۰ نفر
۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۱
وادار سازی آمریکا به صلح!

یوگنی گونتماخر کارشناس اقتصادی، عضو گروه کارشناسی "گفتگوی اروپایی"، مسکو در مطلبی برای روزنامه ودمستی درباره طرح روسیه برای وادار سازی آمریکا به صلح نوشته است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از وب سایت این روزنامه  وی این مقاله را با این سوال که چرا رئیس‌جمهور روسیه فهرست درخواست‌های غیر قابل قبولی برای احیای موافقتنامه پلوتونیمی با آمریکا مطرح کرد؟ شروع کرده است.

او سپس در پاسخ به این سوال می نویسد:  پوتین می‌خواهد با این فهرست غرب (دولت آینده آمریکا) را وادار کند فهرستی تا همین اندازه غیر قابل قبول به روسيه بفرستد. بنظر پوتین آن وقت میتوان مذاکره واقعی با غرب را آغاز و به کسب امتیازات متقابل (از راه ملایم کردن درخواست‌ها) نایل شد. این را مي‌شود طرح پوتین برای "وادار کردن غرب به صلح" نامید.

اظهارات صلحجویانه پوتین در جلسه باشگاه مباحثه والدای و همچنین متوقف شدن ضربات نیروی هوایی روسيه در حلب حاکی از آن است که رئیس‌جمهور روسیه هنوز در انتظار آغاز این چانه زنی است. هرچند ممکن است درصورت دریافت نشدن پاسخ (پس از سر کار آمدن مقامات جدید در واشنگتن) کرملین شدت بخشیدن به الفاظ پرخاشجویانه را ادامه دهد. درجه تشنج سیاست خارجی بالا می‌رود، شانس خروج اوضاع از کنترل در نتیجه امری اتفاقی بالا می‌رود.

ضمناً، اگر غرب برای آغاز مذاکره در مورد "معامله بزرگ" اقدام کند، ممکن است به دستآورد بیشتر از اعمال فشار مستقیم بر روسيه نایل شود. نتیجه امر ایجاد نظم جهانی نوین نخواهد بود. روسيه در نتیجه آن می‌تواند بدون ریخته شدن آبرویش بجای موقعیت امپراطوری از دست رفته جایگاه قدرت "منطقه‌ای" (چون هند، ترکیه و برزیل) را احراز کند.

ضمناً درصورت میسر شدن این معامله، ممکن است پنجره امکانات لازم برای تحولات سیاست داخلی هم باز شود. ضرورت ادامه لحن تجاوزگر و میلیتاریستی از بین خواهد رفت و ضرورت پیاده کردن اصلاحات بیش از پیش نمایان مي‌شود. اما از آنجا تا پیاده کردن اصلاحات نهادی اروپایی در زندگی اجتماعی و سیاسی روسيه راه چندانی نخواهد ماند.

49261 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 596959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =