۰ نفر
۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۳
نمایش آثار یک نقاش پس از 24 سال

ناصر رمضانی در تابلوهای نقاشی خود، با بهره‌گیری از تقابل پایان‌‍‌ناپذیر حقیقت و خیال، دست به خلق واقعیتی متفاوت زده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مجموعه‌ای از ۳۵ سال نقاشی ناصر رمضانی در گالرى هپتا پس از ٢٤ سال نمايش داده مى‌شود. اين نمايشگاه روز جمعه ١٤ آبان از ساعت ١٦ تا ٢٠ گشايش مى‌يابد و تا ١٩ آبان ادامه خواهد داشت.

در روز گشايش اين نمايشگاه ساعت ١٨ دكتر اسماعيل بنى اردلان و دكتر بهنام كامرانى طى نشستى درباره آقار اين نقاش سخن مى گويند. گالرى هپتا در تهران، خ کریمخان، خ ایرانشهر، بن‌بست نیکوشهر، شماره سه واقع شده است.

در استيتمنت این نمايشگاه، آروین ایل‌بیگی (کیوریتور این مجموعه) نوشته است: «ناصر رمضانی، راویِ جستجوگر، وفادار، خیال‌پرداز و انتقادگر بندرانزلی است. شهری کوچک اما پرآوازه که چهار دهه است نقاش را رها نکرده و در تمام آثارش حضوری حذف‌ناشدنی داشته است. ماهی‌ها، ماهیگیرها، پرندگان، قایق‌ها، دریا، تالاب، نیلوفران، خانه‌ها، کشتی‌ها، شهرنشینانِ پرسه‌زن و برج ساعتی که انزلی را زیر چشم خود دارد، عناصر ثابت او برای روایت داستان شهری‌ست که هم انزلی هست و هم نیست! انزلی هست به دلیلِ همه‌ آن موتیف‌ها و جزئیات دقیق و یادآوری‌های عمیق؛ و انزلی نیست چون با گذر سالیان، شهرِ واقعی به راه دیگری - جز آن‌چه نقاش دوست داشته ببیند - رفته است.

آثار دوره‌ نخست مجموعه‌ «گیله‌مرد و دریا» (تقریباً تا نیمه‌ این 35 سال) هنرمندی را نشان می‌دهد ملهم از فضای زندگی بومی انزلی، گاه متأثر از آموزش‌های «الخاص» و گاه متأثر از اتمسفرِ دهه‌ها‌ی شصت و هفتاد، در کارِ تفسیر مستقیم خویش از واقعیت پیرامون. رویکرد اکسپرسیونیستی او در فیگورها و فضاهای تاریک و حزین و پراحساس، نمایان شده است. در پایان این دوره، تجربه‌ بدیع و خودآموخته‌ او در تکنیکِ «نقاشی با انگشت بر سطحی خیس از رنگ» به شکوفایی می‌رسد و آثار شاعرانه و بی‌قید و مرزی از کار و معیشت صیادان خلق می‌شوند که همان واقعیت پیرامون را منبع الهامِ ذهنی امپرسیونیست قرار داده است. این رویکرد دریافت‌گرایانه، در دوره‌ دوم کاری او (و این مجموعه) نیز جاری می‌شود. این بار، درون سوژه اتفاق عجیبی می‌افتد که اگرچه متأثر از وضعیت ابژه، لیک مقابله‌ای منتقدانه با آن است. با افزایش رکود اقتصادی و تغییر چهره‌ پرشتاب و بی‌قاعده‌ ناشی از دوران پس از جنگ، انزلی تبدیل به شهری با سیما و منظری بر ضد خودش می‌شود. اما نقاش که دلبسته‌ زمانه‌ دورِ شهر است، دست به خلق واقعیت دیگری می‌زند و انزلیِ خودش را می‌کشد. بناهایی که دوست ندارد را بیرون می‌گذارد، سقف‌های سفالین را باز می‌گرداند، عناصر شهری ناموزون را دور می‌ریزد، اتومبیل‌ها را حذف می‌کند، از آدم‌ها فاصله می‌گیرد و آن‌ها را به لانگ‌شات می‌برد، و هرکجا که خواست، خیابان می‌کشد و خانه می‌سازد و درخت می‌کارد و گل می‌دواند. این انزلیِ جدید، از تقابل پایان‌‍‌ناپذیر حقیقت و خیال سر برآورده است. جدالِ بود و نبود. رنج و حزن و فضاهای تنگ و تاریک، با روشنی و گرمی و چشم‌اندازهای باز. این همه‌ آن اتفاقی ست که گیله‌مرد را به تنِ دریای بی‌رحم می‌برد و در خیالِ شیرین باز می‌گرداند.»

5757

کد خبر 596868

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =