دیدار و گفتوگو با آیدین آغداشلو، صبح امروز با حضور هنرمندان و علاقه مندان به این هنرمند پیشكسوت و بزرگ عرصه هنر در كتابفروشی آینده برگزار شد.
در بخشی از این برنامه او در خصوص امانت دادن آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر به موزههای آلمان و ایتالیا گفت: «سوالی كه این مدت توسط خیلیها از من پرسیده شده، حول همین رویداد است و باید در جواب به آن بگویم از وقتی موزهها به صورت رسمی تشكیل شدهاند، آثاری را كه جمع آوری كرده بودند، گاه گاهی امانت میدادند، پس این یك سنت ٣٠٠ ساله است.»
آغداشلو درباره اینكه چه مخاطراتی ممكن است، آثار این مجموعه را تحت الشعاع قرار دهد گفت: «موضوعی كه خیلیها آن را مطرح میكنند، تعویض آثار با كارهای كپی است؛ ولی این اتفاق آنقدر بعید است كه مطرح كردن آن وقت تلف كردن است.»
او ادامه داد: «در مورد نقل و انتقال و شكلگیری این اقدام خیلی اهمیت دارد كه چه كسی این كار را انجام میدهد. از این جهت كه مدیران گاه تنها تجربه اداری دارند، راهی كه برای رفع مسائل موجود در این حوزه هست، همراهی هیئتهای نظارتی از جانب انجمنهای هنری چون نقاشان با جریان این رویداد است.»
این پژوهشگر هنر در بخش دیگری با اشاره به محل نامساعد گنجینه موزه هنرهای معاصر افزود: «موزه هنرهای معاصر در حال سپری كردن یكی از بحرانیترین دورههای خود به جهت سیستم تهویه است و معلوم نیست آثار موجود در آن در این وضعیت مخاطره انگیز چه قدر و چه طور بمانند. به همین جهت اوضاع بودجه و رسیدگی به این مركز باید بازنگری شود.»
آغداشلو در بخش دیگری از این برنامه در خصوص اینكه چرا برای مدتی از ایران رفت، گفت: «من دچار عارضه خیلی ناراحت كنندهای در دست راستم شده بودم، عارضهای كه موجب شده بود تا نتوانم چند انگشت دست راستم را حركت دهم و این مسئله موجب شد تا چندین ماه نتوانم حتی یك خط روی كاغذ بكشم، به همین جهت در این مدت مدام درگیر آزمایشات و درمانهای گوناگون برای این موضوع بودم.»
آیدین آغداشلو در پایان راجع به عنوان كتاب «حرف آخر» كه مدتی است از او منتشر شده، عنوان كرد: «به جهت نگاهی كه در حوزه مرگ اندیشی دارم و معتقدم قطعیترین چیز مرگ است، هرگاه كاری انجام میدهم فكر میكنم این ممكن است آخرین نوشته یا اثر باشد و این عنوان هم از همین نگاه نشأت گرفته است.»
در پایان این برنامه نیز آیین امضای تازهترین اثر این هنرمند برگزار شد.
57243
نظر شما