت برای جایزه بوکر شناخته می‌شوند.

قرار گرفتن در فهرست نامزدهای نهایی بوکر تا اینجای کار فروش هر شش کتاب نامزد را به صورت چشمگیری افزایش داده است.

فورمن و همکارانش در هیئت داوران در طول ۱۰ ماه از میان ۱۵۵ کتاب به این نتیجه رسیدند که جایزه باید به «خائن» برسد. جان دی منتقد ادبی، عبدالرزاق گورنا رمان‌نویس،  دیوید هارسنت شاعر و اولیویا ویلیامز بازیگر دیگر اعضای این هیئت بودند.

بیتی در کارنامه کاری خود سه رمان دیگر و دو کتاب شعر دارد.

منبع:‌ گاردین / ۲۴ اکتبر

58241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 594123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =