به گزارش همشهری آنلاین،زمین‌لرزه ۶.۶ ریشتری ایتالیا یکی از شهرهای تاریخی واقع در شمال مرکز ایتالیا را با خاک یکسان کرد، دو کلیسای نمادین را تخریب کرد و یک کوه را شکافت.

اين بزرگترين زمين‌لرزه‌اي است كه از 1980 تاكنون در ايتاليا رخ داده‌است و درعين حال سومين زلزله شديدي است كه طي دو ماه گذشته اين بخش از كشور را لرزانده است كه خوشبختانه هيچ خسارت جاني به واسطه آن ايجاد نشده‌است اما متخصصان انتظار پس‌لرزه‌هاي بيشتري را در ماه‌هاي آينده دارند.

اين زلزله قدرتمند شهر آرماتريس كه به كانون زلزله 6.2 ريشتري ماه آگوست نزديك بود، پس از زلزله اخير تقريبا با خاك يكسان شده‌است و شهر نوركيا كه به كانون زلزله اخير نزديك‌ بوده‌است، به همراه دو كليساي مهم به واسطه‌هاي اين لرزه‌هاي شديد تخريب شده‌اند: كليساي قرن چهاردهمي سن بنديكت و كليساي قرن پانزدهمي سم مري آرجنتي.

رسانه‌هاي محلي همچنين گزارش داده‌اند اين زلزله به اندازه‌اي شديد بوده‌است كه كوهي در نزديكي محل زلزله را شكافته است و احتمال رانش زمين را در اين منطقه افزايش داده‌است.

در اثر اين حادثه طبيعي نزديك به 20 نفر مجروح شده‌اند اما خوشبختانه جراحت‌ها همگي سطحي بوده‌اند. شهر نوركيا در نزديكي كوهستان آپنين واقع شده‌است كه اين كوه روي مجموعه‌اي از خطوط گسلي قرار گرفته‌است و تاريخي طولاني از فعاليت‌هاي تكتونيكي به همراه دارد.

فعاليت‌هاي تكتونيكي اين دوره با وقوع زمين‌لرزه‌اي 6.2 ريشتري در 24 آگوست 2016 آغاز شد كه 300 كشته به جا گذاشت و پس از آن زلزله‌اي 6.1 ريشتري در ماه اكتبر رخ داد. اين فعاليت‌ها ناشي از رانده شدن صفحه تكتونيكي آفريقايي به سمت صفحه اروسيا با سرعتي برابر دو سانتيمتر در سال است و به گفته زمين‌شناسان ادامه اين روند مي‌تواند به وقوع زلزله‌هاي شديد‌تر در آينده منجر شود.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 596817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =