بنگاه‌های اقتصادی بانک‌ها را در منگنه گذاشته‌اند

در حال حاضر بانک‌ها تحت فشار کمبود منابع به ناچار به رقابتی منفی روی آورده‌اند، تا بتوانند به حیات خود ادامه بدهند.

خاطره وطن‌خواه: اگر ملاک را نرخ تورم مهرماه بانک مرکزی قرار بدهیم که 8.7 درصد گزارش شد،براساس استاندارهای جهانی باید نرخ سود بانکی در خوشبنانه ترین حالت 4 الی 5 درصد بالاتر از نرخ تورم باشد؛یعنی چیزی حدود 13 درصد.
 
به دنبال کاهش نرخ سود بانکی که طی بخشنامه بانک مرکزی درتیرماه امسال به بانکهای کشور ابلاغ شد،هر ماه آمارهای بانک مرکزی نشان از کاهش نرخ تورم داشته است.آنطور که اقتصاددانان می گویند،نرخ تورم و سود بانکی رابطه ای مستقیم با هم دارند،یعنی با کاهش نرخ تورم سود بانکی هم باید کاهش یابد.عددی که استاندارهای جهانی آن را با فاصله 4 الی 5 درصد اعلام می کنند.البته در برخی کشورها این فاصله حتی منفی هم هست.اما قاعدتا برای کشوری با مختصات اقتصاد ایران، همین میزان هم اگر اجرا شود می‌تواند نتایج مثبتی داشته باشد.

اقتصاد ایران به دلیل سیاست های غلط دولت قبل ،تحریم های بین المللی و البته کاهش بهای نفت در رکودی عمیق قرار دارد.حتی بسته هایی مشوقی که دولت برای تحریک تقاضا به بازار عرضه کرد،موجب تحرک بازار نشد.با این حال دولت امیدوار است به دنبال رشد اقتصادی 4.4 درصدی که بهار امسال رخ داد،تا پایان سال رشد اقتصادی را به 5 درصد برساند تا شاید به مدد این رشد،به تدریج مقدمات خروج اقتصاد ازرکود فراهم شود.

مخاطب خروج از رکود،در وهله اول بنگاه‌های اقتصادی هستند؛ بنگاه‌های اقتصادی نیاز بالایی به سرمایه در گردش دارند و تامین‌کننده این سرمایه هم فعلاً فقط بانک‌ها هستند.اما بانک ها هم  در حال حاضر امکان و بضاعتی برای تامین سرمایه مور نیاز بنگاههای اقتصادی ندارند. از یک سود تحت فشار وزارتخانه های زیربنایی مثل صنعت،معدن و تجارت،نیرو،راه و شهرسازی ،نفت و کشاورزی هستند که برای پروژه های نیمه تمام قرار دارند و از سوی دیگر بانکها به دلیل سیاست های دستوری بانک مرکزی باید در نرخ سود بانکی و تسهیلات جانب احتیاط را مطابق خواسته سیاستگذاران اقتصادی کشور،رعایت کنند. در عین حال که اقتصاددانان هم به این سیاست ها حساس هستند و دولت را به زیاده روی در افزایش پایه پولی به واسطه فشار بر بانکها برای پرداخت تسهیلات به بنگاهها سرزنش می کنند.اتفاقی که در سالهای گذشته افتاد و هم اکنون حجم نقدینگی در آستانه یک هزار و دویست هزار میلیاردتومان قرار داده است.

تذکر یا نصیحت

همین هفته قبل بود که معاون نظارت بانک مرکزی از تذکر به 10 بانک در پی رعایت نکردن مصوبه نرخ سود تسهیلات بانکی  خبرداد.اتفاقی که در ماههای گذشته افتاده نشان می دهد بانکها تحت فشار نقدینگی ناچارا به رقابتی منفی روی آورده اند تا بتوانند به حیات خود ادامه بدهند.تسهیلات تکلیفی که دولت بر دوش بانکها گذاشته موجب دست درازی بانکها به ذخایر قانونی خود نزد بانک مرکزی شده است.از سویی بانکها در سالهای گذشته بخش قابل توجهی از منابع خود را صرف سرمایه گذاری در بازار مسکن کردند و حالا با رکودی که اقتصاد ایران را فراگرفته،اموال بانکها به نوعی در بازار مسکن بلوکه شده است.

بنگاههای اقتصادی این روزها به دلیل رکود گسترده در اقتصاد به شدت به  دنبال دسترسی به سرمایه در گردش از محل تسهیلات اعتباری کوتاه‌مدت بانک‌ها هستند، نرخ این تسهیلات برای بنگاه‌ها اولویت اول نیست،هرنرخی باشد می خرند.بانکها هم همین وضعیت را دارند.نرخ سود در بازار بین بانکی تا 21 درصد افزایش یافته و عملا منابعی هم برای در اختیار گرفتن،وجود ندارد.

بنگاه‌ها مطالبات زیادی از انواع مختلف دارند. مطالبات یک‌ماهه، دوماهه و شش‌ماهه.کارشناسان می گویند، اگر بانک‌ها بتوانند بر اساس عقد خرید دین، اسناد مطالبات را تنزیل کرده و به بنگاه‌ها پول نقد و اعتبارات بدهند، اکثر بنگاه‌ها استقبال می‌کنند.زیرا اولاً که آن نرخ دیگر نرخ سود تسهیلات نیست و نرخ تنزیل است که مشروع و موجه است. چون پول کوتاه‌مدت در اختیار آنها می‌گذارد. 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 598919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    16 5
    بابا گلی بجمالت رحمت به شیری که خوردی واقعا تورم تک رقمی نیست ما خودمون تو بازار حس نمیکنیم سود سپرده ها حداقل باید 17 درصد باشه تا عدالت اجراشه چجور یک تولید کننده سود میکنه اما سپرده گذار نه؟
  • بی نام IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    3 3
    چرا کمی واقع بینانه نگاه نمی کنید؟ بهره بین بانکی بسیار بالاست . شما نمی تونید نرخ بهره بین بانکی را بالا نگه دارید اما در عمل شاهد باشید که نرخ سود سپرده و کارمزد تسهیلات پایین اومده . وقتی در این ضوعیت هستید نتیجه اش می شود تخلف . اخه تخلف وقتی اجرای یک قانون غیر ممکنه چه معنا و مفهومی داره ؟
  • بی نام IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    4 1
    آقای اقتصاددان کسی نمیخواد بهره بین بانکی رو بالا نگه داره. علت افزایش بهره بین بانکی در مطلب بالا ذکر شده و کسی از بالا بودنش استقبال نمی کنه.
  • بی نام IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    2 2
    بله همه به این بایدها اعتقاددارند ولی کو گوش شنوا وتبعیت ازقوانین ؟ وکو گوش بگیران دولت که گوش ناظرین را بگیرند؟
  • بی نام IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    5 0
    امان از دولت که همه راه ها بهش ختم میشه . ریشه این تخلفات هم نگاه دولتی و نوع مدیریت دولت ایران است .
  • بی نام IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    11 5
    نرخ سود سپرده ها باید بیشتر شود. این نرخ واقعا کمه
  • بی نام IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    9 14
    متاسفانه همه پولهاشونو گذاشتن تو بانک و سود میخورن و هیچ کس فعالیت اقتصادی نمیکنه , نصف مردم ایران نزول خور شدن
    • بی نام RO ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
      15 3
      نه خیلی فعالیت اقتصادی تو ایران جواب میده
  • بی نام IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    20 4
    پیرمرد و پیرزنی که تنها راه درامدشون همین سود بانکی شونه بره کجا کار اقتصادی کنند؟ پول قرض دادن به بقیه برای راه اندازی کسب رو هم قبلا امتحان کردن و پشت دستشون رو داغ کردن که دیگه این کار رو نکنن. واقع بین باشید.
  • بی نام IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    14 0
    هیچ کمکی به اقتصاد کشور نمی کند. به دور از هیجانات و تعصبات باید پذیرفت که کل اقتصاد کشور در دست عده ای مشخص و وابسته به جریانهایی خاص است که از هر روش ناجوانمردانه ای برای سود خود آن هم به بدترین شکل بهره میگیرند.
  • بی نام IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    4 1
    به جای کاهش سود سپرده ها و تسهیلات بهتر است که بانکها پرداخت وام را بیشتر کنند و در صد سودشان هم اگر مقداری بالا بود مهم نیست ودر این روش دو سود مهم برای کل اقتصاد جامعه است یکی اینکه تسهیلات به طور منطقی به تولید کنندگان که هدف واقعی بانک مرکزی و اقتصاددانان است میرسد و تا حدودی جلو رانت و دادن وام به افراد خاص گرفته میشود
  • بی نام IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    9 0
    در دولت قبل كه سودها كاهش يافت، چه شد؟ دسترسي يك عده از دوستان به وامهاي كم بهره بيشتر شد و مردم عادي متضرر شدند
  • بی نام IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    15 0
    بانکها بهتر است سود تسهیلات را هم متناسب سود سپرده مردم کاهش دهند چرا کاهش یکجانبه؟
  • بی نام IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    6 0
    کار بهتری سراغ داری که از 18درصد سود مطمئن بانک بهتر باشه؟ تازه همین الان هم میشه رفت 20درصد باز کرد
  • بی نام IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    5 2
    گذران زندگی با سود بانکی برای یک جوان تحصیلکرده فاجعه است فاجعه
  • بی نام IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    5 1
    کاهش سود بانکی بدون رشد اقتصادی فقط باعث سوق دادن سرمایه ها به سمت دلالی دلار سکه ماشین مسکن میشود و دوباره همان اتفاقی که در دولت قبل رخ داد...
  • بی نام IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    4 1
    نرخ سود یک درصد خیلی خوبه، اما نه تو ایران
  • بی نام IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    1 2
    دولت بايد بگذارد تا بازار نرخ واقعي سود بانكي را به مرور زمان تعيين كند و دخالت دولت فقط باعث دور زدن آن توسط بانكها با روشهاي مختلف خواهد شد
  • بی نام IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    8 0
    کاهش سود بانکی بیشتر به سود بانکهاست چون وامهایی را که با اعتبار پول سپرده کذاران با بهره زیاد به وام گیرندگان پرداخت کرده اند حالا با بهره کمتر به سپرده گذاران خواهند پرداخت
  • بی نام IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    3 0
    مشکل این تخلفها ریشه در فساد سیاسی و اقتصادی دارد. چرا بانک آینده به خودش اجازه می ده در ازای مبلغ وام 18 درصد 20 درصد از پول وام گیرنده رو بدون هیچ بهره ای در یک حساب بلوکه کنه و کسی نیست حتی به این موضوع رسییدگی کنه؟ چرا هیچ بانکی واقعا وام 18 درصد نمیده و وقتی حساب میکنی در بهترین شرایط به جز هزینه رهن وثیقه هزینه های کارشناسی و استعلام و افتتااح حسابهای بی مورد و مواردی مثل شیرینی بچه ها و آبونمان که بانک ملت 1 درصد از کل وام رو بابتش پیش میگیره همچین رقمی غیر واقعیه.
  • بی نام IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    4 7
    دولت و بانکها مردم را به تنبلی و گرفتن سود عادت داده اند
  • بی نام IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    4 6
    نرخ سود سپرده باید کاهش پیدا کند تا شما بجای امرار معاش با سود بانکی ، کار و تلاش کنید تا روزی حلال کسب کنید.سود بانکی حکم ربا را دارد و تمام اقتصاد ایران را به نابودی کشانده است
  • بی نام IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    2 1
    بازار کاذب،افزایش نرخ ارز دوباره فعال میشه این منابع بانکی هیچوقت بسمت تولیدنخواهد رفت سپردگذار ومصرف کننده همیشه بااین تصمیمات عجولانه مندرآوردی ضررمیکنند.
  • بی نام IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    3 4
    متاسفانه نرخ سود هیچ گاه در جهت حمایت از تولید تعیین نمی شود
  • بی نام IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    5 1
    آخه نمی گید کاهش چند باره نرخ سود باعث خروج پول از بانک ها می شه؛ اتفاقی که تو چند ماه گذشته افتاد
  • بی نام IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    7 0
    آیا سود وام هم کم خواهد شد مثلا من وام ۲۷ درصدی گرفتم گذاشتم بانک با سود ۲۴ درصدی حالا اگه مثلا ۲۴ بشه ۲۰ بقیه قسط های من با ۲۴ محاسبه میشه؟ یا سود وام سرجاشه فقط جیب ما خالی تر میشه
  • بی نام IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    5 0
    کی نرخ سود تسهیلات کم میشه؟ اینو جواب بدین مسئولین
  • بی نام IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    6 2
    اینی ک مخالف سود بانکیه،یه دلال مسکنه،ک میخاد مردم پولشون رو ور دادرن بیارن دو دستی تقدیم اقا کنن،دادااااش،اگه حتی زیر ده درصد هم سود بدن شخصا میزارمشون بانک تا اینکه بخام بیام قاطی شماها شم تو بانک و بانگاه و دلال و محضرو مستجر گیر کنم،دلال مرد
  • بی نام IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    4 0
    کاش به بهره وری پایین بانکها هم اشاره می کردید که باعث افزایش قیمت تمام شده پول میشه
  • بی نام IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    3 2
    نرخ سود سپرده ها و تسهیلات هیچ تناسبی با تورم نداره الان
  • بی نام IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    5 5
    چند سال قبل شب می خوابیدیم صبح بیدار می شدیم قیمت ها کلا تغییر کرده بود. حتی کرایه تاکسی هم به ساعت عوض می شد چه برسه به قیمت گوشت و نون و شیر و ... الان حداقل خیالمون راحته توی یه مدت طولانی قیمت بنزین و بعد همه چی تکون نخوردند
  • بی نام IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    2 2
    خوب معلومه مردم راضی نیستند برای اینکه بانک ها هم با پایین اومدن تورم به کاهش نرخ سودشون راضی نمی شدند . کلی زور بالا سرشون بود تا تازه به صورت حرفی نه عملی سود رو کم کردند. بیچاره مردم