میزان نوشت: ماجرای خرید هواپیما به کشورمان در تب و تاب امضای قرارداد است و هر ازچندگاه، وعده ای جدید درباره این اقدام منتشر می شود.

ماجرای خرید هواپیما از ایرباس، بوئینگ و ATR مثل برگ های پاییزی رنگ باخته و هر از گاهی مسئولان وزارت راه و شهرسازی وعده ای جدید از ورود هواپیماهای نو به آسمان ایران می دهند.

ماجرای خرید هواپیمای نو برای کشورمان در سفر رئیس جمهور به فرانسه در بهمن 94 آغاز شد، در این سفر پیش قرارداد خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس، بین هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ایرباس به امضا رسید.

اگرچه قرار بود طی 20 روز این پیش قرار داد حالت رسمی بگیرد، اما به یک باره خبر رسید که پیش قرارداد ایران ایر و ایرباس مشتمل بر 500 صفحه است و امضای آن به سه ماهه نخست 95 موکول شد.

در همین وضع که هنوز نهایی شدن پیش قرارداد ایران ایر و ایرباس میان زمین و آسمان بود، خبر از امضای پیش قرارداد میان دو شرکت ایران ایر و ATR برای خرید 20 فروند هواپیمای کوتاه برد ATR72-600 رسید و پس از آن نیز خبر امضای پیش قراردادی دیگر میان بوئینگ و ایران ایر برای خرید هواپیما اعلام شد.

در این مدت وعده های وزارت راه و شهرسازی برای به ثمر رسیدن این قراردادها نیز قابل توجه است. برای مثال مسئولان وزارت و راه و شهرسازی تاکنون تاریخ‌‌ های مختلفی برای نهایی شدن قرارداد ایران ایر و ایرباس اعلام کرده اند، تاریخ ‌هایی نظیر 20 روز ‌پس از تفاهم اولیه، سه ماهه نخست سال 95، نیمه اردیبهشت 95، پایان اردیبهشت 95، نیمه خرداد 95، پایان خرداد 95، مردادماه 95.

البته مسئولان وزارت راه و شهرسازی این طولانی شدن روند خرید هواپیماهای نو و ورود آن ها به کشورمان را با عدم صدور مجوز دفتر کنترل دارایی ‌های خارجی آمریکا برای فروش هواپیما به ایران مرتبط می دانستند که در نهایت این مجوز در آخرین روز تابستان به دو شرکت ایرباس و بوئینگ اعطا شد تا بتوانند هواپیماهای مسافربری تولیدی خود را به ایران بفروشند.

پس از صدور مجوز فروش هواپیما به ایران، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در روز یکم مهر در اخبار 21 شبکه یک سیما گفت: امیدواریم اولین سری هواپیماها اواخر پاییز یا اوایل زمستان وارد ناوگان هوایی ایران شود.

وی افزود: سری اول هواپیماها هم از ایرباس و هم از بویینگ به ایران تحویل می شود.

وزیر راه و شهرسازی در دوازدهم مهر ماه 95 نیز طی مصاحبه ای اعلام کرد: قرارداد با ایرباس به زودی نهایی خواهد شد و مذاکره با مسئولان بوئینگ نیز با رویکرد مثبت از جانب دو طرف در حال پیگیری است.

در همین حال که آخوندی خبر از نهایی شدن قرارداد با ایرباس آن هم با استفاده از قید «به زودی» داده و گفته بود امیدواریم اولین سری هواپیماها اواخر پاییز یا اوایل زمستان وارد ناوگان هوایی کشور شوند، یک ماه بعد یعنی در دوازدهم آبان 95 اصغر فخریه کاشان، قائم‌ مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل اعلام کرد: به شرط رفع موانع 5 تا 9 فروند هواپیمای نو تا اواخر امسال وارد کشور می شوند تا بتوانیم برای پروازهای قبل از عید و نوروز 96 از آنها استفاده کنیم.

اگرچه این مقام مسئول ذکر نکرد که موانع ورود هواپیماها چیست، اما باتوجه به گفته وی، وعده وزیر راه برای ورود هواپیماهای نو تا اواخر پاییز یا اوایل زمستان، عملی نخواهد شد.
22535

کد خبر 597461

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 8
    مهم نیست کی میان. انتقال تکنولوژی ازقبایل یاکشورهای پیشرفته به قبایل یاممالک عقب مانده همیشه بامشکلات همراه بوده اززمانهای باستان. درناول وفیلم البحث عن النار1981 همین مشکلات تکنولوژیکی قبایل عقب مانده را نشان میده که توانایی ساخت تیر وروشن کردن آتش راندارندوبازجرودردزندگی میکنند تااینکه یکیشون به قبیله ای پیشرفته که زندگی خوبی دارند پناهنده میشه واونجادخترخانمی دلش به حال این عقب مانده ها میسوزه و این تکنولوژیها را بهشون میده. آنزمان موضوع آتش بوده الان پژورنوهواپیماودارو ودستگاه های پزشکی و غیره است. فرقی نکرده واقعا توی این سی چهل هزار سال. الان هم بعضی قبایل توانایی حل مشکلات و اختراع تکنولوژی دارند و قبایل عقب مانده دیگر باید یجوری معامله ای کنند یا ارتباطی برقرارکنندوتکنولوژی رابگیرند.
  • هومن A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    3 6
    هواپیماهای نو نخواهند آمد در عوض هواپیمای قدیمی و فرسوده به ایران می آید .

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین