قائم مقام وزیر راه و شهرسازی اخیرا از خرید 400 تا 500 فروند هواپیما خبر داده است.

علاوه بر بوئینگ و ایرباس که حجم عمده ای از این خریدها را به خود اختصاص می دهند، کشورهایی مثل کانادا،برزیل،ایتالیا،چین و ژاپن هم در لیست خریدهای ایران قرار دارند. فخریه کاشان گفته که خریدهای ایران از ای‌تی‌آرایتالیا، برزیل و کانادا نهایی شده است.

اگرچه نوسازی هواپیمایی از اولویت های کشور است،اما کارشناسان معتقدند که خرید هواپیما به تنهایی نیاز امروز اقتصاد ایران نیست و بهتر است در کنار خریدها ، امکان انتقال تکنولوژی و سرمایه خارجی مشترک فراهم شود. با توجه به اینکه صنعت هواپیماسازی ایران نوپاست، آیا بهتر نیست به این صنعت هم نیم نگاهی شود و همانند خودروسازی از سرمایه گذاری مشترک بهره گرفت؟

شما کاربران محترم خبرآنلاین می توانید نظر خود را در قسمت «نظر کاربر» برای ما به ثبت برسانید.

 

3535

کد خبر 594287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 38
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 6
  • محمدی IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    64
    خوبیش اینه که دیگه شاهد سقوط هواپیما نیستیم،مگه اینکه دست فرمون خلبان ها مون خراب باشه
  • بی نام A1 ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    58
    حالا هواپيما رو فوري بفرستن كه خيلي نيازه
  • احدزاده IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    82
    تکنولوژی دقیقا منظورت اینکه که بوئینگ بیاد بگه بفرما اینم تکنولوژی از رو دست ما بساز؟؟؟؟ واقعا چه فکری کردید با این سئوال
    • بی نام A1 ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
      5
      ما مي تونيم تكنولوژي توليد قطعه هايي از هواپيما را داشته باشيم ، برخي با كل نگري اقتصاد ايران را زمين گير كردند
  • بی نام A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    31
    ما فقط می خریم، تکنولوژی کیلویی چنده؟
  • بی نام A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    36
    سرمایه گذاری مشترک کیلویی چنده؟ مگه ما توان تولید هواپیما رو داریم؟
  • بی نام IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    19
    از غول روسیه بخریم بهتر است . تنظیم جمعیت می شود
    • بی نام DE ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
      8
      اخته بشی این خرید ها هم لازم نیست.
  • بی نام IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    34
    از آمریکا
  • بی نام IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    47
    معلومه خب،واقعا این جای سئوال داره؟ آمریکا برند برتره
  • کاپی من IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    35
    زمانی که کل کشورهای اروپایی با داشتن صنایع عظیم و بودجه های کلان تحقیقاتی و صنعتی برای ساختن هواپیما دست به دست هم میدن و نتیجش میشه ایرباس. انتظار انتقال تکنولوژی های کشورهای فروشنده برای ساخت داخلی هواپیما در داخل، بیشتر از یه شوآف تبلیغاتی کاذب نتیجه ای نخواهد داد. مثل ماجرای اجازه ی موکت کردن هواپیمای ایران 140 که احتمال بسیاری اونرو بخاطرشون دارن
  • بی نام IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    18
    1 ابرو وعزت 2جان مردم 3 اعتماد به حمل ونقل هوایی4به دور از عقب ماندگی 5 پیشترفتهای علمی هوایی ووووووو..........اصلا این چه سوالی هست که میپرسید فقط کافی چند درصد از مسولین به خاطر خدا وبرای ایران وایرانی کار کنن زمان زیادی نمیبرد ایرانی اسلامی واباد خواهیم داشت بعد متوجه میشویم این سوالات غیر از وقت طلف کردن وفکر مردم را درگیر کند چیز دیگری ندارد تشکر
  • سام01 A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    43
    بهترین کاری که ما میتونیم بکنیم تقویت زیر ساخت های فرودگاهی جهت ارایه خدمات در سطح بین المللی و ایجاد مراکز اورهال و تعمیر هواپیماست.انتظار نداشته باشیم که این شرکتها خط تولید هواپیما که یک کالای پیچیده استراتژیک هست در ایران یا خاور میانه راه اندازی کنن.شرکتی مثل بویینگ صفر تا صد هواپیمای خودشو داخل امریکا بر اساس یک استاندارد میسازه.بر خلاف ایرباس که سه کشور فرانسه انگلستان اسپانیا عمده قطعات تامین میکنن و موتور از شرکتهای امریکایی یا رولز رویس تامین میشه.بطور کلی موتور جت یعنی تکنولوژی امریکا.
  • بی نام IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    5
    خیلی مهم است
  • بدون نام ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    1
    هيچي
  • بی نام A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    1
    قطعه سازي هواپيما اتفاق مهميه ، الزامات خريد هواپيما هم مجزأ از اين نكته نيست . در نتيجه اگر خريد ما گره بخوره به توليد قطعه اتفاق مهمي رخ داده است
  • ابراهیم EU ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    28
    طوری صحبت میکینید که انگار تور خودرو موفق بودیم تا بخواهیم صنعت به این مهمی رو بیاریم داخل کشور
  • بی نام A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    14
    در حالي كه تنها دو هواپيماساز اصلي در جهان است انبوهي از كشورها در توليد قطعه فعاليت مي كنند . ما هم بايد وارد اين باشگاه بشويم
  • محمد A1 ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    33
    آیا فکر نمی کنید مسائل خیلی تخصصی رو نمی بایست نظرخواهی کرد مگر از کارشناسان؟ بهتر نیست بجای نظرخواهی عمومی یه گزارش تهیه بشه و نظر کارشناسان امر پرسیده بشه؟
  • علی پرسپولیسی IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    37
    کی گفته که همه چیو باید خودمون بسازیم؟ 40 ساله داریم ماشین میسازیم کجاییم الان؟ اون سرمایه وحشتناک برای ساخت هواپیما رو باید بذاریم تو زیر ساخت هایی که از جواب دادنشون مطمین باشیم. مثل کشاورزی یا ساخت مواد اولیه صنعتی و ... . اصولا چیزی که قبلا ساخته شده رو احمقانس که بخوایم دوباره از نو خودمون بسازیم میتونیم رایزنی کنیم کلا یه شرکت رو بخریم و منتقلش کنیم ایران. صنعت خودروسازی کره بهترین کلاس آموزشی تو این زمینس. ولی خب این کار نونش کمه و واسه دوستان نمیصرفه اونوقت چجوری یک میلیارد دلار رو ساخت سمند بخورن؟
  • بی نام A1 ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    3
    تکنولوژی ساخت هواپیما رو باید بومی و تجاری سازی کرد. آلان وابستگی شدید داریم. و وزارت دفاع در این زمینه تنهاست.
    • بی نام RO ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
      30
      خیلی با نمک بود حرفت مثل تکنولوژی ساخت پیکان و پراید و وانت نیسان که بومی سازی شد الان دیگه برای خرید پیکان وابسته نیستیم عزیزم یه نگاهی به عقبه کشور و وضعیت حال خودمون و کشور های جهان اول و صنعتی بکن بعد حرف از بومی سازی و خود کفایی بزن به قول آقای ترکان معاون رئیس جمهور ما فقط در زمینه پخت قرمه سبزی خودکفا و صاحب تکنولوژی بی رقیب هستیم
  • بی نام IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    28
    به نظر من با توجه به تجربه موفق خودروسازی مخصوصا خودرو پراید که هم ایمن و هم مطابق جدید ترین تکنولوژی روز دنیا هست و همه مردم هم ازش راضی هستن باید در هواپیما سازی هم همین مسیر رو بریم. بنظر بنده میتونیم با پرایدکوپتر کار رو شروع کنیم.
    • محمود IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
      12
      بعدشم میتونیم خطوط تولید را توسعه بدیم و محصولات بسیار متعدد و کاملا پیشرفته ای بسازیم به شرح ذیل: جت پراید 111 جت پراید 131 جت پراید 132 مدل نسیم جت پراید 132 مدل صبا جت پراید وانت که این یکی تکنولوژی فوق العاده پیشرفته ای خواهد داشت که میتونیم تکنولوژیش را به ایرباس و بوئینگ و ... بفروشیم
  • محمدعلی A1 ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    21
    استغفرالله روی زمین با ماشینای ساخت کشورمان با صلوات و بسم الله حرکت میکنیم البته خوبه بخدا نزدیکتریم ولی برای همیشه از خدا دور می شیم در یک صورت میشه که رو هوا پارکینگهای زیاد بسازیم یک شما یک نظر سنجی در باره خودروهای داخلی داشته باشید به حرفم میرسید
  • بی نام IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    2
    هیچ نیازی نداریم اگه پولش رو بین مردم تقص کنن خیلی بهتره و همه پولدار میشن و مشکلاتشون حل میشه
    • احمد IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
      1
      متاسفانه طبق عادتی که داریم اول کاری انجام میدهیم بعد به مشکلاتی برمیخوریم که ناشی از عدم ایجاد بستر مناسب آن اقدام بوده، هواپیماهای جدید نیاز به یک سری امکانات زمینی و ناوبری جدید دارند هنوز فرودگاههای ما آمادگی کامل را ندارند باید همزمان جلو رفت.
  • بی نام A1 ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    0
    براى مردم كشورم خوبه.ولى براى ما هايي كه در خارج از كشور هستيم......
  • بی نام DE ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    18
    چه الزامی بالاتر ازجان مردم و سهولت ارتباط با دنیا ؟؟؟ مشروط بر آنکه این هواپیما ها برای استفاده خواص و یا استفاده های خاص نباشد : بنام مردم ، به کام دیگران ...............
  • بی نام IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    33
    لطفا زودتر بخرید تا این پولها هم اختلاس نشده ببرند
  • امید IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    0
    اینقدر عقب موندگی فکری و فرهنگی در برخی نظرات وجود دارد که یه عده میگن اصلاً چرا گفتی انتقال تکنولوژی و سرمایه گذاری مشترک. ریشه عقب ماندگی را توی همین نطرات ببینید. حتی نمیخوان رویا و آررزوی ساختن هواپیما را هم داشته باشند. با این جمود فکر و این موجودات تن پرور بی بخار باید توقع پیشرفت هم داشته باشیم؟؟ مگه وقتی یه هواپیما ساختیم و ناموفق بودیم باید ناامید و بیخیال شد؟
  • ناشناس A1 ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    7
    ایرانی ها لایق سوار شدن بهترین هواپیماها هستند.خیلی از مردم نمی توانند سفر هوایی داشته باشد ولی از اینکه هموطنانمان توسط ترکیه و دبی تحقیر شوند بسیار غمگین می شویم.کاش هرچه زودتر ناوگان هوایی ایــــــــــــــــران جای دبی رابگیرد ومی توانیم فقط باید از ظریف حمایت کنیم
  • ناشناس A1 ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    9
    از اینکه دبی با83000کیلومتر مربع ایران را با2000000کیلومتر مربع تحقیر می کند چه کسی خوشحال است؟واقعا شان کشور ایران در صنعت هوایی این نیست
  • بی نام IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    2
    دانش تعمیر و نگهداری امروز صنعت هواپیمایی ایران نتیجه خرید آن زمان آن هواپیماهای جدید استقبل از انقلاب والان نیز با آمدن این هواپیماها ی جدید مطمئنا دانش جدیدی همراه آنها منتقل و کسب خواهد شد
  • بی نام A1 ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    8
    من ایران زندگی نمیکنم وهمیشه هم باپروازهای خارجی سفرکردم.فقط یک بار مجبور شدم با ایران ایر بیام. اول که نمیگذاشتن چمدان دستیم که سایز استاندارد چمدان کابین هست رو با خودم بالا ببرم.بعد از سوار شدن فهمیدم حق دارن،واقعا وقتی سوار شدم شک کردم که با توجه به ساعت طولانی پرواز به ایران خواهم رسید یا نه،باورکنیدهنوزعکسهاش رو دارم که پایین پام تمام بخش های داخلی هواپیما شکسته بود. از طرفی هم به خاطر قدیمی بودن این هواپیماها نمیذارن روی دریا حرکت کنن و ساعت پروازمون 1ساعت افزایش پیداکرد.وقتی سوار شدم گریم گرفت به حال مملکتم که با اون همه پیشینه و سرمایه هواپیماییش که سرویس خارجش هست این شکلیه ولی کشورهایی مثل امارات یا قطر چنان هواپیماهایی دارن.توروخدا بذارید هواپیما بخرن حتی اگر تکنولوژیش نیست
  • رضا A1 ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    6
    تکنولوژی اونم در صنعت هوا فضا چیزی نیست که صاحبان این تکنولوژی در اختیار بقیه بگذارن. بهتره زیر ساختهای لازم برای استفاده بهینه از این هواپیماها مثل فرودگاههای به روز، پرسنل آموزش دیده، توسعه هتلها و ... توسعه داده بشه و نیم نگاهی هم به صنعت باربری هوایی بشه و در کنار هواپیمای مسافربری هواپیماهای باری هم سفارش داده بشه تا از موقعیت خوب جغرافیایی ایران بیشتر استفاده بشه
  • بی نام DE ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    2
    در 1355 ایران ایر پس از شرکت استرالیائی کوانتاس ایمن ترین شرکت هواپیمائی جهان لقب بود . ویکی پدیا می نویسد که در حال حال حاضر هواپیماهای ایران غیر ایمن هستند . بسیاری از مسافران ایرانی بهمین دلیل مجبورند از کشور مبدا به استانبول یا دوبی سفر کنند و با عوض کردن هواپیما به تهران برسند .یعنی چیزی حدود 17 ساعت سفرشان طول می کشد . همچنین سوانح بیشمار داخلی بارها خسارات جانی داشته و موجب وحشت مردم شده . من بعداز 5 سال بدلیل مسیر 17 ساعته ترکیش و تنش تعویض هواپیما ، یک بلیط ایران ایر خریده ام . بارها فکر کردم اصلا منصرف بشوم . باورکنید مرتب خوابهای آشفته می بینم . چرا در حالیکه مسافران خطوط دیگر در هواپیما می خوابند یا با آرامش مطالعه میکنند ،یا گپ می زنند ، ایرانی در هواهم نباید آرامش داشته باشد ؟
  • بی نام GB ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
    0
    به نظر من در توافقات باید امتیاز ساخت برخی از قطعات کوچک را درخواست کنیم تا هم زمینه اولیه ورود این تکنولوژی فراهم شود و هم ایجاد اشتغال در این بخش را شاهد باشیم و بتوانیم خود را بعنوان شریک تجاری شرکت های بزرگ هواپیمایی در تامین قطعات قرار دهیم چون ما از همان اول نمی توانیم توقع داشته باشیم تلکنولوژی ساخت هواپیما را در اختیار ما قرار دهند.